Vyučující
|
-
Matasová Veronika, Mgr.
-
Fraus Pavel, MUDr.
-
Rotenbornová Martina, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky 1. Obecná neurologie - úvodní opakování anatomie, fyziologie nervového systému. 2. Neurologická propedeutika. 3. Pomocná vyšetření - elektrofyziologické laboratorní metody, lumbální punkce, radiodiagnostické metody. 4. Cévní mozková příhoda (CMP) - TIA, hemorhagie, ischémie. Subarachnoidální krvácení (SAK) , cévní malformace. Postižení jednotlivých hlavových nervů. 5. Křečové stavy - epilepsie, status epilepticus, neepileptické záchvaty. Poranění mozku (komoce, kontuze). Diferenciální diagnostika poruch vědomí. 6. Autoimunitní postižení nervového systému - syndrom Guillan Barre. Roztroušená skleróza. Patofyziologie, etiologie, symptomatologie, diagnostika a terapie u jednotlivých onemocnění. 7. Zánětlivá onemocnění CNS, tromboflebitida žilních splavů, aseptická meningitida, absces mozku, purulentní meningitida, Lymeská borelióza, klíšťová encefalitida, pásový opar, prionové infekce, HIV. 8. Bolesti hlavy - migréna, tenzní cefalea, neuralgie trigeminu. 9. Vertebrogenní poruchy - degenerativní změny, krční ústřel, cervikokraniální syndrom, cervikobrachiální syndrom, lumbágo, lumboischiadický syndrom, syndrom cauda aequina. 10. Intrakraniální nádory. Degenerativní choroby - Parkinsonova nemoc, demence (Alzheimerova nemoc), Amyotrofická laterální skleróza. Poruchy periferních nervů - n.ischiadicus, n. peroneus, n. tibialis, n. femoralis. Svalová onemocnění, myastenia gravis. Cvičení 1. - 3. Úvod do ošetřovatelství v neurologii - neurologická propedeutika, specifika ošetřovatelského procesu v neurologii - posuzování, diagnostika. Elektrodiagnostické metody. Možnosti v přednemocniční péči. 4. - 5. Ošetřovatelská péče o pacienta s CMP. Kritéria kvality péče o pacienta s CMP - role záchranáře. Zaměření na čas. 6. - 7. Ošetřovatelská péče o pacienta s epilepsií, křečovými stavy. Návštěva videomonitorace. 8. Ošetřovatelská péče o pacienta se zánětlivým onemocněním CNS. Kazuistika. 9. - 10. Ošetřovatelská péče o pacienta s bolestí, nejčastější neurologická onemocnění provázená bolestí. Kazuistiky.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 30 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nejsou vyžadovány |
Odborné dovednosti |
---|
nejsou vyžadovány |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizuje patofyziologii, klinický obraz, diferenciální diagnostiku a léčebné postupy u akutních stavů s potencionálním postižením nervového systému |
Odborné dovednosti |
---|
hodnotí akutní stav s ohledem na možné postižení nervového systému, aplikuje přednemocniční neodkladnou péči v potřebném rozsahu |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Odborné dovednosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Test, |
Ústní zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Ústní zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
AMBLER, Zdeněk a kol. Klinická neurologie: část speciální I, II.. Praha: Triton, 2010. ISBN 978-80-7387-389-9.
-
Ambler, Zdeněk. Základy neurologie : [učebnice pro lékařské fakulty]. 7. vyd. Praha : Galén, 2011. ISBN 978-80-7262-707-3.
-
Fuller, Geraint. Neurologické vyšetření snadno a rychle. 1. české vyd. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1914-6.
-
KALITA, Z. Akutní cévní mozkové příhody: Příručka pro osoby ohrožené CMP, jejich rodinné příslušníky a známé. Praha: Mladá fronta, 2010. ISBN 978-80-204-2093-0.
-
KAPOUNOVÁ, Gabriela. Ošetřovatelství v intenzivní péči. 1. vyd. Praha: Grada. 2007. 368 s. ISBN 978-80-247-1830-9..
-
Kolář, Pavel. Rehabilitace v klinické praxi. Praha : Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-657-1.
-
MAREČKOVÁ, J. Ošetřovatelské diagnózy v doménách. Praha : Grada, 2006. ISBN 80-247-1399-3.
-
Pfeiffer, Jan. Neurologie v rehabilitaci : pro studium a praxi. 1. vyd. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1135-5.
-
Seidl, Zdeněk. Neurologie pro studium i praxi. 2015. ISBN 978-80-247-5247-1.
-
Slezáková, Zuzana. Ošetřovatelství v neurologii. 2014. ISBN 978-80-247-4868-9.
-
ŠKOLOUDÍK, D., BAR, M. Speciální neurologie pro studenty bakalářských oborů. Ostrava: Lékařská fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2011. ISBN 978-807-3689-612.
-
Trachtová, Eva; Trejtnarová, Gabriela,; Mastiliaková, Dagmar. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu. Brno : Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2013. ISBN 978-80-7013-553-2.
|