Vyučující
|
-
Ondruszová Lucie, PhDr. Ph.D.
-
Formánková Jana, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Náslechy ve vybraných ZŠ, seznámení se školním prostředím, s organizací ve třídě a s prací třídního učitele 2. Pozorování průběhu pedagogického procesu, vedení záznamového archu, orientace v pedagogické terminologii 3. Analýza pozorovaných jevů, propojení praktické a teoretické stránky 4. Reflexe vlastního cítění, vnímání, myšlení a potřeb. 5. Nastavení plánu profesního rozvoje (osobní a profesní cíle, kroky k jejich dosažení), vše podle zadání studentského portfolia, které student na konci svého studia představí u SZZ 6. Závěrečná rozprava a zhodnocení praxe, hodnocení pozitiv a negativ
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 31 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
zhodnotit své dosavadní představy o chodu prvního stupně základní školy a o organizaci vzdělávání v ČR |
vymezit základní poznatky o vyučování orientovaného na žáka |
užívat základní pedagogickou terminologii |
Odborné dovednosti |
---|
pozorovat dění ve třídě, zapisovat svá pozorování |
získané informace vhodně zapsat a roztřídit |
spolupracovat aktivně s učitelem a žáky |
pracovat s odbornou literaturou |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
používat elementární pedagogickou terminologii |
vymezit průběh primárního vzdělávání v ČR |
jmenovat specifika primárního vzdělávání v ČR |
Odborné dovednosti |
---|
pozorovat a pozorované zaznamenávat popisným jazykem do pozorovacího archu |
zhodnotit specifika vyučovacího procesu |
reflektovat své pocity a popsat je |
přinášet a navrhovat nápady pro vlastní realizaci výuky a pro zkvalitnění výuky |
hledat v záznamových arších, přiřazovat viděné k teoreticky formulovaným výrokům |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Skupinová konzultace, |
Samostudium, |
Studijní praxe, |
Odborné dovednosti |
---|
Studijní praxe, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Sebehodnocení, |
Portfolio, |
Průběžné hodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Doporučená literatura souvisí s tématy praxe. Je učitelem studentům nabízena dle aktuální situace..
-
Čapek Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
-
Čapek, Robert. Třídní klima a školní klima. Vyd. 1. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2742-4.
-
Havel, J., Šimoník, O., Šťáva, J. (eds.). Pedagogická praxe a oborové didaktiky. Brno, MSD, 2008. ISBN 978-80-7392-052-4.
-
Nelešovská, Alena. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Vyd. 1. Praha : Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-0738-1.
-
Obst, Otto. Obecná didaktika. 2. vydání. 2017. ISBN 978-80-244-5141-1.
-
Petty, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
-
Podroužek, Ladislav. Pedagogická praxe v primární škole. Plzeň : Západočeská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7043-591-5.
-
Průcha, Jan. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-631-4.
-
TRUNDA, J. Profesní portfolio učitele: Soubor metod k hodnocení a sebehodnocení. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012. ISBN 978-80-87063-62-0.
|