Vyučující
|
-
Matasová Veronika, PhDr. Ph.D.
-
Krejzlar Václav, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Osnova přednášek: Zdraví a nemoc jako kontinuum, základní pojmy: zdraví, nemoc, choroba. Vnímání zdraví, preventivní péče a programy. Kvalita života, ovlivňující faktory. Rizikové skupiny obyvatelstva. Zdravotní výchova - cíle, zásady, formy, metody, kontrola účinnosti. Pohybová aktivita a její vliv na zdraví člověka. Výživa, regulace příjmu potravy, vliv výživy na zdraví. Kouření-problematika kuřáctví, zdravotní problémy kuřáků, možnosti prevence. Závislosti, návykové chování. Následky, prevence. Stres, distres, vliv na zdravotní stav. Duševní hygiena. Vliv stresu na zdravotní stav člověka, reakce na náročné životní situace. Sexuální výchova, rizikové sexuální chování, možnosti prevence, výchova ke zdravému sexuálnímu chování. Šikana, násilí. Úrazy, nehody. Možnosti prevence, ochrana. Neinfekční onemocnění (DM, CMP, IM, alergie). Příčiny, incidence, prevence. Nádorová onemocnění. Prevence, možnosti snížení výskytu. Komunitní projekty k podpoře zdraví - zdravá škola, zdravé město, zdravý podnik, zdravá rodina. Význam socioekonomických a behaviorálních faktorů pro zdravý způsob života. Spolupráce rezortů na podpoře zdraví. Osnova cvičení: Příprava a prezentace zdravotně výchovné přednášky. Diskuze nad tématem.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
vzdělávat se na vysoké škole |
uvědomit si souvislosti mezi zdravým životním stylem, činností člověka |
uvědomit si nutnost neustálého vzdělávání a rozvoje získaných kompetencí |
Odborné dovednosti |
---|
vzdělávat se na vysoké škole |
uvědomit si nutnost neustálého vzdělávání a rozvoje získaných kompetencí |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
definují základní pojmy z oblasti zdraví a životního stylu. orientují se v základních dokumentech, programech a strategiích týkající se péče o zdraví v ČR. znají rizikové faktory ovlivňující incidenci nejčastějších onemocnění v populaci. jsou schopni aplikovat získané poznatky v profesi všeobecné sestry |
Odborné dovednosti |
---|
znají rizikové faktory ovlivňující incidenci nejčastějších onemocnění v populaci |
jsou schopni aplikovat získané poznatky v profesi všeobecné sestry |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Prezentace práce studentů, |
Samostudium, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Obecné způsobilosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostudium, |
Přednáška založená na výkladu, |
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Čeledová, L., Čevel, R. Výchova ke zdraví. Praha: Grada, 2010.
-
KUNOVÁ, Václava. Zdravá výživa. 2. přeprac. vyd. Praha: Grada Publishing. 140 s. ISBN 978-80-247-3433-0..
-
Machová, Jitka; Kubátová, Dagmar. Výchova ke zdraví. Vyd. 1. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2715-8.
-
Plevová, Ilona. Ošetřovatelství II. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3558-0.
|