|
Vyučující
|
-
Vuono Martina, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Význam, systémy a legislativa první pomoci. Postup první pomoci - vyšetřování základních fyziologických funkcí (dýchání, oběh, vědomí). První pomoc u poruch či zástavy dýchání. První pomoc u zástavy oběhu. První pomoc u krvácení. První pomoc u úrazů hlavy, páteře a míchy. První pomoc u poškození těla tepelnými vlivy. První pomoc u úrazů elektrickým proudem. První pomoc u tonutí. První pomoc u náhlých stavů - epileptický stav, hyper a hypoglykemické koma, astmatický záchvat, infarkt myokardu, cévní mozková příhoda. Obvazová technika, obvazové materiály.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 10 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 24 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| nejsou předepsány žádné specifické předpoklady |
| Odborné dovednosti |
|---|
| nejsou předepsány žádné specifické předpoklady |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
| bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| student si osvojí základní znalosti zásad první pomoci při různých stavech student bude schopen prakticky reagovat v konkrétních situacích |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Student demonstruje první pomoc na modelech. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Přednáška s demonstrací, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Přednáška s demonstrací, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Test, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Test, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Doporučená literatura
|
-
Armstrong, Vivien J. Domácí první pomoc dětem : co dělat při nehodách, poraněních či nemocech. 2018. ISBN 978-80-7549-616-4.
-
Bydžovský, Jan. Předlékařská první pomoc. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2334-1.
-
Málek, Jiří; Knor, Jiří. Lékařská první pomoc v urgentních stavech. 2019. ISBN 978-80-271-0590-8.
-
Šín, Robin; Štourač, Petr; Vidunová, Jana. Lékařská první pomoc. 2019. ISBN 978-80-7492-433-0.
-
TOMANOVÁ, J. , KOPECKÝ M. Vybrané kapitoly z první pomoci. Olomouc, 2014. ISBN 978-80-244-4036-1.
|