Předmět: Ošetřovatelský proces

« Zpět
Název předmětu Ošetřovatelský proces
Kód předmětu KOS/OPRS
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hnídková Veronika, Mgr.
Obsah předmětu
Osnova přednášek: Metaparadigma v ošetřovatelství - zdraví, člověk. Metaparadigma v ošetřovatelství - prostředí, procesní aspekty v ošetřovatelství. Paradigma v ošetřovatelství. Teorie a modely oboru. Koncepční modely. Koncepční modely humanistické, systémové, interakční a energetického pole. Aplikace koncepčních modelů v praxi. Obsah cvičení bude navazovat na téma přednášky.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací
  • Kontaktní výuka - 27 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 15 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vzdělávat se na vysoké škole
uvědomit si souvislosti mezi zdravým životním stylem, činností člověka
pohybovat se a orientovat v současném multikulturním a multijazyčném prostředí
uvědomit si nutnost neustálého vzdělávání a rozvoje získaných kompetencí
Odborné dovednosti
vzdělávat se na vysoké škole
uvědomit si nutnost neustálého vzdělávání a rozvoje získaných kompetencí
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie,
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje,
Výsledky učení
Odborné znalosti
vysvětlí problematiku koncepčních modelů
Odborné dovednosti
prakticky volí koncepční model
používá základní terminologii potřebnou pro pochopení části teoretické báze ošetřovatelství
Obecné způsobilosti
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Cvičení (praktické činnosti),
Analyticko-kritická práce s textem,
Prezentace práce studentů,
Odborné dovednosti
Přednáška s diskusí,
Cvičení (praktické činnosti),
Řešení problémů,
Projektová výuka,
Diskuse,
Obecné způsobilosti
Přednáška s diskusí,
Cvičení (praktické činnosti),
Řešení problémů,
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Výstupní projekt,
Průběžné hodnocení,
Písemná zkouška,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností při cvičení
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Průběžné hodnocení,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • Bužgová, Radka,; Plevová, Ilona. Ošetřovatelství I. 1. vyd. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3557-3.
  • Gurková, Elena. Hodnocení kvality života : pro klinickou praxi a ošetřovatelský výzkum. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3625-9.
  • JAROŠOVÁ, Darja a Renáta ZELANÍKOVÁ. Ošetřovatelství založené na důkazech. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5345-4.
  • Kutnohorská, Jana. Výzkum v ošetřovatelství. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2713-4.
  • Mastiliaková, Dagmar. Posuzování stavu zdraví a ošetřovatelská diagnostika : v moderní ošetřovatelské praxi. 2014. ISBN 978-80-247-5376-8.
  • NANDA International. Ošetřovatelské diagnózy. Definice a klasifikace 2015-2017. Praha:Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5412-3.
  • Pavlíková, Slavomíra. Modely ošetřovatelství v kostce. Praha : Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1211-3.
  • Plevová, Ilona. Management v ošetřovatelství. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3871-0.
  • Plevová, Ilona. Ošetřovatelství II. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3558-0.
  • TÓTHOVÁ, Valérie a kol. Ošetřovatelský proces a jeho realizace. 2. přeprac.. Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-785-9.
  • TRACHTOVÁ, Eva a kol. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu. 3. vyd.. NCO NZO, 2013. ISBN 978-80-7013-553-2.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr