Vyučující
|
-
Kopečková Vladislava, doc. PhDr. Ph.D.
-
Bartůňková Jana, PhDr. Ph.D.
-
Formánková Jana, Mgr. Ph.D.
-
Novák Michal, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky jsou organizované jako dvouhodinové. Semináře systematicky rozvíjí témata z přednášek a studenti důsledně implementují pedagogickou teorii, pedagogickou praxi se zdůrazněním individuálních a věkových zvláštností. Program přednášek: 1. Profil učitele v rámci primárního vzdělávání, včetně legislativy, kompetence učitele, profesní příprava budoucího učitele - výstupy z předmětu obecná didaktika (vymezení obecné didaktiky). 2. Základní modely, koncepce výuky, které významněji ovlivnily a stále ovlivňují pojetí výuky v současné škole, základní kategorie vyučovacího procesu. 3. Cíle a obsahy vzdělávání a jejich transformace - obsah vzdělávání, kurikulární reforma a její principy, modelování kurikula, didaktická transformace obsahu, výchovně vzdělávací cíle, jejich funkce, význam, formulace. 4. Organizace a řízení třídy, organizační formy vyučování, vyučovací metody a kritéria jejich třídění. 5. Didaktické prostředky, učebnice a další didaktická média, podmínky, za nichž proces vyučování probíhá. 6. Hodnocení žáků, diagnostika a zpětná vazba k rozvoji kompetencí, analýza a reflexe výuky a rozvíjení její kvality. Program seminářů: 1. Úvod do předmětu. Profese učitele a její proměny. Profil učitele a jeho profesní kompetence, typologie učitele, autorita učitele. 2. Obecná didaktika a výukový proces jako systém prvků a vztahů. Předmět didaktiky a jeho vymezení, soudobé didaktické modely, analýza jednotlivých prvků a aktérů výukového procesu, modernizační trendy ve výuce. 3. Kurikulární reforma v současném českém školství. Analýza RVP pro SŠ, obsahu vzdělávání a jeho proměn, včetně otázek spojených se soudobými teoriemi vzdělávání. 4. Didaktická transformace učiva, příprava učitele na vyučování. 5. Pojetí cíle ve vyučovacím procesu. Vymezení cíle. Chyby ve vymezování cílů. Funkce a vlastnosti cílů. Taxonomie cílů. Možnosti aplikace kognitivních, afektivních a psychomotorických cílů do výuky podle odborného zaměření studenta/studentky. 6. Výukové metody a možnosti jejich aplikace do výuky s přihlédnutím k rozvoji poznávacích potřeb žáků (včetně materiálních didaktických prostředků, využití IT a učebnic ve výuce). Klasifikace, charakteristika a vývoj výukových metod ve vztahu k rozvoji a učení žáků. 7. Organizační formy vyučování a možnosti jejich využití ve výuce. Klasifikace, charakteristika a vývoj organizačních forem vyučování. Aktivita a rozvoj interpersonálních vztahů žáků ve vyučování ve vztahu k používaným organizačním formám. 8. Modernizační a inovativní trendy ve výuce (problémové, projektové a otevřené vyučování). 9. Motivace žáků ve výuce. Přístupy k motivaci, teorie motivace, základní členění motivace žáka, analýza vnější a vnitřní motivace žáka, možnosti rozvíjení motivačních potřeb žáka (poznávacích, sociálních a výkonových. Diagnostika motivace žáka ve výuce. 10. Hodnocení výchovného a vyučovacího procesu. Obecné otázky spojené s hodnocením žáka (vysvětlení základních pojmů, aktéři hodnocení, druhy hodnocení, proces hodnocení žáka, úskalí hodnocení apod.). Hodnocení ve výchovném procesu (otázka odměn a trestů, alternativní způsoby hodnocení výchovného procesu). Prostředky a formy hodnocení. Analýza a srovnání jednotlivých forem a prostředků hodnocení, uvedení praktických příkladů jednotlivých forem hodnocení, posouzení pozitiv a negativ ve vtahu k žákovi, učiteli a rodině. Didaktické testy a jejich využití ve výuce. 11. Pedagogická diagnostika a její význam a možnosti využití ve výuce (diagnostické metody, diagnostický proces a jeho závěry, problémy pedagogické diagnostiky, autodiagnostika učitele i žáka). 12. Pedagogická komunikace a její význam v procesu výuky (vymezení a funkce pedagogické komunikace, pravidla, účastníci a význam pedagogické komunikace ve vztahu učitel a žák, žáci, zpětná vazba a její využití ve výuce, kladení otázek, koučování v pedagogické praxi).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 30 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 12 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 24 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
- vysvětlit pedagogiku jako vědu v historickém i současném kontextu společnosti, |
- zhodnotit možnosti spolupráce pedagogiky s ostatními vědními obory, |
- analyzovat vliv společenských změn na výchovu a vzdělávání a dokáže zdůvodnit jejich dopad, |
- zdůvodnit význam pedagogického výzkumu pro teorii a praxi. |
Odborné dovednosti |
---|
- doložit na příkladech z praxe využití pedagogické teorie, |
- využívat odborné pedagogické termíny. |
Obecné způsobilosti |
---|
- své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, - vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, - efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení. |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- vymezit základní kategorie vyučovacího procesu - cíle procesu vyučování, obsah (učivo), součinnost učitele a žáků, metody, organizační formy a didaktické prostředky vyučování, podmínky, za nichž proces vyučování probíhá, |
- vysvětlit utvářejí vzájemných složitých vztahů mezi základními kategoriemi vyučovacího procesu, |
- popsat vybrané koncepce výuky, které významněji ovlivnily a stále ještě ovlivňují pojetí výuky v současné škole (teorie vyučování J. F. Herbarta, J. Deweye, konstruktivistické, resp. sociokonstruktivistické pojetí vyučování), |
- odlišit různé vedení vyučovacího procesu i pohledy na postavení žáka a učitele. |
Odborné dovednosti |
---|
- analyzovat strukturu kurikula, |
- vypracovat analýzu učebnice vybraného vyučovacího předmětu, |
- vytvořit vhodné problémové úlohy, které vzbuzují poznávací potřeby a zájmy žáků, |
- realizovat diferenciaci didaktických přístupů vzhledem k individuálním zvláštnostem a možnostem žáků, |
- analyzovat rozdíly např. mezi výukovými metodami a organizačními formami, |
- vypracovat počáteční pedagogickou diagnostiku žáků, |
- respektovat potřeby žáků, spoluvytvářet neohrožující a tolerantní prostředí. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
- získat kompetence k učení, řešení problémů, - rozvíjet prezentační a komunikační dovednosti, - rozvíjet občanské kompetence. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
E-learning, |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
E-learning, |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
E-learning, |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Písemná zkouška, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Písemná zkouška, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Písemná zkouška, |
Seminární práce, |
Sebehodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
RVP pro ZV, SŠ v platném znění.
-
BLOOM, P. Jak se děti učí významu slov. Praha: Karolinum, 2016. ISBN 978-80-2463-095-3.
-
Chocholoušková, Z., Hajerová Mullerová, L. Didaktika biologie ve vztahu mezi obecnou a oborovou didaktikou. Plzeň, 2019. ISBN 978-80-261-0.
-
CHVÁL, M., KASÍKOVÁ, H., VALENTA, J. Posuzování rozvoje kompetence k učení ve výuce. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-2462-057-2.
-
JANÍK, T., MAŇÁK, J., KNECHT, P. Cíle a obsahy školního vzdělávání a metodologie jejich utváření. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-194.
-
KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
-
KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-167-3.
-
Kašová, J., Tomkov, A., Dvořáková, M. Učíme v projektech. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-521-1.
-
KOLÁŘ, Z., VALIŠOVÁ, A. Analýza vyučování: vyučování jako dialog, řízení učení žáků, styly a způsoby hodnocení, komunikace, kooperace a interakce. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2857-5.
-
Kolář, Zdeněk; Šikulová, Renata. Hodnocení žáků. 2., dopl. vyd. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2834-6.
-
KOLEKTÍV AUT. Pedagogická intervence u žáků ZŠ. Praha: Wolters Kluwer, 2011. ISBN 978-80-7357-603-5.
-
Košťálová, Hana. Školní hodnocení žáků a studentů se zaměřením na slovní hodnocení/. Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-314-7.
-
Kratochvílová, Jana. Teorie a praxe projektové výuky. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2006. ISBN 80-210-4142-0.
-
Maňák, Josef; Švec, Vlastimil. Výukové metody. Brno : Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
-
MERTIN, V., KREJČOVÁ, L. a kol. Metody a postupy poznávání žáka. Pedagogická diagnostika. Praha: Wolters-Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-014-2.
-
Pasch, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-054-2.
-
Petlák, Erich. Všeobecná didaktika. 3. vydanie. 2016. ISBN 978-80-8153-064-7.
-
Petty, Geoffrey. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-681-0.
-
PRŮCHA, J. Učitel: současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2009. ISBN 80-7178-621-7.
-
Průcha, Jan. Alternativní školy. 2., upr. vyd. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-072-3.
-
Průcha, Jan. Pedagogická encyklopedie. Vyd. 1. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2.
-
RAMBOUSEK, V. Vybrané kapitoly z didaktiky a psychodidaktiky. Praha: PdF UK, 2014. ISBN 978-80-7290-671-0.
-
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
-
SLAVÍK, J., HAJEROVÁ MŰLLEROVÁ, L. & SOUKUPOVÁ, P. et al. Reflexe a hodnocení kvality výuky I. Plzeň: ZČU, 2020. ISBN 978-80-261-0920-4.
-
SPILKOVÁ, V., VAŠUTOVÁ, J. a kol. Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. Praha: PdF UK, 2007. ISBN 978-80-7290-384-9.
-
Stará, Jana; Zemanová, Blanka; Horská, Petra. Obecná didaktika I. - Plánování výuky. Praha: PedF UK. 2020.
-
STARÝ, K., LAUFKOVÁ, V. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1001-6.
-
Starý, Karel; Chvál, Martin; Laufková, Veronika. Hodnocení pro učení. Praha: PedF UK. 2022.
-
STUCHLÍKOVÁ, I. JANÍK, T. et al. Oborové didaktiky: vývoj-stav-perspektivy. Brno, MU, 2015.
-
Šikulová, Renata; Müllerová, Lenka. Cvičebnice obecné didaktiky pro studenty učitelství. Vyd. 1. V Ústí nad Labem : Univerzita J.E. Purkyně, 2001. ISBN 80-7044-365-0.
-
TUREK, I. Didaktika. Praha: Wolters Kluwer, 2014. ISBN 978-80-8168-004-5.
-
VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. (eds.). Pedagogika pro učiele. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.
-
Wildová, Radka; Poche Kargerová. Jana; Krčmářová. Tereza; Hejlová, Helena. Obecná didaktika II. - Řízení třídy. Praha: PedF UK. 2020.
-
ZORMANOVÁ, L. Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-4590-9.
|