Vyučující
|
-
Klíma Jaroslav, Doc. PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Historický vývoj předmětů o přírodě a společnosti v primární škole. 2. Výuka předmětů o přírodě a společnosti v ostatních státech Evropy, jejich stručná charakteristika a možnosti inspirace pro českou primární školu. 3. RVP ZV a současné postavení předmětů o přírodě a společnosti - vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět. 4.Výchovně vzdělávací cíle v předmětech o přírodě a společnosti - přírodovědná gramotnost, environmentální gramotnost a další druhy gramotností, které souvisí se vzdělávacími okruhy Člověk a jeho svět. 5. Vzdělávací obsah předmětů o přírodě a společnosti v okruzích vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět. 6. Koncipování obsahu předmětů o přírodě a společnosti v okruzích vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět. 7. Integrovaná výuka, její podstata a možnosti využití multilaterálních mezipředmětových vazeb ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět. 8. Učitel integrovaného předmětu Člověk a jeho svět. Žák v integrovaném předmětu Člověk a jeho svět. 9. Specifické vyučovací metody využívané v integrovaném předmětu Člověk a jeho svět. 10. Badatelství v integrovaném předmětu Člověk a jeho svět a jeho základní principy a využívání na 1. stupni základní školy. 11. Vyučovací formy v integrovaném předmětu Člověk a jeho svět. 12. Tvorba projektů ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět. 13. Materiální didaktické prostředky v integrovaném předmětu Člověk a jeho světa jejich efektivní využívání.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Orientovat se v základních znalostech ze studia přírodních věd ze střední školy. Aplikovat znalosti z obecné pedagogiky a obecné didaktiky. |
Odborné dovednosti |
---|
Provést vybraná pozorování a pokusy a využít svých zkušeností a dovedností ze studia přírodních věd na základní a střední škole. |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Student charakterizuje základní didaktické kategorie (formy, metody, prostředky, cíle, obsah, koncepce)ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět. Student charakterizuje historický vývoj předmětů o přírodě a společnosti Student charakterizuje integrovanou výuku a její možnosti využívání ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět. Student dokáže popsat jednotlivé typy integrované výuky a možnosti jejich využití. Student dokáže popsat a realizovat badatelskou výuku ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět. Student charakterizuje a dokáže realizovat projektovou a kooperativní výuku v oblasti Člověk a jeho svět. |
Odborné dovednosti |
---|
Student charakterizuje a dokáže realizovat projektovou a kooperativní výuku v oblasti Člověk a jeho svět. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Řešení problémů, |
Kooperativní výuka, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Diskuse, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Prezentace práce studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Coufalová, Jana; Podroužek, Ladislav. Integrace přírodovědy a matematiky jako východisko pro badatelskou činnost žáků. Od činnosti k poznatku ISBN 80-7082-955-9 Plzeň : . 2003.
-
ČÁBALOVÁ, D., PODROUŽEK, L. Kooperativní a projektová výuka v učitelství výchovy ke zdraví. Sborník příspěvků ?Výchova ke zdraví a aktivní životní styl. 2013.
-
ČÁBALOVÁ, D., PODROUŽEK, L. Specifika přírodovědného vzdělávání v primární škole se zřetelem k projektové a kooperativní výuce.. Plzeň, 2013.
-
Čechurová, Milana; Havlíčková, Jana; Podroužek, Ladislav. Přírodověda 4 : člověk a jeho svět : pro 4. ročník základní školy. 2., doplněné vydání. 2016. ISBN 978-80-7235-590-7.
-
Čechurová, Milana; Podroužek, Ladislav. Přírodověda 5 : pro 5. ročník základní školy : člověk a jeho svět : pracovní sešit. 1. vyd. Praha : SPN - pedagogické nakladatelství, 2011. ISBN 978-80-7235-469-6.
-
Podroužek, Ladislav. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. Dobrá Voda : Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-37-6.
-
Podroužek, Ladislav; Jůza, Jan. Přírodověda s didaktikou pro primární školu. Plzeň : Aleš Čeněk, 2004. ISBN 80-86473-72-4.
-
Podroužek, Ladislav. Pedagogická praxe v primární škole. Plzeň : Západočeská univerzita, 2007. ISBN 978-80-7043-591-5.
-
Podroužek, Ladislav. Prvouka I. pro 1. r. ZŠ/. SPN, 2007.
-
Podroužek, Ladislav. Prvouka II. pro 2. r. ZŠ. SPN, 2007.
-
Podroužek, Ladislav. Přírodovědné experimenty a pozorování jako prostředek rozvoje myšlení žáků primární školy. Pedagogické rozhľady ISSN 1335-0404 Roč. 12, č. 4 . 2003.
-
Podroužek, Ladislav. Úvod do didaktiky předmětů o přírodě a společnosti. 1. vyd. Plzeň : Vydavatelství Západočeské univerzity, 1998. ISBN 80-7082-431-X.
-
PODROUŽEK,L. Předměty o přírodě a společnosti v primární škole.. Plzeň: ZČU, 1999.
-
Spilková, Vladimíra. Proměny primárního vzdělávání v ČR. Vyd. 1. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-942-9.
-
Šimik, O. Člověk a jeho svět - úvod do studia. Ostrava: Ostravská univerzita, 2015.
-
Šimik, O. Pedagogický výzkum žákovských přírodovědných pokusů v primárním vzdělávání.. Ostrava: PeF OU, 2011.
-
Šimik, Ondřej. Základy seznamování s přírodou a společností. Vyd. 1. Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2007. ISBN 978-80-7368-490-7.
|