|
Vyučující
|
-
Zahradnická Alena, Mgr.
-
Nejedlá Eva, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Psychologie ženy, vývoj k ženství. Psychologie těhotných žen, psychoprofylaxe. Nepříznivé psycho-sociální faktory ovlivňující těhotenství. Psychologická problematika potratu, interrupce. Porod jako náročná životní situace. Partner u porodu, podpora rodičky. Porod mrtvého plodu, psychoterapeutická práce s rodinou. Psychologická problematika práce s rodinou při narození dítěte s vrozenou vývojovou vadou. Psychologie šestinedělí. Balintovská skupina, rozvoj empatie, sebepoznání. Krizová intervence v práci porodní asistentky, psychoterapie.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 30 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 30 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| znalosti z oblasti obecné, sociální, vývojové psychologie, psychologie osobnosti a psychopatologie |
| Odborné dovednosti |
|---|
| nejsou vyžadovány |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| student vysvětlí rozdíly ve vývoji jedince k mužství a ženství |
| popíše psychiku ženy v souvislosti s reprodukčním cyklem |
| popíše psychiku ženy v jednotlivých trimestrech gravidity |
| identifikuje obranné psychické mechanismy při porodu |
| analyzuje psychosociální faktory, které působí v těhotenství, při porodu a v šestinedělí a ovlivňují zdraví ženy |
| popíše psychologické metody tlumení bolesti |
| Odborné dovednosti |
|---|
| prakticky realizuje účast v supervizní skupině |
| prakticky realizuje sebereflexi v průběhu cvičení |
| projevuje empatii v modelových situacích |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Diskuse, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Demonstrace dovedností, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Demonstrace dovedností, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Test, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Sebehodnocení, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Test, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Doporučená literatura
|
-
Ayers, Susan; De Visser, Richard. Psychologie v medicíně. 2015. ISBN 978-80-247-5230-3.
-
BAŠTECKÁ, Bohumila a Jan MACH. Klinická psychologie. Praha: Portál, 2015.
-
Ratislavová, Kateřina. Aplikovaná psychologie porodnictví. 1. vyd. Praha : Reklamní atelier Area, 2008. ISBN 978-80-254-2186-4.
-
Škodová, Zuzana. PSYCHOLÓGIA V PÔRODNEJ ASISTENCII. Martin, 2018. ISBN 978-80-8187-044-6.
-
Takács, Lea; Sobotková, Daniela; Šulová, Lenka. Psychologie v perinatální péči : praktické otázky a náročné situace. 2015. ISBN 978-80-247-5127-6.
-
Zacharová, E., Hermanová, M., Šrámková, J. Zdravotnická psychologie: teorie a praktická cvičení. Praha, Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0155-9.
|