Předmět: Metody poznávání žáka

« Zpět
Název předmětu Metody poznávání žáka
Kód předmětu KPG/9M1PZ
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Formánková Jana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Studenti získají základní kompetence v následujících oblastech: 1. Základní principy poznávání žáka a třídy - principy pedagogické diagnostiky v diagnostické činnosti učitele. 2. Etické zásady používání diagnostických metod. Právní aspekty pedagogické diagnostiky v diagnostické činnosti učitele. 3. Diagnostika žáků v práci učitele, diagnostický proces, metodologie a interpretace výsledků pedagogické diagnostiky. 4. Oblasti diagnostických činností učitele a souvislost pedagogické diagnostiky a speciálně-pedagogické diagnostiky. 5. Diagnostika stylů učení. Diagnostika školního výkonu a výsledků činností. Identifikace nadání a specifických poruch učení. 6. Didaktický test jako diagnostický nástroj s ohledem na studovaný obor (aprobační předmět) . 7. Učitel v pedagogické situaci. Sociální percepce. 8. Směry formativní diagnostiky. 9. Osobnostní charakteristiky žáků důležité pro zvládání nároků školy. 10. Pedagogická diagnostika a diagnostické činnosti učitele v kariérovém poradenství. 11. Diagnostika vztahu žáka a učitele a možnosti jejich poznávání. 12. Autodiagnostika žáka a autodiagnostika učitele jako součást diagnostického procesu. Principy evaluace činností učitele. 13. Diagnostické kompetence asistenta pedagoga a dalších subjektů. Obsah seminářů bude vycházet z témat jednotlivých přednášek.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Diskuse, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury, Seminář
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 20 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 6 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
orientovat se ve vědách o člověku
Výsledky učení
Charakterizovat jednotlivé diagnostické metody a techniky, jejich klasifikace a třídění dle zaměření.
Popsat pozitiva i negativa jednotlivých diagnostických metod, postup jejich provedení a specifika jejich užití.
Odborné dovednosti
Vést si portfolio diagnostických metod a nástrojů.
Využít znalostí z vývojové psychologie a speciální pedagogiky jako norem při vyhodnocení diagnostických metod (pozorování, rozhovoru, testování a pod.) a následných návrhů intervencí a podpůrných opatření .
Metody a diagnostické techniky v portfoliu užívat v praxi, vyhodnocovat je a v semináři prezentovat interpretaci získaných dat a na základě těchto dat navrhovat následná účinná podpůrná opatření pro další rozvoj žáka.
Pro zvýšení validity výsledků diagnostiky metody vhodně kombinovat, doplňovat a komparovat.
Obecné způsobilosti
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Samostudium,
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s aktivizací studentů,
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Odborné dovednosti
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Seminární práce,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • Hrabal, Vladimír; Hrabal, Vladimír. Diagnostika : pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0319-5.
  • HRABAL, Vladimír; PAVELKOVÁ, Isabella. Jaký jsem učitel.. Praha, Portál, 2010.
  • Mertin, Václav; Krejčová, Lenka. Metody a postupy poznávání žáka : pedagogická diagnostika. 2., doplněné a aktualizované vydání. 2016. ISBN 978-80-7552-014-2.
  • Zelinková, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr