Lecturer(s)
|
|
Course content
|
Syllabus of lectures: Metaparadigm in Nursing - Health, Human. Metaparadigm in nursing - environment, procedural aspects in nursing. Paradigm in Nursing. Theory and models of the field. Conceptual models. Conceptual models of humanistic, system, interaction and energy fields. Application of conceptual models in practice. The content of the tutorial will be linked to the theme of the lecture.
|
Learning activities and teaching methods
|
Interactive lecture
- Contact hours
- 27 hours per semester
- Preparation for comprehensive test (10-40)
- 10 hours per semester
- Preparation for an examination (30-60)
- 15 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
vzdělávat se na vysoké škole |
uvědomit si souvislosti mezi zdravým životním stylem, činností člověka |
pohybovat se a orientovat v současném multikulturním a multijazyčném prostředí |
uvědomit si nutnost neustálého vzdělávání a rozvoje získaných kompetencí |
Skills |
---|
vzdělávat se na vysoké škole |
uvědomit si nutnost neustálého vzdělávání a rozvoje získaných kompetencí |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
N/A |
N/A |
N/A |
N/A |
N/A |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
explains the issue of conceptual models |
Skills |
---|
practically chooses the conceptual model |
uses the basic terminology needed to understand part of the theoretical basis of nursing |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
N/A |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture |
Practicum |
Textual studies |
Students' portfolio |
Skills |
---|
Lecture supplemented with a discussion |
Practicum |
Task-based study method |
Project-based instruction |
Discussion |
Competences |
---|
Lecture supplemented with a discussion |
Practicum |
Task-based study method |
Discussion |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Oral exam |
Test |
Skills demonstration during practicum |
Project |
Continuous assessment |
Written exam |
Skills |
---|
Demonstrace dovedností při cvičení |
Skills demonstration during practicum |
Continuous assessment |
Competences |
---|
Skills demonstration during practicum |
Continuous assessment |
Recommended literature
|
-
Bužgová, Radka,; Plevová, Ilona. Ošetřovatelství I. 1. vyd. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3557-3.
-
Gurková, Elena. Hodnocení kvality života : pro klinickou praxi a ošetřovatelský výzkum. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3625-9.
-
JAROŠOVÁ, Darja a Renáta ZELANÍKOVÁ. Ošetřovatelství založené na důkazech. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5345-4.
-
Kutnohorská, Jana. Výzkum v ošetřovatelství. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2713-4.
-
Mastiliaková, Dagmar. Posuzování stavu zdraví a ošetřovatelská diagnostika : v moderní ošetřovatelské praxi. 2014. ISBN 978-80-247-5376-8.
-
NANDA International. Ošetřovatelské diagnózy. Definice a klasifikace 2015-2017. Praha:Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5412-3.
-
Pavlíková, Slavomíra. Modely ošetřovatelství v kostce. Praha : Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1211-3.
-
Plevová, Ilona. Management v ošetřovatelství. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3871-0.
-
Plevová, Ilona. Ošetřovatelství II. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3558-0.
-
TÓTHOVÁ, Valérie a kol. Ošetřovatelský proces a jeho realizace. 2. přeprac.. Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-785-9.
-
TRACHTOVÁ, Eva a kol. Potřeby nemocného v ošetřovatelském procesu. 3. vyd.. NCO NZO, 2013. ISBN 978-80-7013-553-2.
|