Vyučující
|
-
Formánková Jana, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Studenti získají základní kompetence v následujících oblastech: 1. Základní principy poznávání žáka a třídy - principy pedagogické diagnostiky v diagnostické činnosti učitele. 2. Etické zásady používání diagnostických metod. Právní aspekty pedagogické diagnostiky v diagnostické činnosti učitele. 3. Diagnostika žáků v práci učitele, diagnostický proces, metodologie a interpretace výsledků pedagogické diagnostiky. 4. Oblasti diagnostických činností učitele a souvislost pedagogické diagnostiky a speciálně-pedagogické diagnostiky. 5. Diagnostika stylů učení. Diagnostika školního výkonu a výsledků činností. Identifikace nadání a specifických poruch učení. 6. Didaktický test jako diagnostický nástroj s ohledem na studovaný obor (aprobační předmět) . 7. Učitel v pedagogické situaci. Sociální percepce. 8. Směry formativní diagnostiky. 9. Osobnostní charakteristiky žáků důležité pro zvládání nároků školy. 10. Pedagogická diagnostika a diagnostické činnosti učitele v kariérovém poradenství. 11. Diagnostika vztahu žáka a učitele a možnosti jejich poznávání. 12. Autodiagnostika žáka a autodiagnostika učitele jako součást diagnostického procesu. Principy evaluace činností učitele. 13. Diagnostické kompetence asistenta pedagoga a dalších subjektů. Obsah seminářů bude vycházet z témat jednotlivých přednášek.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Diskuse, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury, Seminář
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 20 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 6 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
orientovat se ve vědách o člověku |
Výsledky učení |
---|
Charakterizovat jednotlivé diagnostické metody a techniky, jejich klasifikace a třídění dle zaměření. |
Popsat pozitiva i negativa jednotlivých diagnostických metod, postup jejich provedení a specifika jejich užití. |
Odborné dovednosti |
---|
Vést si portfolio diagnostických metod a nástrojů. |
Využít znalostí z vývojové psychologie a speciální pedagogiky jako norem při vyhodnocení diagnostických metod (pozorování, rozhovoru, testování a pod.) a následných návrhů intervencí a podpůrných opatření . |
Metody a diagnostické techniky v portfoliu užívat v praxi, vyhodnocovat je a v semináři prezentovat interpretaci získaných dat a na základě těchto dat navrhovat následná účinná podpůrná opatření pro další rozvoj žáka. |
Pro zvýšení validity výsledků diagnostiky metody vhodně kombinovat, doplňovat a komparovat. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Samostudium, |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Hrabal, Vladimír; Hrabal, Vladimír. Diagnostika : pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0319-5.
-
HRABAL, Vladimír; PAVELKOVÁ, Isabella. Jaký jsem učitel.. Praha, Portál, 2010.
-
Mertin, Václav; Krejčová, Lenka. Metody a postupy poznávání žáka : pedagogická diagnostika. 2., doplněné a aktualizované vydání. 2016. ISBN 978-80-7552-014-2.
-
Zelinková, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X.
|