|
Vyučující
|
-
Němcová Lenka, PhDr. Ph.D.
-
Svobodová Daniela, Mgr.
-
Praumová Hana, MUDr.
-
Weisová Simona, Bc.
|
|
Obsah předmětu
|
Klasifikace novorozenců. Rizikový a patologický novorozenec. Ošetřovatelská péče o nezralého novorozence. Ošetřovatelská péče o novorozence s vrozenou vývojovou vadou /srdeční, rozštěpová, ortopedická/. Ošetřovatelská péče o novorozence s poruchou metabolismu a gastrointestinálního traktu. Úloha porodní asistentky při resuscitaci novorozence. Ošetřovatelská péče o novorozence na jednotce intenzivní a resuscitační péče. Komunikace s rodiči novorozence, podpora kontaktního rodičovství. Úvod do pediatrie - organizace pediatrické péče v ČR. Růst a vývoj dítěte. Základy fyzikálního vyšetření dětí. Uspokojování potřeb dětí. Péče o hygienu, vyprazdňování, výživu. Význam dětské hry, vhodná pohybová aktivita. Péče o děti v nemoci a při hospitalizaci v nemocnici.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Cvičení, Exkurze, výuka v terénu
- Kontaktní výuka
- 40 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 10 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 10 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nejsou předepsány žádné specifické předpoklady |
| Odborné dovednosti |
|---|
| nejsou předepsány žádné specifické předpoklady |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
| bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| charakterizuje specifika intenzivní péče u novorozenců |
| vysvětlí postup při resuscitaci novorozence a úlohu porodní asistentky |
| Odborné dovednosti |
|---|
| realizuje vybrané ošetřovatelské úkony v rámci intenzivní resuscitační péče u dětí - nácvik modely (CPR figurína tříletého dítěte,CPR model novorozence) |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška s demonstrací, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Demonstrace dovedností, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Test, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Test, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Test, |
|
Doporučená literatura
|
-
Dokoupilová, Milena; Černý, Miloš. Kazuistiky z neonatologie. 2020. ISBN 978-80-7345-649-8.
-
Dort, Jiří; Dortová, Eva; Jehlička, Petr. Neonatologie. 2018. ISBN 978-80-246-3936-9.
-
Fendrychová, Borek. Intenzivní péče o novorozence. Brno: NCO NZO, 2022. ISBN 978-80-7013-612-6.
-
Mixa, Vladimír; Heinige, Pavel; Votruba, Václav. Dětská přednemocniční a urgentní péče. 2017. ISBN 978-80-204-4643-5.
-
VOTRUBA, Václav, Michal FEDORA a Jiří ŽUREK. Kapitoly z dětské intenzivní péče. Praha: Institut postgraduálního vzdělávání ve zdravotnictví, 2013. ISBN 978-80-87023-11-2.
|