Předmět: Řízená a reflektovaná praxe

« Zpět
Název předmětu Řízená a reflektovaná praxe
Kód předmětu KPG/99REP
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kovařík Sven, prof. RNDr. CSc.
  • Grygar Miroslav, Doc. PaedDr. CSc.
  • Ondruszová Lucie, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Cílem předmětu je vybavit studenty základními dispozicemi k reflexi a hodnocení kvality výuky a založit jejich dovednosti k profesionálně efektivnímu propojování teorie s praxí. Dílčí cíle jsou zaměřeny na vybudování schopností studentů pro analýzu edukačního procesu, pro vyhodnocení jeho přínosných a slabých stránek a pro využití získaných poznatků ke zlepšování kvality výuky. Pojetí předmětu je založeno na využití Schönova konceptu reflektivního praktika a v metodologické oblasti se opírá zejména o Korthagenovo pojetí reflektivní praxe a metodiku 3A založenou na konceptové analýze učiva. Obsahové zaměření přednášek: 1. Výuka a principy tzv. obsahového přístupu. Didaktický čtyřúhelník učitel - učivo - žák-tvůrce - žák-partner (konstruktivistický model). Obsah a jeho transformace. 2. Pedagogické dílo a jeho situační struktura, která podmiňuje kvalitu výuky; jádrový obsah, činnost žáka. 3. Jednání učitele ve výuce ve vztahu k reflexi výuky; primární intuice, sekundární intuice. Problém selhávání pedagogického díla. 4. Kvalita výuky vs. formalismus ve výuce: odcizené a utajené poznávání. 5. Učitelovy dispozice k reflektování výuky a jejich rozvíjení; myšlenkový obraz výuky, předběžně a následně strukturovaná reflexe výuky. 6. Metodika 3A při reflexi, evaluaci nebo výzkumu výuky a její kvality: anotace, analýza, alterace. Alterace jako reflektivní východisko profesního rozvoje. 7. Konceptová analýza výukových situací a učebních úloh. Funkce a souvislosti jádrového obsahu a jádrového učiva při konceptové analýze. Žákovský prekoncept obsahu. 8. Úloha aktivní experimentace s obsahem a funkce reflektivního dialogu mezi žáky spojeného se sociokognitivními výzvami ("konflikty") při kognitivní aktivizaci žáků (Klieme et al.) ve výuce. 9. Model hloubkové struktury výuky (MHS). Posuzování kvality výukových situací s oporou v konceptové analýze a v MHS s ohledem na vztah mezi obsahem, žákovskou činností, cílovými požadavky a požadavky na hodnocení ve výuce.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Přednáška s analýzou videozáznamu, Studium metodou řešení problémů, Přednáška s demonstrací
  • Kontaktní výuka - 10 hodin za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 5 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 11 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
- znát základní pojmy pro popis výuky - operacionalizovat základní pojmy pro popis výuky - znát základní pojmy pro hodnocení kvality výuky - ilustrovat obsah odborné terminologie na vhodných příkladech
Odborné dovednosti
- demonstrovat didaktickou citlivost pro popis a analýzu výuky (základní arzenál pojmových nástrojů pro analýzu a jeho empiricky přiléhavé uplatnění) - rozpoznávat a umět hodnotit situace klíčové pro kvalitu výuky (uplatnit základní předpoklady k profesnímu vidění) - navrhovat a kriticky hodnotit zlepšující alterace pro hodnocenou výukovou situaci
Obecné způsobilosti
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
bc. studium: rozumí sdělením různého typu v různých komunikačních situacích, správně interpretuje přijímaná sdělení a věcně argumentuje; v nejasných nebo sporných komunikačních situacích pomáhá dosáhnout porozumění,
Výsledky učení
Odborné znalosti
- Znát požadovanou terminologii, vysvětluovat obsah pojmů logicky v poznávacích souvislostech oboru - Rozumět souvislostem mezi tvořivou stránkou své pedagogické činnosti a jejím programovým kurikulárním zázemím ve vzdělávacích programech (RVP, ŠVP). - Uvažovat o vztahu obsahu zrealizované učební úlohy a obsahu z příslušné oblasti RVP; ilustruje tuto vazbu vhodným příkladem a vysvětlí její podstatu. - Analyzovat svůj přípravný model pedagogického díla; na základě výsledků posouzení doplňuje svůj model o odpovídající interpretační a hodnotící aktivity.
Odborné dovednosti
- Odbornou terminologii (pojmy, resp. kritéria z oblasti, pedagogiky, didaktiky) používat při analýze, interpretaci, výkladu, při usuzování a hodnocení situací výuky. - Při analýzách videozáznamů výuky, příp. při pozorování reálné výuky do žádoucí míry zvládat dokumentační záznam. - Na podkladě analýzy výuky formulovat zobecňující soudy, které obhajuje, diskutuje a sám kriticky analyzuje a posuzuje s ohledem na diskusi v kolegiální skupině; využívá reflektivní dialog ve skupině k rozvoji své profesní poznávací a komunikační báze. - V reflektivním dialogu ve skupině představovat, zdůvodňovat a obhajovat svůj návrh zlepšující alterace a diskutuje jeho případné varianty s ohledem na obecněji platná kritéria.
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Řešení problémů,
Hodnotící metody
Test,
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Chocholoušková, Z., Hajerová Mullerová, L. Didaktika biologie ve vztahu mezi obecnou a oborovou didaktikou. Plzeň, 2019. ISBN 978-80-261-0.
  • Janík, Tomáš; Slavík, Jan,; Mužík, Vladislav,; Trna, Josef,; Janko, Tomáš,; Lokajíčková, Veronika; Lukavský, Jindřich,; Minaříková, Eva,; Sliacky, Jiří,; Šalamounová, Zuzana,; Šebestová, Simona; Vondrová, Naďa,; Zlatníček, Pavel. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. 1. vydání. 2016. ISBN 978-80-210-6349-5.
  • Korthagen, F. A. J. Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů.. Brno, 2011. ISBN 978 -80 -7315 -22.
  • MUŽÍK, J. Andragogická didaktika. Řízení vzdělávacího procesu. Praha: Wolters-Kluwer, 2011.
  • Slavík, J., Janík, T., Najvar, P., Knecht, P. Transdisciplinární didaktika. O učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory.. Brno, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
  • VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. (eds.). Pedagogika pro učiele. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr