|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
Osnova přednášek a cvičení: Historie a vývoj oboru porodnictví. Současná koncepce oboru porodnictví, etické a právní aspekty v porodnictví. Lidské gamety, oplození, blastogeneze, nidace. Embryogeneze. Placenta - její stavba, funkce, tvarové anomálie a variace. Feto-maternální cirkulace. Voda plodová - složení, funkce, tvorba, poruchy množství vody plodové. Předčasný odtok, příčiny, diagnostika, rizika a management gravidity. Prenatální péče o fyziologické těhotenství, její organizace v ČR, vyšetření v prenatální poradně. Tvrdé a měkké porodní cesty. Plod jako objekt porodu. Zevní porodnické vyšetření. Vnitřní porodnické vyšetření. Zápočtový test.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Studium textů, Přednáška s demonstrací, Cvičení
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 10 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 10 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 33 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nejsou předepsány žádné specifické předpoklady |
| Odborné dovednosti |
|---|
| nejsou předepsány žádné specifické předpoklady |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vysvětlí zákonitosti fyziologického těhotenství, porodu a šestinedělí |
| ve vztahu k procesu porodu popíše anatomii ženského pohlavního ústrojí a pánve a vysvětlí příslušnou fyziologii |
| charakterizuje lidské gamety, popíše proces oplození a embryogeneze |
| popíše stavbu a vysvětlí funkci placenty |
| charakterizuje tvorbu, funkci a složení plodové vody |
| charakterizuje vyšetřovací a preventivní metody používané v porodnictví |
| definuje kontraindikace a charakterizuje podmínky jednotlivých vyšetřovacích metod |
| Odborné dovednosti |
|---|
| v modelových situacích aplikuje poznatky z prenatální péče o fyziologické těhotenství |
| demonstruje zevní a vnitřní porodnické vyšetření |
| na anatomických modelech identifikuje tvrdé a měkké porodní cesty |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s demonstrací, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška s demonstrací, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Test, |
| Průběžné hodnocení, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Průběžné hodnocení, |
| Test, |
|
Doporučená literatura
|
-
Hájek, Zdeněk; Čech, Evžen,; Maršál, Karel. Porodnictví. 3., zcela přepracované a doplněné vydání. 2014. ISBN 978-80-247-4529-9.
-
MAREŠOVÁ, Pavlína. Moderní gynekologické a porodnické postupy.. Praha: Mladá fronta, 2014. ISBN 978-80-204-3153-0.
-
PROCHÁZKA, M., PILKA, R. Porodnictví: pro studenty lékařství a porodní asistence. Olomouc: UPOL, 2018. ISBN 978-80-244-5322-4.
-
Procházka, Martin; Pilka, Radovan,; Bubeníková, Štěpánka; Curtisová, Václava; Doseděl, Martin; Frančáková, Jana; Hudec, Adam,; Janků, Petr,; Janoušková, Kateřina; Kantor, Lumír,; Klát, Jaroslav; Korečko, Vladimír; Ľubušký, Marek,; Malý, Josef; Pastorková, Radmila; Šimetka, Ondřej,; Šuláková, Soňa,; Vavřinková, Blanka,; Velebil, Petr,; Vlk, Radovan. Porodnictví pro studenty všeobecného lékařství a porodní asistence. 2016. ISBN 978-80-906280-0-7.
-
SLÍPKA, J. Základy embryologie. Praha: Karolinum, 2022. ISBN 978-80-246-5447-8.
|