Předmět: Asistentská praxe pro 1. stupeň 1

« Zpět
Název předmětu Asistentská praxe pro 1. stupeň 1
Kód předmětu KPG/9AP1S
Organizační forma výuky Praxe
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Formánková Jana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Pedagogická praxe ve vybraných ZŠ, seznámení se školním prostředím, s organizací ve třídě a s prací třídního učitele. 2. Pozorování průběhu pedagogického procesu, vedení portfolia - pedagogického deníku, orientace v pedagogické terminologii. 3. Specifika práce asistenta pedagoga, osobního asistenta, školního asistenta. 4. Práce s žáky se specifickými poruchami učení a chování, práce s žáky mimořádně nadanými. 5. Analýza pozorovaných jevů, propojení praktické a teoretické stránky (motivace, metody, formy, hodnocení, klima,...). 6. Závěrečná rozprava a zhodnocení praxe, hodnocení pozitiv a negativ. 7. Diskuse nad průběhem sestavování portfolia k SZZ.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Projekt individuální [40] - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
pojmenovat základní kategorie pedagogiky
Odborné dovednosti
plánovat vlastní činnost ve spolupráci s porovázejícím učitelem
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků,
Výsledky učení
Odborné znalosti
pojmenovat jednotlivé prvky podpory žáka během asistentské praxe
Odborné dovednosti
Svoji praxi a postřehy z ní student zhodnotí a představí při závěrečném kolokviu. Dále představí dílčí portfolio a povede nad ním reflexi.
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Klinická praxe pod dohledem,
Odborné dovednosti
Klinická praxe pod dohledem,
Obecné způsobilosti
Klinická praxe pod dohledem,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Portfolio,
Kolokvium,
Odborné dovednosti
Portfolio,
Kolokvium,
Obecné způsobilosti
Portfolio,
Doporučená literatura
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd.. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
  • SLAVÍK, Jan, Lenka HAJEROVÁ MŰLLEROVÁ a Pavla SOUKUPOVÁ. Reflexe a hodnocení kvality výuky. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2020. ISBN 978-80-261-0920-4.
  • TOMKOVÁ, Anna. Portfolio v perspektivě reflektivně pojatého vzdělávání učitelů. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2018. ISBN 978-80-7290-982-7.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr