Vyučující
|
-
Formánková Jana, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Pedagogická praxe ve vybraných ZŠ, seznámení se školním prostředím, s organizací ve třídě a s prací třídního učitele. 2. Pozorování průběhu pedagogického procesu, vedení portfolia - pedagogického deníku, orientace v pedagogické terminologii. 3. Specifika práce asistenta pedagoga, osobního asistenta, školního asistenta. 4. Práce s žáky se specifickými poruchami učení a chování, práce s žáky mimořádně nadanými. 5. Analýza pozorovaných jevů, propojení praktické a teoretické stránky (motivace, metody, formy, hodnocení, klima,...). 6. Závěrečná rozprava a zhodnocení praxe, hodnocení pozitiv a negativ. 7. Diskuse nad průběhem sestavování portfolia k SZZ.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Projekt individuální [40]
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
pojmenovat základní kategorie pedagogiky |
Odborné dovednosti |
---|
plánovat vlastní činnost ve spolupráci s porovázejícím učitelem |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
pojmenovat jednotlivé prvky podpory žáka během asistentské praxe |
Odborné dovednosti |
---|
Svoji praxi a postřehy z ní student zhodnotí a představí při závěrečném kolokviu. Dále představí dílčí portfolio a povede nad ním reflexi. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Klinická praxe pod dohledem, |
Odborné dovednosti |
---|
Klinická praxe pod dohledem, |
Obecné způsobilosti |
---|
Klinická praxe pod dohledem, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Portfolio, |
Kolokvium, |
Odborné dovednosti |
---|
Portfolio, |
Kolokvium, |
Obecné způsobilosti |
---|
Portfolio, |
Doporučená literatura
|
-
PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd.. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
-
SLAVÍK, Jan, Lenka HAJEROVÁ MŰLLEROVÁ a Pavla SOUKUPOVÁ. Reflexe a hodnocení kvality výuky. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2020. ISBN 978-80-261-0920-4.
-
TOMKOVÁ, Anna. Portfolio v perspektivě reflektivně pojatého vzdělávání učitelů. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2018. ISBN 978-80-7290-982-7.
|