Předmět: Didaktika základů společenských věd 2

« Zpět
Název předmětu Didaktika základů společenských věd 2
Kód předmětu KPG/99ZS2
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bouda Antonín, PhDr. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Didaktická analýza učiva ? kritéria výběru obsahu učiva základů společenských věd, základní struktura učiva, proporcionalita filozofie a společenských věd. Uspořádání a alternativní možnosti obsahu učiva. (2 výukové hodiny) 2. Učebnice základů společenských věd, zásady tvorby a produkce učebnic základů společenských věd, aktuální učebnicová nabídka. (2 výukové hodiny) 3. Učebnice základů společenských věd II. Analýza hlavních učebnic (s doložkou MŠMT). (2 výukové hodiny) 4. Aplikace aktivizačních metod v současných podmínkách českého školství a vyučování základů společenských věd. (2 výukové hodiny) 5. Specifika vyučování základů společenských věd s ohledem na psychosomatický vývoj dítěte. (2 výukové hodiny) 6. Projektové vyučování. (2 výukové hodiny) 7. Vyučovací hodina základů společenských věd, typologie edukačních jednotek. Mimoškolní formy občansko-výchovného vzdělávání. Využití odborných institucí ve vyučování občanské výchovy (2 výukové hodiny) 8. Kurikulární reforma ? klíčové kompetence v občanské výchově. Bloomova taxonomie. (2 výukové hodiny) 9. Kurikulární reforma ? kurikulární dokumenty a vzdělávací oblast Člověk a společnost. (2 výukové hodiny) 10.-12. Reflexe praxe. (2 výukové hodiny) 13. Shrnutí výuky, evaluace výuky. (3 výukové hodiny)

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 13 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Popsat historii občansko výchovného vzdělávání.
Vysvětlit význam, cíle a obsah v občansko výchovném vzdělávání.
Charakterizovat kurikulární dokumenty ve vztahu k předmětu občanská výchova pro ZŠ.
Vyjmenovat a popsat edukační strategie ve výuce občanské výchovy na ZŠ.
Objasnit typy a druhy didaktických testů využitelné ve výuce občanské výchovy.
Odborné dovednosti
Zhodnotit jednotlivé etapy v historii občansko výchovného vzdělávání.
Formulovat cíle a obsah v občansko výchovném vzdělávání.
Naformulovat - redefinovat- obsah občansko vědního vzdělávání ve vybraných kurikulárních dokumentech (ŠVP, tematické plány).
Implementovat edukační strategie do edukačního procesu občansko výchovného vzdělávání.
Tvořit didaktické testy pro potřeby evaluace výuky v občansko výchovném vzdělávání.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu,
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Vysvětlit strukturu didaktické analýzy učiva.
Popsat principy tvorby učebnic v občansko vědním vzdělávání. Charakterizuje současné učebnice pro výuku občanské výchovy.
Charakterizovat aktivizující edukační metody využitelné v pedagogickém procesu občanské výchovy na ZŠ.
Popsat mimoškolní aktivity v rámci občansko vědního vzdělávání.
Uvést zákonitosti a principy projektového vyučování.
Odborné dovednosti
Vytvořit didaktickou analýzu učiva podle tématu občansko vědního vzdělávání.
Na základě odborných kritérií posoudit kvalitu jednotlivých učebnic a studijních materiálů.
Implementovat aktivizující edukační metody v pedagogickém procesu předmětu občanská výchova.
Efektivním způsobem využít mimoškolní aktivity v rámci občansko vědního vzdělávání.
Realizovat projektové vyučování v pedagogickém procesu občasnko vědního vzdělávání.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky,
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Odborné dovednosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Seminární výuka (badatelské metody),
Skupinová výuka,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Ústní zkouška,
Doporučená literatura
  • HAVLÍNOVÁ, Ivana. Didaktické náměty pro učitele občanské výchovy a základů společenských věd. Praha, 2014. ISBN 978-80-7290-670-3.
  • JIRÁSKOVÁ, Věra, KOŤA, Jaroslav, PELCOVÁ, Naďa. Základy společenských věd: pro učitele učitelů, studenty pedagogických fakult. Praha, 2004. ISBN 80-86432-66-1.
  • KOŤA, Jaroslav. Základy společenských věd: pro učitele učitelů, studenty pedagogických fakult, díl 1: Péče o duši. Praha, 2004. ISBN 80-86861-30-9.
  • LEWIS, Gordon. Learning technology. Oxford, 2017. ISBN 978-0-19-420041-7.
  • PELCOVÁ, Naďa. Základy společenských věd: pro učitele učitelů ? studenty pedagogických fakult, díl 3:Péče o jazyk a komunikaci. Praha, 2004. ISBN 80-86861-28-.
  • SLAVÍK, Jan et al. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr