Vyučující
|
-
Novák Michal, Mgr. Ph.D.
-
Benediktová Vlasta, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Sociální pedagogika - vymezení předmětu, vztah k dalším oborům, vývoj disciplíny, aktuální otázky a úkoly sociální pedagogiky, role a úloha sociálního pedagoga ve škole a v dalších výchovně vzdělávacích institucích. 2. Oblast pomáhání a pomáhající profese - charakteristika a funkce pomáhajících institucí, osobnost pomáhajícího pracovníka, direktivní a nedirektivní způsoby intervence a systémy pomoci. 3. Prostředí jako sociálně pedagogický činitel - charakteristika, typologie prostředí, vliv prostředí na vývoj dítěte, analýza rodinného prostředí a vrstevnických skupin. 4. Škola jako institucionální prostředí včetně aktuálních otázek řízení školství (aktuální školská legislativa), spolupráce školy a rodiny, spolupráce školy se sociálními instituty (např. OSPOD), neziskovým sektorem aj. 5. Analýza rodinného prostředí a jejího vlivu na osobnost dítěte, (funkční, dysfunkční a afunkční typy rodiny, problémově zatížené rodiny), instituty ústavní výchovy, náhradní formy rodinné výchovy. 6. Sociálně výchovné působení při řešení krizových situacích - klasifikace situací, techniky řešení, oblast prevence a možnosti sociální pomoci. 7. Problematika volného času a životního stylu dětí. 8. Sociálně výchovné působení v minoritních skupinách, děti ohrožené sociálně patologickými jevy, rizikovým chováním, systém prevence, sociální pomoci a terapie. 9. - 11. Přednášky, workshopy odborníků z praxe (z oblasti státního i neziskového sektoru). 12. - 13. Závěrečná kolokvia - prezentace a obhajoba zpracované seminární práce, společná diskuse a reflexe.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
orientovat se v základní pedagogické terminologii, zejména z oblasti obecné pdagogiky a teorie výchovy vymezit základní pedagogické pojmy a kategorie, ilustrovat a vysvětlit je na konkrétních příkladech z pedagogické praxe |
Odborné dovednosti |
---|
orientovat se v základní pedagogické literatuře |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vymezit a vysvětlit základní sociálně pedagogické pojmy: socializace, sociální podmínky výchovy, klasifikace rizikového chování atd. charakterizovat a vysvětlit aktuální problémy sociální pedagogiky charakterizovat systém pomoci a prvence v oblasti rizikového chování dětí |
Odborné dovednosti |
---|
reflektovat klíčové problémy sociální pedagogiky kriticky vyhodnocovat sociální situace využívat a aplikovat vhodné techniky a postupy při řešení náročných životních situací dětí využívat vhodných způsobů prevence (preventivních programů) v rámci eliminace rizikového chování dětí |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
časopis Sociální pedagogika - Social education. Univerzita Tomáše Bati, Zlín.
-
GULOVÁ, L. Sociální práce pro pedagogické obory.. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3379-1.
-
HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy.. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-4674-6.
-
KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese.. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-247--3470-.
-
KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. a kol. Člověk - prostředí - výchova.. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-73150-04-2.
-
KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky.. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-262-0643-9.
-
MATOUŠEK, O. et al. Základy sociální práce.. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-736-733-14.
-
MOREE, D. Základy interkulturního soužití.. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0915-7.
-
PROCHÁZKA, M. Sociální pedagogika.. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3470-5.
-
SCHMIDBAUER, W. Syndrom pomáhajícíhom pomocníka: podněty pro duševní hygienu v pomáhajících profesích.. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-369-7.
-
STORO, J. Practical Social Pedagogy. Theorie, values and tools form working with children and young.. Bristol: The Policy Press, 2013. ISBN 978-14-780-538-5.
-
ŠAFRÁNKOVÁ, D. Pedagogika. Praha: Grada, 2019.
-
VÁGNEROVÁ, M. Současní psychopatologie pro pomáhající profese.. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0696-5.
-
VÁVROVÁ, S. Doprovázení v pomáhajících profesích.. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0007-1.
|