Předmět: Zdravý životní styl

« Zpět
Název předmětu Zdravý životní styl
Kód předmětu KOS/ZZS
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hnídková Veronika, Mgr.
  • Matasová Veronika, PhDr. Ph.D.
  • Toufarová Alena, PhDr.
Obsah předmětu
Zdraví a nemoc jako kontinuum, základní pojmy: zdraví, nemoc, choroba. vnímání zdraví, preventivní péče a programy. Kvalita života, ovlivňující faktory. rizikové skupiny obyvatelstva. Zdravotní výchova - cíle, zásady, formy, metody, kontrola účinnosti. program Zdraví 21. Pohybová aktivita a její vliv na zdraví člověka. Výživa, regulace příjmu potravy, vliv výživy na zdraví. Kouření - problematika kuřáctví, zdravotní problémy kuřáků, možnosti prevence. Závislosti, návykové chování. Následky, prevence. Stres, distres, vliv na zdravotní stav. Duševní hygiena. Vliv stresu na zdravotní stav člověka, reakce na náročné životní situace. Sexuální výchova, rizikové sexuální chování, možnosti prevence, výchova ke zdravému sexuálnímu chování. Šikana, násilí. Úrazy, nehody. Možnosti prevence, ochrana. Neinfekční onemocnění (DM, CMP, IM, alergie). Příčiny, incidence, prevence. Nádorová onemocnění. Prevence, možnosti snížení výskytu. Komunitní projekty k podpoře zdraví - zdravá škola, zdravé město, zdravý podnik, zdravá rodina. Význam socioekonomických a behaviorálních faktorů pro zdravý způsob života. Spolupráce rezortů na podpoře zdraví. Cvičení: Příprava a prezentace zdravotně výchovné přednášky. Diskuze nad tématem.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Prezentace práce studentů, Samostatná práce studentů, Cvičení
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 3 hodiny za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 10 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 22 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vzdělávat se na vysoké škole studenti mají základní znalosti biologie člověka uvědomit si souvislosti mezi zdravým životním stylem, činností člověka pohybovat se a orientovat v současném multikulturním a multijazyčném prostředí uvědomit si nutnost neustálého vzdělávání a rozvoje získaných kompetencí
Odborné dovednosti
vzdělávat se na vysoké škole uvědomit si souvislosti mezi zdravým životním stylem, činností člověka pohybovat se a orientovat v současném multikulturním a multijazyčném prostředí
Obecné způsobilosti
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
Výsledky učení
Odborné znalosti
definuje základní pojmy z oblasti zdraví a životního stylu.
orientuje se v základních dokumentech, programech a strategiích týkající se péče o zdraví v ČR.
vyjmenuje rizikové faktory ovlivňující incidenci nejčastějších onemocnění v populaci
Odborné dovednosti
aplikuje získané poznatky v profesi porodní asistentky
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Odborné dovednosti
Cvičení (praktické činnosti),
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Řešení problémů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Odborné dovednosti
Test,
Obecné způsobilosti
Test,
Doporučená literatura
  • Bajer,B. Medicína výživy. Praha, 2021. ISBN 978-80-8253-006-6.
  • Blahutková, Jonášová, Ošmera. Duševní zdraví a pohyb. Praha, 2015. ISBN 978-80-7204-916-5.
  • Machová, Jitka; Kubátová, Dagmar. Výchova ke zdraví. 2., aktualizované vydání. 2015. ISBN 978-80-247-5351-5.
  • MZČR. Strategický rámec Zdraví 2030. 2020.
  • MZČR. Vyhláška č. 45/2021 Sb. Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 70/2012 Sb., o preventivních prohlídkách, ve znění pozdějších předpisů.. 2021.
  • Vojáček,J. Umění být zdráv. Praha: CPress, 2020. ISBN 978-80-264-3031-5.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr