Předmět: Metodologie pedagogického výzkumu

« Zpět
Název předmětu Metodologie pedagogického výzkumu
Kód předmětu KPG/9METN
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hrdina Václav, Mgr. Ph.D.
  • Heller Tomáš, prof. PhDr. Ph.D.
  • Malá Dagmar, doc. Mgr. Ph.D.
  • Prošková Ivana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Studenti zdůvodní význam pedagogického výzkumu a jeho možnosti při zkoumání pedagogické reality. Budou schopni analyzovat možnosti a meze kvantitavního a kvalitativního pedagogického výzkumu v prostředí školy, vč. rozdílů metodologie. Objasní rozdíly mezi pedagogickým vědeckým a akčním výzkumem. Obsah přednášek: 1. Pedagogický výzkum, terminologie a jeho analýza (1. a 2. přednáška) 2. Typologie pedagogického výzkumu (3. přednáška). 3. Plánování a realizace pedagogického výzkumu, vč. možností využití výstupů v pedagogické praxi (4. - 5. přednáška). 4. Základní metody pedagogického výzkumu (6. přednáška). 5. Kvalitativní pedagogický výzkum a jeho základní metody (7. - 8. přednáška). 6. Kvantitativní pedagogický výzkum a jeho základní metody (9. - 10. přednáška). 7. Akční výzkum, jeho plánování, realizace a význam v pedagogické praxi učitele (11. přednáška). 8. Význam pedagogického výzkumu v profesi učitele (12. přednáška). 9. Zápočtový test.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Diskuse, Individuální konzultace, Samostudium literatury
  • Kontaktní výuka - 13 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
zpracovat projekt diplomové práce
orientovat se ve vědách o člověku
Výsledky učení
vymezit a na příkladech vysvětlit základní terminologii z oblasti metodologie (základní paradigmata pedagogického výzkumu, výzkumný problém a jeho konceptualizace, operacionalizace cílů práce, výzkumný soubor, výzkumné metody, techniky sběru dat, prostředí sběru dat, způsob vyhodnocování dat, role výzkumníka)
Odborné dovednosti
analyzovat možnosti a meze kvantitativního a kvalitativního pedagogického výzkumu v prostředí školy
aplikovat poznatky z oblasti pedagogického výzkumu v praxi
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Samostudium,
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s aktivizací studentů,
Hodnotící metody
Test,
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Gavora, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
  • HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Praha, 2005. ISBN 80-7367-040-2.
  • Hendl, Jan. Přehled statistických metod zpracování dat : analýza a metaanalýza dat. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-820-1.
  • Chráska, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
  • Maňák, Josef; Švec, Vlastimil. Cesty pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-078-6.
  • Pelikán, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. 2., nezměn. vyd. Praha : Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1916-3.
  • Švaříček, Roman; Šeďová, Klára. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha : Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr