Předmět: Zdravotní problematika dětského věku pro učitele

« Zpět
Název předmětu Zdravotní problematika dětského věku pro učitele
Kód předmětu KPG/9Z1PD
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Beláňová Eva, Mgr.
  • Hrdina Václav, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Moodle - e-learning, CW. 1. Komplexní pohled na člověka ve zdraví a nemoci. Programy ochrany a podpory zdraví. Soudobá klasifikace nemocí. 2. Potřeby, práva a povinnosti dětí. Rodina: její funkce, poruchy rodiny, náhradní rodinná péče. 3. Současný systém péče o dítě: ambulantní primární péče, lůžková péče, vývoj preventivního zaměření pediatrie. 4. Rozdělení dětského věku: charakteristika jednotlivých období. Specifika mladšího školního věku, sekulární trend. 5. Denní režim dítěte: spánek, strava, aktivita, hygiena dítěte, zdravý způsob života. 6. Imunita: aktivní tvorba protilátek, pasivní přenos protilátek, očkování. 7. Prevence a včasná detekce nemocí: primární, sekundární, terciární prevence, podpora zdraví, zdravotní výchova a zdravotní gramotnost. 8. Vyšetření dítěte: anamnéza (rodinná, osobní, nynější onemocnění), objektivní vyšetření dítěte (hodnocení celkového chování dítěte, fyzikální vyšetření, stanovení pracovní diagnózy). 9. Akutní stavy dušnosti: aspirace, zánět v oblasti hrtanu, záněty dolních cest dýchacích, akutní astmatický záchvat. Péče o dítě - role učitele. 10. Úrazy a otravy: polytraumata, úrazy hlavy, poranění hrudníku a břicha, závažná krvácení, tepelný úraz, otravy u dětí. Péče o dítě - role učitele. 11. Závažné alergické reakce. Křeče v dětském věku. Péče o dítě - role učitele. 12. Infekční nemoci dětského věku: virové hepatitidy, exantémové choroby, borelióza, parazitární onemocnění. 13. Vybrané chronické choroby.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 6 hodin za semestr
  • E-learning [dáno e-learningovým kurzem] - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 18 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
- znalost biologie člověka v rozsahu středoškolského učiva.
Odborné dovednosti
- základy poskytování laické první pomoci.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
Výsledky učení
Odborné znalosti
- popsat programy ochrany a podpory zdraví,
- vymezit potřeby, práva a povinnosti dětí,
- charakterizovat jednotlivá období dětského věku, s akcentací mladšího školního věku,
- odlišit aktivní a pasivní imunizaci,
- vysvětlit význam očkování,
- objasnit význam vyšetření dítěte, včetně sběru anamnestických údajů,
- popsat příznaky a průběh vybraných infekčních chorob,
- popsat příznaky a průběh vybraných chronických chorob.
Odborné dovednosti
- poskytnout adekvátní péči dítěti/žákovi v akutním stavu dušnosti - role učitele,
- poskytnout adekvátní péči dítěti/žákovi s úrazem či otravou - role učitele,
- poskytnout adekvátní péči dítěti/žákovi s křečemi - role učitele,
- poskytnout adekvátní péči dítěti/žákovi s alergickou reakcí - role učitele.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Řešení problémů,
E-learning,
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Odborné dovednosti
Přednáška založená na výkladu,
Řešení problémů,
E-learning,
Samostatná práce studentů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostudium,
Obecné způsobilosti
Přednáška založená na výkladu,
Řešení problémů,
E-learning,
Samostatná práce studentů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostudium,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Písemná zkouška,
Seminární práce,
Kombinovaná zkouška,
Odborné dovednosti
Písemná zkouška,
Seminární práce,
Obecné způsobilosti
Písemná zkouška,
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • ECR. GUIDELINES 2021. 2021.
  • Fialová, L., Flemr, L., Marádová, E., Mužík, V. Vzdělávací oblast: Člověk a zdraví v současné škole.. Praha: Karolinum, 2015. ISBN 978-80-2462-885-1.
  • Kalman, M., Vašíčková, J. (eds.). Zdraví a životní styl dětí a školáků.. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci., 2013. ISBN 978-80-244-3409-4.
  • Klíma, J. et al. Pediatrie pro nelékařské zdravotnické obory.. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5014-9.
  • KŘÍŽOVÁ, E. Zdraví - kultura - společnost. Praha: Karolinum, 2018. ISBN 978-80-246-3937-6.
  • Kukla, L. et al. Sociální a preventivní pediatrie v současném pojetí.. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-3874-1.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr