Předmět: Obecná didaktika

« Zpět
Název předmětu Obecná didaktika
Kód předmětu KPG/9OD1
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kopečková Vladislava, doc. PhDr. Ph.D.
  • Bartůňková Jana, PhDr. Ph.D.
  • Formánková Jana, Mgr. Ph.D.
  • Novák Michal, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přednášky jsou organizované jako dvouhodinové. Semináře systematicky rozvíjí témata z přednášek a studenti důsledně implementují pedagogickou teorii, pedagogickou praxi se zdůrazněním individuálních a věkových zvláštností. Program přednášek: 1. Profil učitele v rámci primárního vzdělávání, včetně legislativy, kompetence učitele, profesní příprava budoucího učitele - výstupy z předmětu obecná didaktika (vymezení obecné didaktiky). 2. Základní modely, koncepce výuky, které významněji ovlivnily a stále ovlivňují pojetí výuky v současné škole, základní kategorie vyučovacího procesu. 3. Cíle a obsahy vzdělávání a jejich transformace - obsah vzdělávání, kurikulární reforma a její principy, modelování kurikula, didaktická transformace obsahu, výchovně vzdělávací cíle, jejich funkce, význam, formulace. 4. Organizace a řízení třídy, organizační formy vyučování, vyučovací metody a kritéria jejich třídění. 5. Didaktické prostředky, učebnice a další didaktická média, podmínky, za nichž proces vyučování probíhá. 6. Hodnocení žáků, diagnostika a zpětná vazba k rozvoji kompetencí, analýza a reflexe výuky a rozvíjení její kvality. Program seminářů: 1. Úvod do předmětu. Profese učitele a její proměny. Profil učitele a jeho profesní kompetence, typologie učitele, autorita učitele. 2. Obecná didaktika a výukový proces jako systém prvků a vztahů. Předmět didaktiky a jeho vymezení, soudobé didaktické modely, analýza jednotlivých prvků a aktérů výukového procesu, modernizační trendy ve výuce. 3. Kurikulární reforma v současném českém školství. Analýza RVP pro SŠ, obsahu vzdělávání a jeho proměn, včetně otázek spojených se soudobými teoriemi vzdělávání. 4. Didaktická transformace učiva, příprava učitele na vyučování. 5. Pojetí cíle ve vyučovacím procesu. Vymezení cíle. Chyby ve vymezování cílů. Funkce a vlastnosti cílů. Taxonomie cílů. Možnosti aplikace kognitivních, afektivních a psychomotorických cílů do výuky podle odborného zaměření studenta/studentky. 6. Výukové metody a možnosti jejich aplikace do výuky s přihlédnutím k rozvoji poznávacích potřeb žáků (včetně materiálních didaktických prostředků, využití IT a učebnic ve výuce). Klasifikace, charakteristika a vývoj výukových metod ve vztahu k rozvoji a učení žáků. 7. Organizační formy vyučování a možnosti jejich využití ve výuce. Klasifikace, charakteristika a vývoj organizačních forem vyučování. Aktivita a rozvoj interpersonálních vztahů žáků ve vyučování ve vztahu k používaným organizačním formám. 8. Modernizační a inovativní trendy ve výuce (problémové, projektové a otevřené vyučování). 9. Motivace žáků ve výuce. Přístupy k motivaci, teorie motivace, základní členění motivace žáka, analýza vnější a vnitřní motivace žáka, možnosti rozvíjení motivačních potřeb žáka (poznávacích, sociálních a výkonových. Diagnostika motivace žáka ve výuce. 10. Hodnocení výchovného a vyučovacího procesu. Obecné otázky spojené s hodnocením žáka (vysvětlení základních pojmů, aktéři hodnocení, druhy hodnocení, proces hodnocení žáka, úskalí hodnocení apod.). Hodnocení ve výchovném procesu (otázka odměn a trestů, alternativní způsoby hodnocení výchovného procesu). Prostředky a formy hodnocení. Analýza a srovnání jednotlivých forem a prostředků hodnocení, uvedení praktických příkladů jednotlivých forem hodnocení, posouzení pozitiv a negativ ve vtahu k žákovi, učiteli a rodině. Didaktické testy a jejich využití ve výuce. 11. Pedagogická diagnostika a její význam a možnosti využití ve výuce (diagnostické metody, diagnostický proces a jeho závěry, problémy pedagogické diagnostiky, autodiagnostika učitele i žáka). 12. Pedagogická komunikace a její význam v procesu výuky (vymezení a funkce pedagogické komunikace, pravidla, účastníci a význam pedagogické komunikace ve vztahu učitel a žák, žáci, zpětná vazba a její využití ve výuce, kladení otázek, koučování v pedagogické praxi).

