Lecturer(s)
|
-
Matasová Veronika, PhDr. Ph.D.
-
Krejzlar Václav, Mgr. Ph.D.
|
Course content
|
Syllabus of lectures: Health and illness as a continuum, basic terms: health, illness, disease. Health perception, preventive care and programs. Quality of life, influencing factors. Hazard groups of the population. Health education - goals, principles, forms, methods, effectiveness control. Motion activity and its effect on human health. Nutrition, regulation of food intake, influence of nutrition on health. Smoking-smoking issues, health problems of smokers, prevention options. Dependencies, addictive behavior. Consequences, prevention. Stress, distress, health effects. Mental Hygiene. The influence of stress on human health, the response to difficult life situations. Sexual education, risky sexual behavior, prevention, education for healthy sexual behavior. Bullying, violence. Accidents, accidents. Possibilities of prevention, protection. Non-infectious disease (DM, CMP, IM, allergy). Causes, Incidence, Prevention. Cancer illnesses. Prevention, reduction of occurrence. Community projects to promote health - a healthy school, a healthy city, a healthy business, a healthy family. The importance of socio-economic and behavioral factors for a healthy lifestyle. Collaboration of Healthcare Ministries. Syllabus of exercises: Preparation and presentation of a health education lecture. Discussion over the topic.
|
Learning activities and teaching methods
|
Lecture supplemented with a discussion
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
vzdělávat se na vysoké škole |
uvědomit si souvislosti mezi zdravým životním stylem, činností člověka |
uvědomit si nutnost neustálého vzdělávání a rozvoje získaných kompetencí |
Skills |
---|
vzdělávat se na vysoké škole |
uvědomit si nutnost neustálého vzdělávání a rozvoje získaných kompetencí |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
N/A |
N/A |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
definují základní pojmy z oblasti zdraví a životního stylu. orientují se v základních dokumentech, programech a strategiích týkající se péče o zdraví v ČR. znají rizikové faktory ovlivňující incidenci nejčastějších onemocnění v populaci. jsou schopni aplikovat získané poznatky v profesi všeobecné sestry |
Skills |
---|
znají rizikové faktory ovlivňující incidenci nejčastějších onemocnění v populaci |
jsou schopni aplikovat získané poznatky v profesi všeobecné sestry |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
N/A |
N/A |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture |
Practicum |
Students' portfolio |
Self-study of literature |
Discussion |
Skills |
---|
Lecture |
Competences |
---|
Practicum |
Self-study of literature |
Lecture |
Discussion |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Skills demonstration during practicum |
Continuous assessment |
Individual presentation at a seminar |
Skills |
---|
Skills demonstration during practicum |
Continuous assessment |
Individual presentation at a seminar |
Competences |
---|
Skills demonstration during practicum |
Continuous assessment |
Individual presentation at a seminar |
Recommended literature
|
-
Čeledová, L., Čevel, R. Výchova ke zdraví. Praha: Grada, 2010.
-
KUNOVÁ, Václava. Zdravá výživa. 2. přeprac. vyd. Praha: Grada Publishing. 140 s. ISBN 978-80-247-3433-0..
-
Machová, Jitka; Kubátová, Dagmar. Výchova ke zdraví. Vyd. 1. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2715-8.
-
Plevová, Ilona. Ošetřovatelství II. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3558-0.
|