Vyučující
|
-
Hrdina Václav, Mgr. Ph.D.
-
Heller Tomáš, prof. PhDr. Ph.D.
-
Malá Dagmar, doc. Mgr. Ph.D.
-
Prošková Ivana, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Studenti zdůvodní význam pedagogického výzkumu a jeho možnosti při zkoumání pedagogické reality. Budou schopni analyzovat možnosti a meze kvantitavního a kvalitativního pedagogického výzkumu v prostředí školy, vč. rozdílů metodologie. Objasní rozdíly mezi pedagogickým vědeckým a akčním výzkumem. Obsah přednášek: 1. Pedagogický výzkum, terminologie a jeho analýza (1. a 2. přednáška) 2. Typologie pedagogického výzkumu (3. přednáška). 3. Plánování a realizace pedagogického výzkumu, vč. možností využití výstupů v pedagogické praxi (4. - 5. přednáška). 4. Základní metody pedagogického výzkumu (6. přednáška). 5. Kvalitativní pedagogický výzkum a jeho základní metody (7. - 8. přednáška). 6. Kvantitativní pedagogický výzkum a jeho základní metody (9. - 10. přednáška). 7. Akční výzkum, jeho plánování, realizace a význam v pedagogické praxi učitele (11. přednáška). 8. Význam pedagogického výzkumu v profesi učitele (12. přednáška). 9. Zápočtový test.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Diskuse, Individuální konzultace, Samostudium literatury
- Kontaktní výuka
- 13 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
zpracovat projekt diplomové práce |
orientovat se ve vědách o člověku |
Výsledky učení |
---|
vymezit a na příkladech vysvětlit základní terminologii z oblasti metodologie (základní paradigmata pedagogického výzkumu, výzkumný problém a jeho konceptualizace, operacionalizace cílů práce, výzkumný soubor, výzkumné metody, techniky sběru dat, prostředí sběru dat, způsob vyhodnocování dat, role výzkumníka) |
Odborné dovednosti |
---|
analyzovat možnosti a meze kvantitativního a kvalitativního pedagogického výzkumu v prostředí školy |
aplikovat poznatky z oblasti pedagogického výzkumu v praxi |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Samostudium, |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Test, |
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
Gavora, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
-
HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Praha, 2005. ISBN 80-7367-040-2.
-
Hendl, Jan. Přehled statistických metod zpracování dat : analýza a metaanalýza dat. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-820-1.
-
Chráska, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
-
Maňák, Josef; Švec, Vlastimil. Cesty pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-078-6.
-
Pelikán, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. 2., nezmÄn. vyd. Praha : Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1916-3.
-
Švaříček, Roman; Šeďová, Klára. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha : Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
|