Vyučující
|
-
Grygar Miroslav, Doc. PaedDr. CSc.
-
Ritz Zdeněk, PaedDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
Cílem předmětu je uvést posluchače do problematiky učitelské praxe, představit jim práci učitele v prostředí školní třídy a ukázat různé formy vyučovacích jednotek. Posluchači sledují vyučovací jednotky zejména z hlediska struktury s využitím znalostí získaných v předmětech Úvod do studia pedagogiky, Obecná psychologie a psychologie osobnosti, Obecná teorie výchovy a vzdělávání, Sociální psychologie a Základy reflexe a hodnocení kvality výuky. Reflexe pedagogická praxe probíhá zejména v předmětu Základy reflexe a hodnocení kvality výuky a později i v oborových didaktikách. Studenti hospitují (ve skupině) ve vyučování v základních a středních školách. Vyučovací hodiny ve školách vedou zkušení kmenoví učitelé "fakultních" škol. Po skončení hospitace probíhá přímo ve škole rozbor příslušné vyučovací hodiny za účasti vyučujícího, pracovníka KPG a oborového didaktika. Před vlastní náslechovou praxí probíhá informační setkání s fakultním vedoucím praxe a s mentorem (hospitovaným vyučujícím), na němž studenti obdrží základní instrukce o průběhu praxe, o jejím zaměření, cílech, obsahu, o způsobu vedení písemné dokumentace. Průběh praxe je reflektován čtverým způsobem: 1) individuálním vyplněním hospitačního záznamu, 2) rozborem hodin s mentorem (rozborových hodin) s ohledem na problematiku přípravy učitele na vyučování a na školní agendu, 3) bezprostředním rozborem hospitovaných hodin s fakultním vedoucím praxe, resp. oborovým didaktikem, 4) závěrečnou skupinovou analýzou celé náslechové praxe v odpovídajících předmětech (ZRHV, oborové didaktiky ad.) a diskuzí s vyučujícím o možnostech využití získaných poznatků v dalším studiu. Ve strukturovaném formuláři k náslechové praxi studenti specifikují charakter navštívené třídy, vymezují cíle vyučovací hodiny včetně výchovných, zapisují její fáze a organizaci, hodnotí efektivitu jednotlivých aktivit, vyučovacích metod a forem práce, pozorují využití učebních pomůcek a didaktických prostředků ve vyučování a reflektují osobnost učitele a žáka ve vyučování, vztah učitel - žák a klima třídy. Cílem hospitací je i příprava na následující pedagogické praxe. Absolvované hodiny výuky náslechové praxe jsou komparovány s hospitačními videozáznamy a jejich analýzou (videohospitacemi) v odpovídajících předmětech (ZRHV, oborové didaktiky ad.).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová výuka, Diskuse, Studijní praxe, Klinická praxe pod dohledem, Cvičení
- Kontaktní výuka
- 10 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 15 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
- znát základní pojmy pro popis výuky - operacionalizovat základní pojmy pro popis výuky - znát základní pojmy pro hodnocení kvality výuky - ilustrovat obsah odborné terminologie na vybraných příkladech z náslechové praxe |
Odborné dovednosti |
---|
- demonstrovat didaktickou citlivost pro popis a analýzu výuky (základní arzenál pojmových nástrojů pro analýzu a jeho empiricky přiléhavé uplatnění) - rozpoznávat a umět hodnotit situace klíčové pro kvalitu hospitované výuky (uplatnit základní předpoklady k profesnímu vidění) |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- Zná požadovanou terminologii, vysvětluje obsah pojmů logicky v poznávacích souvislostech oboru - Rozumí souvislostem mezi tvořivou stránkou hospitované výuky a jejím programovým kurikulárním zázemím ve vzdělávacích programech (RVP, ŠVP). - Uvažuje o vztahu obsahu zrealizované učební úlohy a obsahu z příslušné oblasti RVP; ilustruje tuto vazbu vhodným příkladem a vysvětlí její podstatu. |
Odborné dovednosti |
---|
- Odbornou terminologii (pojmy, resp. kritéria z oblasti, pedagogiky, didaktiky) používá při analýze, interpretaci, výkladu, při usuzování a hodnocení situací pozorované výuky. - Při pozorování reálné výuky do žádoucí míry zvládá dokumentační záznam. - Na podkladě analýzy výuky formuluje zobecňující soudy, které obhajuje, diskutuje a sám kriticky analyzuje a posuzuje s ohledem na diskusi v kolegiální skupině; využívá reflektivní dialog ve skupině k rozvoji své profesní poznávací a komunikační báze. - V reflektivním dialogu ve skupině představuje, zdůvodňuje a obhajuje svůj návrh zlepšující alterace a diskutuje jeho případné varianty s ohledem na obecněji platná kritéria. - S oporou o teorii a o kurikulární materiály (RVP, evaluační standardy) odhaduje smysl a cíl výukové situace, konceptově analyzuje v ní obsažené úlohy s ohledem na evaluační standardy. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Studijní praxe, |
Klinická praxe pod dohledem, |
Skupinová výuka, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti |
---|
Studijní praxe, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Portfolio, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Hlaďo, P. Pedagogická praxe. Brno, Mendelova univerzita, 2010.
-
Kepka, J. Pedagogická praxe, null. Plzeň, Západočeská univerzita, 2007. ISBN 978-807043-590-8.
-
Kyriacou, Chris. Klíčové dovednosti učitele : cesty k lepšímu vyučování. Vyd. 3. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-434-2.
-
Nelešovská, Alena. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Vyd. 1. Praha : Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-0738-1.
-
Slavík, Jan. Hodnocení v současné škole : východiska a nové metody pro praxi. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178-262-9.
-
Švec, V., Bradová, J. Učitel v teorii a praxi.. Brno, Masarykova univerzita, 2013.
|