Studijní aktivity a metody výuky
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 30 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 12 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 24 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
- vysvětlit pedagogiku jako vědu v historickém i současném kontextu společnosti,
- zhodnotit možnosti spolupráce pedagogiky s ostatními vědními obory,
- analyzovat vliv společenských změn na výchovu a vzdělávání a dokáže zdůvodnit jejich dopad,
- zdůvodnit význam pedagogického výzkumu pro teorii a praxi.
Odborné dovednosti
- doložit na příkladech z praxe využití pedagogické teorie,
- využívat odborné pedagogické termíny.
Obecné způsobilosti
- své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, - vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, - efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení.
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
Výsledky učení
Odborné znalosti
- vymezit základní kategorie vyučovacího procesu - cíle procesu vyučování, obsah (učivo), součinnost učitele a žáků, metody, organizační formy a didaktické prostředky vyučování, podmínky, za nichž proces vyučování probíhá,
- vysvětlit utvářejí vzájemných složitých vztahů mezi základními kategoriemi vyučovacího procesu,
- popsat vybrané koncepce výuky, které významněji ovlivnily a stále ještě ovlivňují pojetí výuky v současné škole (teorie vyučování J. F. Herbarta, J. Deweye, konstruktivistické, resp. sociokonstruktivistické pojetí vyučování),
- odlišit různé vedení vyučovacího procesu i pohledy na postavení žáka a učitele.
Odborné dovednosti
- analyzovat strukturu kurikula,
- vypracovat analýzu učebnice vybraného vyučovacího předmětu,
- vytvořit vhodné problémové úlohy, které vzbuzují poznávací potřeby a zájmy žáků,
- realizovat diferenciaci didaktických přístupů vzhledem k individuálním zvláštnostem a možnostem žáků,
- analyzovat rozdíly např. mezi výukovými metodami a organizačními formami,
- vypracovat počáteční pedagogickou diagnostiku žáků,
- respektovat potřeby žáků, spoluvytvářet neohrožující a tolerantní prostředí.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
- získat kompetence k učení, řešení problémů, - rozvíjet prezentační a komunikační dovednosti, - rozvíjet občanské kompetence.
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Seminární výuka (diskusní metody),
E-learning,
Samostatná práce studentů,
Samostudium,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
E-learning,
Samostatná práce studentů,
Samostudium,
Demonstrace dovedností,
Prezentace práce studentů,
Cvičení (praktické činnosti),
Obecné způsobilosti
Přednáška založená na výkladu,
Seminární výuka (diskusní metody),
E-learning,
Samostatná práce studentů,
Samostudium,
Demonstrace dovedností,
Prezentace práce studentů,
Cvičení (praktické činnosti),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Písemná zkouška,
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Písemná zkouška,
Seminární práce,
Obecné způsobilosti
Písemná zkouška,
Seminární práce,
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • RVP pro ZV, SŠ v platném znění.
  • BLOOM, P. Jak se děti učí významu slov. Praha: Karolinum, 2016. ISBN 978-80-2463-095-3.
  • Chocholoušková, Z., Hajerová Mullerová, L. Didaktika biologie ve vztahu mezi obecnou a oborovou didaktikou. Plzeň, 2019. ISBN 978-80-261-0.
  • CHVÁL, M., KASÍKOVÁ, H., VALENTA, J. Posuzování rozvoje kompetence k učení ve výuce. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-2462-057-2.
  • JANÍK, T., MAŇÁK, J., KNECHT, P. Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-194.
  • KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
  • KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-167-3.
  • Kašová, J., Tomkov, A., Dvořáková, M. Učíme v projektech. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-521-1.
  • KOLÁŘ, Z., VALIŠOVÁ, A. Analýza vyučování: vyučování jako dialog, řízení učení žáků, styly a způsoby hodnocení, komunikace, kooperace a interakce. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2857-5.
  • Kolář, Zdeněk; Šikulová, Renata. Hodnocení žáků. 2., dopl. vyd. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2834-6.
  • KOLEKTÍV AUT. Pedagogická intervence u žáků ZŠ. Praha: Wolters Kluwer, 2011. ISBN 978-80-7357-603-5.
  • Košťálová, Hana. Školní hodnocení žáků a studentů se zaměřením na slovní hodnocení/. Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-314-7.
  • Kratochvílová, Jana. Teorie a praxe projektové výuky. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2006. ISBN 80-210-4142-0.
  • Maňák, Josef; Švec, Vlastimil. Výukové metody. Brno : Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
  • MERTIN, V., KREJČOVÁ, L. a kol. Metody a postupy poznávání žáka. Pedagogická diagnostika. Praha: Wolters-Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-014-2.
  • Pasch, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-054-2.
  • Petlák, Erich. Všeobecná didaktika. 3. vydanie. 2016. ISBN 978-80-8153-064-7.
  • Petty, Geoffrey. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-681-0.
  • PRŮCHA, J. Učitel: současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2009. ISBN 80-7178-621-7.
  • Průcha, Jan. Alternativní školy. 2., upr. vyd. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-072-3.
  • Průcha, Jan. Pedagogická encyklopedie. Vyd. 1. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2.
  • RAMBOUSEK, V. Vybrané kapitoly z didaktiky a psychodidaktiky. Praha: PdF UK, 2014. ISBN 978-80-7290-671-0.
  • SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
  • SLAVÍK, J., HAJEROVÁ MŰLLEROVÁ, L. & SOUKUPOVÁ, P. et al. Reflexe a hodnocení kvality výuky I. Plzeň: ZČU, 2020. ISBN 978-80-261-0920-4.
  • SPILKOVÁ, V., VAŠUTOVÁ, J. a kol. Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. Praha: PdF UK, 2007. ISBN 978-80-7290-384-9.
  • Stará, Jana; Zemanová, Blanka; Horská, Petra. Obecná didaktika I. - Plánování výuky. Praha: PedF UK. 2020.
  • STARÝ, K., LAUFKOVÁ, V. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1001-6.
  • Starý, Karel; Chvál, Martin; Laufková, Veronika. Hodnocení pro učení. Praha: PedF UK. 2022.
  • STUCHLÍKOVÁ, I. JANÍK, T. et al. Oborové didaktiky: vývoj-stav-perspektivy. Brno, MU, 2015.
  • Šikulová, Renata; Müllerová, Lenka. Cvičebnice obecné didaktiky pro studenty učitelství. Vyd. 1. V Ústí nad Labem : Univerzita J.E. Purkyně, 2001. ISBN 80-7044-365-0.
  • TUREK, I. Didaktika. Praha: Wolters Kluwer, 2014. ISBN 978-80-8168-004-5.
  • VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. (eds.). Pedagogika pro učiele. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.
  • Wildová, Radka; Poche Kargerová. Jana; Krčmářová. Tereza; Hejlová, Helena. Obecná didaktika II. - Řízení třídy. Praha: PedF UK. 2020.
  • ZORMANOVÁ, L. Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-4590-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr