Lecturer(s)
|
-
Hnídková Veronika, Mgr.
-
Matasová Veronika, PhDr. Ph.D.
-
Toufarová Alena, PhDr.
|
Course content
|
Health and illness as a continuum, basic terms: health, illness, disease. health perception, preventive care and programs. Quality of life, influencing factors. risk groups of the population. Health education - goals, principles, forms, methods, effectiveness control. Health program 21. Motion activity and its effect on human health. Nutrition, regulation of food intake, influence of nutrition on health. Smoking - issues of smoking, health problems of smokers, possibilities of prevention. Dependencies, addictive behavior. Consequences, prevention. Stress, distress, health effects. Mental Hygiene. The influence of stress on human health, the response to difficult life situations. Sexual education, risky sexual behavior, prevention, education for healthy sexual behavior. Bullying, violence. Accidents, accidents. Possibilities of prevention, protection. Non-infectious disease (DM, CMP, IM, allergy). Causes, Incidence, Prevention. Cancer illnesses. Prevention, reduction of occurrence. Community projects to promote health - a healthy school, a healthy city, a healthy business, a healthy family. The importance of socio-economic and behavioral factors for a healthy lifestyle. Collaboration of ministries for health promotion. Exercise: Preparation and presentation of a health education lecture. Discussion over the topic.
|
Learning activities and teaching methods
|
Interactive lecture, Lecture supplemented with a discussion, Students' portfolio, Individual study, Practicum
- Presentation preparation (report) (1-10)
- 3 hours per semester
- Preparation for comprehensive test (10-40)
- 10 hours per semester
- Contact hours
- 22 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
vzdělávat se na vysoké škole studenti mají základní znalosti biologie člověka uvědomit si souvislosti mezi zdravým životním stylem, činností člověka pohybovat se a orientovat v současném multikulturním a multijazyčném prostředí uvědomit si nutnost neustálého vzdělávání a rozvoje získaných kompetencí |
Skills |
---|
vzdělávat se na vysoké škole uvědomit si souvislosti mezi zdravým životním stylem, činností člověka pohybovat se a orientovat v současném multikulturním a multijazyčném prostředí |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
definuje základní pojmy z oblasti zdraví a životního stylu. |
orientuje se v základních dokumentech, programech a strategiích týkající se péče o zdraví v ČR. |
vyjmenuje rizikové faktory ovlivňující incidenci nejčastějších onemocnění v populaci |
Skills |
---|
aplikuje získané poznatky v profesi porodní asistentky |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
N/A |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture supplemented with a discussion |
Interactive lecture |
Skills |
---|
Practicum |
Students' portfolio |
Competences |
---|
Task-based study method |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Test |
Skills |
---|
Test |
Competences |
---|
Test |
Recommended literature
|
-
Bajer,B. Medicína výživy. Praha, 2021. ISBN 978-80-8253-006-6.
-
Blahutková, Jonášová, Ošmera. Duševní zdraví a pohyb. Praha, 2015. ISBN 978-80-7204-916-5.
-
Machová, Jitka; Kubátová, Dagmar. Výchova ke zdraví. 2., aktualizované vydání. 2015. ISBN 978-80-247-5351-5.
-
MZČR. Strategický rámec Zdraví 2030. 2020.
-
MZČR. Vyhláška č. 45/2021 Sb. Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 70/2012 Sb., o preventivních prohlídkách, ve znění pozdějších předpisů.. 2021.
-
Vojáček,J. Umění být zdráv. Praha: CPress, 2020. ISBN 978-80-264-3031-5.
|