Předmět: Sociální pedagogika

« Zpět
Název předmětu Sociální pedagogika
Kód předmětu KPG/9SOP1
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Benediktová Vlasta, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Sociální pedagogika - vymezení předmětu, vztah k dalším oborům, vývoj disciplíny, aktuální otázky a úkoly sociální pedagogiky, role a úloha sociálního pedagoga ve škole a v dalších výchovně vzdělávacích institucích. 2. Oblast pomáhání a pomáhající profese - charakteristika a funkce pomáhajících institucí, osobnost pomáhajícího pracovníka, direktivní a nedirektivní způsoby intervence a systémy pomoci. 3. Prostředí jako sociálně pedagogický činitel - charakteristika, typologie prostředí, vliv prostředí na vývoj dítěte, analýza rodinného prostředí a vrstevnických skupin. 4. Škola jako institucionální prostředí včetně aktuálních otázek řízení školství (aktuální školská legislativa), spolupráce školy a rodiny, spolupráce školy se sociálními instituty (např. OSPOD), neziskovým sektorem aj. 5. Analýza rodinného prostředí a jejího vlivu na osobnost dítěte, (funkční, dysfunkční a afunkční typy rodiny, problémově zatížené rodiny), instituty ústavní výchovy, náhradní formy rodinné výchovy. 6. Sociálně výchovné působení při řešení krizových situacích - klasifikace situací, techniky řešení, oblast prevence a možnosti sociální pomoci. 7. Problematika volného času a životního stylu dětí. 8. Sociálně výchovné působení v minoritních skupinách, děti ohrožené sociálně patologickými jevy, rizikovým chováním, systém prevence, sociální pomoci a terapie. 9. - 11. Přednášky, workshopy odborníků z praxe (z oblasti státního i neziskového sektoru). 12. - 13. Závěrečná kolokvia - prezentace a obhajoba zpracované seminární práce, společná diskuse a reflexe.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
orientovat se v základní pedagogické terminologii, zejména z oblasti obecné pdagogiky a teorie výchovy vymezit základní pedagogické pojmy a kategorie, ilustrovat a vysvětlit je na konkrétních příkladech z pedagogické praxe
Odborné dovednosti
orientovat se v základní pedagogické literatuře
Výsledky učení
Odborné znalosti
vymezit a vysvětlit základní sociálně pedagogické pojmy: socializace, sociální podmínky výchovy, klasifikace rizikového chování atd. charakterizovat a vysvětlit aktuální problémy sociální pedagogiky charakterizovat systém pomoci a prvence v oblasti rizikového chování dětí
Odborné dovednosti
reflektovat klíčové problémy sociální pedagogiky kriticky vyhodnocovat sociální situace využívat a aplikovat vhodné techniky a postupy při řešení náročných životních situací dětí využívat vhodných způsobů prevence (preventivních programů) v rámci eliminace rizikového chování dětí
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (diskusní metody),
Odborné dovednosti
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Demonstrace dovedností,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Kombinovaná zkouška,
Individuální prezentace,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • časopis Sociální pedagogika - Social education. Univerzita Tomáše Bati, Zlín.
  • GULOVÁ, L. Sociální práce pro pedagogické obory.. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3379-1.
  • HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy.. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-4674-6.
  • KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese.. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-247--3470-.
  • KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. a kol. Člověk - prostředí - výchova.. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-73150-04-2.
  • KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky.. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-262-0643-9.
  • MATOUŠEK, O. et al. Základy sociální práce.. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-736-733-14.
  • MOREE, D. Základy interkulturního soužití.. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0915-7.
  • PROCHÁZKA, M. Sociální pedagogika.. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3470-5.
  • SCHMIDBAUER, W. Syndrom pomáhajícíhom pomocníka: podněty pro duševní hygienu v pomáhajících profesích.. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-369-7.
  • STORO, J. Practical Social Pedagogy. Theorie, values and tools form working with children and young.. Bristol: The Policy Press, 2013. ISBN 978-14-780-538-5.
  • ŠAFRÁNKOVÁ, D. Pedagogika. Praha: Grada, 2019.
  • VÁGNEROVÁ, M. Současní psychopatologie pro pomáhající profese.. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0696-5.
  • VÁVROVÁ, S. Doprovázení v pomáhajících profesích.. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0007-1.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr