Lecturer(s)
|
-
Benešová Jana, PhDr. Ph.D.
|
Course content
|
1.) Alternative and innovative kindergartens 2.) Waldorf pedagogy 3.) Montessori pedagogy 4.) The Dalton Plan 5.) Step by Step 6.) Forest kindergarten 7.) Reggio pedagogy 8.) The pedagogy of Franz Kett 9.) Kindergarten promoting health
|
Learning activities and teaching methods
|
- Attendance on a field trip (number of real hours - maximum 8h/day)
- 24 hours per semester
- Contact hours
- 6 hours per semester
- Presentation preparation (report) (1-10)
- 10 hours per semester
- Individual project (40)
- 38 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
to explain key pedagogical concepts |
to explain the principles of a personally oriented model of pre-school education |
to describe basic principles of selected alternative pedagogical directions in pre-school education |
Skills |
---|
o present knowledge gained in literature in both written and spoken form |
evaluate the pedagogical process |
use different methods of pedagogical diagnosis |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
N/A |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
describe the characteristics, methods and principles of individual alternative programs |
compare individual alternative education programs and talk about their similarities and differences |
Skills |
---|
to compare individual alternative approaches to education |
to identify elements that will enrich one's own pedagogical practice |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Seminar |
Field trip |
Skills |
---|
Field trip |
Competences |
---|
Seminar |
Field trip |
Students' portfolio |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Individual presentation at a seminar |
Individual presentation at a seminar |
Skills |
---|
Individual presentation at a seminar |
Oral exam |
Competences |
---|
Individual presentation at a seminar |
Kolokvium |
Recommended literature
|
-
GARDOŠOVÁ, Juliana a Lenka DUJKOVÁ. zdělávací program Začít spolu: metodický průvodce pro předškolní vzdělávání. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0106-9.
-
Havlínová, Miluše. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole : rozšířený a aktualizovaný modelový program (dokument a metodika). Vyd. 1. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-383-8.
-
Keller, Godi. Škola srdce(m) : waldorfské inspirace a proměny současné pedagogiky. Vydání první. 2018. ISBN 978-80-7530-130-7.
-
Lukášová, Hana. Cesty k pedagogice obratu. Vyd. 1. Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, katedra pedagogiky primárního a alter, 2013. ISBN 978-80-7464-222-7.
-
Montessori, Maria. Objevování dítěte. Vydání druhé, v Portále první, revidované. 2017. ISBN 978-80-262-1234-8.
-
Průcha, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-977-1.
-
Smolková, Táňa. Dítě v úctě přijmout-- : vzdělávací program waldorfské mateřské školy. 1. vyd. Praha : Maitrea, 2007. ISBN 978-80-903761-2-0.
-
Škardová, Miroslava. Plánujeme spolu. Průvodce plánováním s respektem k potřebám každého dítěte v MŠ. .
|