|
Vyučující
|
-
Vuono Martina, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Význam, systémy a legislativa první pomoci. Postup první pomoci - vyšetřování základních fyziologických funkcí (dýchání, oběh, vědomí). První pomoc u poruch či zástavy dýchání. První pomoc u zástavy oběhu. První pomoc u krvácení. První pomoc u úrazů hlavy, páteře a míchy. První pomoc u poškození těla tepelnými vlivy. První pomoc u úrazů elektrickým proudem. První pomoc u tonutí. První pomoc u náhlých stavů - epileptický stav, hyper a hypoglykemické koma, astmatický záchvat, infarkt myokardu, cévní mozková příhoda. Obvazová technika, obvazové materiály.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s praktickými aplikacemi, Výuka podporovaná multimédii, Přednáška, Přednáška s demonstrací
- Kontaktní výuka
- 10 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 15 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nejsou předepsány žádné specifické předpoklady |
| Odborné dovednosti |
|---|
| nejsou stanoveny žádné dovednosti |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vysvětlí etiologii akutních stavů |
| popíše zásady první pomoci při různých akutních stavech |
| definuje příznaky signalizující akutní stavy |
| Odborné dovednosti |
|---|
| realizuje první pomoc v konkrétních akutních a život ohrožujících situacích a stavech |
| prakticky reaguje v konkrétních akutních a život ohrožujících situacích |
| identifikuje příznaky signalizující akutní stavy |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Přednáška s demonstrací, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Přednáška s demonstrací, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Test, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Test, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Doporučená literatura
|
-
Bydžovský, Jan. První pomoc. 2., přeprac. vyd. Praha : Grada, 2004. ISBN 80-247-0680-6.
-
Ertlová, F., Mucha, J. Přednemocniční neodkladná péče. Brno, 2003. ISBN 80-7013-379-1.
-
Stelzer, Jiří; Chytilová, Lenka. První pomoc pro každého. Vyd. 1. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-2144-6.
|