Předmět: Náslechová praxe

« Zpět
Název předmětu Náslechová praxe
Kód předmětu KPG/9NAPB
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Grygar Miroslav, Doc. PaedDr. CSc.
  • Ritz Zdeněk, PaedDr. CSc.
Obsah předmětu
Cílem předmětu je uvést posluchače do problematiky učitelské praxe, představit jim práci učitele v prostředí školní třídy a ukázat různé formy vyučovacích jednotek. Posluchači sledují vyučovací jednotky zejména z hlediska struktury s využitím znalostí získaných v předmětech Úvod do studia pedagogiky, Obecná psychologie a psychologie osobnosti, Obecná teorie výchovy a vzdělávání, Sociální psychologie a Základy reflexe a hodnocení kvality výuky. Reflexe pedagogická praxe probíhá zejména v předmětu Základy reflexe a hodnocení kvality výuky a později i v oborových didaktikách. Studenti hospitují (ve skupině) ve vyučování v základních a středních školách. Vyučovací hodiny ve školách vedou zkušení kmenoví učitelé "fakultních" škol. Po skončení hospitace probíhá přímo ve škole rozbor příslušné vyučovací hodiny za účasti vyučujícího, pracovníka KPG a oborového didaktika. Před vlastní náslechovou praxí probíhá informační setkání s fakultním vedoucím praxe a s mentorem (hospitovaným vyučujícím), na němž studenti obdrží základní instrukce o průběhu praxe, o jejím zaměření, cílech, obsahu, o způsobu vedení písemné dokumentace. Průběh praxe je reflektován čtverým způsobem: 1) individuálním vyplněním hospitačního záznamu, 2) rozborem hodin s mentorem (rozborových hodin) s ohledem na problematiku přípravy učitele na vyučování a na školní agendu, 3) bezprostředním rozborem hospitovaných hodin s fakultním vedoucím praxe, resp. oborovým didaktikem, 4) závěrečnou skupinovou analýzou celé náslechové praxe v odpovídajících předmětech (ZRHV, oborové didaktiky ad.) a diskuzí s vyučujícím o možnostech využití získaných poznatků v dalším studiu. Ve strukturovaném formuláři k náslechové praxi studenti specifikují charakter navštívené třídy, vymezují cíle vyučovací hodiny včetně výchovných, zapisují její fáze a organizaci, hodnotí efektivitu jednotlivých aktivit, vyučovacích metod a forem práce, pozorují využití učebních pomůcek a didaktických prostředků ve vyučování a reflektují osobnost učitele a žáka ve vyučování, vztah učitel - žák a klima třídy. Cílem hospitací je i příprava na následující pedagogické praxe. Absolvované hodiny výuky náslechové praxe jsou komparovány s hospitačními videozáznamy a jejich analýzou (videohospitacemi) v odpovídajících předmětech (ZRHV, oborové didaktiky ad.).

Studijní aktivity a metody výuky
Skupinová výuka, Diskuse, Studijní praxe, Klinická praxe pod dohledem, Cvičení
  • Kontaktní výuka - 10 hodin za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 15 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
- znát základní pojmy pro popis výuky - operacionalizovat základní pojmy pro popis výuky - znát základní pojmy pro hodnocení kvality výuky - ilustrovat obsah odborné terminologie na vybraných příkladech z náslechové praxe
Odborné dovednosti
- demonstrovat didaktickou citlivost pro popis a analýzu výuky (základní arzenál pojmových nástrojů pro analýzu a jeho empiricky přiléhavé uplatnění) - rozpoznávat a umět hodnotit situace klíčové pro kvalitu hospitované výuky (uplatnit základní předpoklady k profesnímu vidění)
Obecné způsobilosti
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu,
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran,
Výsledky učení
Odborné znalosti
- Zná požadovanou terminologii, vysvětluje obsah pojmů logicky v poznávacích souvislostech oboru - Rozumí souvislostem mezi tvořivou stránkou hospitované výuky a jejím programovým kurikulárním zázemím ve vzdělávacích programech (RVP, ŠVP). - Uvažuje o vztahu obsahu zrealizované učební úlohy a obsahu z příslušné oblasti RVP; ilustruje tuto vazbu vhodným příkladem a vysvětlí její podstatu.
Odborné dovednosti
- Odbornou terminologii (pojmy, resp. kritéria z oblasti, pedagogiky, didaktiky) používá při analýze, interpretaci, výkladu, při usuzování a hodnocení situací pozorované výuky. - Při pozorování reálné výuky do žádoucí míry zvládá dokumentační záznam. - Na podkladě analýzy výuky formuluje zobecňující soudy, které obhajuje, diskutuje a sám kriticky analyzuje a posuzuje s ohledem na diskusi v kolegiální skupině; využívá reflektivní dialog ve skupině k rozvoji své profesní poznávací a komunikační báze. - V reflektivním dialogu ve skupině představuje, zdůvodňuje a obhajuje svůj návrh zlepšující alterace a diskutuje jeho případné varianty s ohledem na obecněji platná kritéria. - S oporou o teorii a o kurikulární materiály (RVP, evaluační standardy) odhaduje smysl a cíl výukové situace, konceptově analyzuje v ní obsažené úlohy s ohledem na evaluační standardy.
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Cvičení (praktické činnosti),
Studijní praxe,
Klinická praxe pod dohledem,
Skupinová výuka,
Diskuse,
Odborné dovednosti
Studijní praxe,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Portfolio,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • Hlaďo, P. Pedagogická praxe. Brno, Mendelova univerzita, 2010.
  • Kepka, J. Pedagogická praxe, null. Plzeň, Západočeská univerzita, 2007. ISBN 978-807043-590-8.
  • Kyriacou, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Vyd. 3. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-434-2.
  • Nelešovská, Alena. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Vyd. 1. Praha : Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-0738-1.
  • Slavík, Jan. Hodnocení v současné škole : východiska a nové metody pro praxi. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9.
  • Švec, V., Bradová, J. Učitel v teorii a praxi.. Brno, Masarykova univerzita, 2013.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr