Předmět: Průběžná náslechová praxe pro 1. st. ZŠ

« Zpět
Název předmětu Průběžná náslechová praxe pro 1. st. ZŠ
Kód předmětu KPG/9PN1S
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Ondruszová Lucie, PhDr. Ph.D.
  • Formánková Jana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Náslechy ve vybraných ZŠ, seznámení se školním prostředím, s organizací ve třídě a s prací třídního učitele 2. Pozorování průběhu pedagogického procesu, vedení záznamového archu, orientace v pedagogické terminologii 3. Analýza pozorovaných jevů, propojení praktické a teoretické stránky 4. Reflexe vlastního cítění, vnímání, myšlení a potřeb. 5. Nastavení plánu profesního rozvoje (osobní a profesní cíle, kroky k jejich dosažení), vše podle zadání studentského portfolia, které student na konci svého studia představí u SZZ 6. Závěrečná rozprava a zhodnocení praxe, hodnocení pozitiv a negativ

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 31 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
zhodnotit své dosavadní představy o chodu prvního stupně základní školy a o organizaci vzdělávání v ČR
vymezit základní poznatky o vyučování orientovaného na žáka
užívat základní pedagogickou terminologii
Odborné dovednosti
pozorovat dění ve třídě, zapisovat svá pozorování
získané informace vhodně zapsat a roztřídit
spolupracovat aktivně s učitelem a žáky
pracovat s odbornou literaturou
Výsledky učení
Odborné znalosti
používat elementární pedagogickou terminologii
vymezit průběh primárního vzdělávání v ČR
jmenovat specifika primárního vzdělávání v ČR
Odborné dovednosti
pozorovat a pozorované zaznamenávat popisným jazykem do pozorovacího archu
zhodnotit specifika vyučovacího procesu
reflektovat své pocity a popsat je
přinášet a navrhovat nápady pro vlastní realizaci výuky a pro zkvalitnění výuky
hledat v záznamových arších, přiřazovat viděné k teoreticky formulovaným výrokům
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Skupinová konzultace,
Samostudium,
Studijní praxe,
Odborné dovednosti
Studijní praxe,
Seminární výuka (diskusní metody),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Portfolio,
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Sebehodnocení,
Portfolio,
Průběžné hodnocení,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • Doporučená literatura souvisí s tématy praxe. Je učitelem studentům nabízena dle aktuální situace..
  • Čapek Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
  • Čapek, Robert. Třídní klima a školní klima. Vyd. 1. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2742-4.
  • Havel, J., Šimoník, O., Šťáva, J. (eds.). Pedagogická praxe a oborové didaktiky. Brno, MSD, 2008. ISBN 978-80-7392-052-4.
  • Nelešovská, Alena. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Vyd. 1. Praha : Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-0738-1.
  • Obst, Otto. Obecná didaktika. 2. vydání. 2017. ISBN 978-80-244-5141-1.
  • Petty, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
  • Podroužek, Ladislav. Pedagogická praxe v primární škole. Plzeň : Západočeská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7043-591-5.
  • Průcha, Jan. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-631-4.
  • TRUNDA, J. Profesní portfolio učitele: Soubor metod k hodnocení a sebehodnocení. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012. ISBN 978-80-87063-62-0.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr