Vyučující
|
-
Bartůňková Jana, PhDr. Ph.D.
-
Novák Michal, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Rozvoj myšlení o výchově a vzdělávání: základní pedagogické a andragogické pojmy. 2. Vznik, rozvoj a dnešní stav vzdělávání dospělých: rozvoj vzdělávání dospělých, sociální souvislosti moderního vzdělávání, vzdělávání dospělých jako sociální hnutí, kompenzační funkce vzdělávání dospělých, vznik českého vzdělávání dospělých, současná situace ve vzdělávání dospělých. 3. Funkce vzdělávání dospělých. 4. Institucionalizace vzdělávání a učení se dospělých: měnící se vliv institucí, instituce v andragogickém myšlení, společenské uznání sebeřízeného (sebeurčeného) učení. 5. Organizace vzdělávání dospělých: problematika výzkumu organizací vzdělávání dospělých, hranice tvorby systému vzdělávání dospělých. 6. Cílové skupiny ve vzdělávání dospělých. 7. Vzdělávání dospělých v produktivním věku - další profesní vzdělávání, podnikové vzdělávání jako součást dalšího profesního vzdělávání, zájmové vzdělávání, občanské vzdělávání. 8. Vzdělávání v postproduktivním věku - vzdělávání seniorů . 9. Kurikulum a didaktika ve vzdělávání dospělých: kurikulum a obecné cíle vzdělávání dospělých. 10. Tvorba kurikula v andragogických tradicích, trendy vývoje kurikula. 11. Stát a vzdělávání dospělých - vzdělávací politika, směry intervenční politiky státu. 12. Profesní vzdělávání dospělých: svět práce v pedagogice a andragogice, význam dalšího odborného vzdělávání, přístupnost dalšího vzdělávání, trendy dalšího odborného vzdělávání.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí
- E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
- 10 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 18 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 24 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
- rozlišit a vymezit základní pedagogické kategorie, |
- vysvětlit pedagogiku jako vědu v historickém i současném kontextu společnosti, |
- analyzovat vliv společenských změn na výchovu a vzdělávání a dokáže zdůvodnit jejich dopad, |
- zhodnotit možnosti spolupráce pedagogiky s ostatními vědními obory, |
- objasnit současné problémy v pedagogické teorii a praxi, |
- zdůvodnit význam pedagogického výzkumu pro teorii a praxi. |
Odborné dovednosti |
---|
- rozpoznat současné problémy pedagogické teorie a praxe a navrhnout jejich řešení, |
- doložit na příkladech z praxe využití pedagogické teorie, |
- využívat odborné pedagogické termíny. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
- definovat základní terminologii (vzdělávání, vzdělanost, celoživotní vzdělávání/učení), |
- vymezit vědní obor zabývající se vzděláváním dospělých andragogiku, včetně systému členění andragogiky jako vědního oboru, |
- rozlišit formální, neformální a informální vzdělávání/učení, |
- odlišit vzdělávání dospělých v produktivním a postproduktivním věku (účel, typy a funkce), |
- vysvětlit podstatu ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání, |
- odlišit typy institucí vzdělávající dospělé, včetně institucí, které se tímto vzděláváním zabývají jen z určité části své náplně, |
- vysvětlit vzdělávání dospělých z pohledu vzdělávacího procesu (cíle, obsah a metody a formy vzdělávání dospělých, podmínky učení v kontextu řízení učební činnosti účastníků vzdělávání). |
Odborné dovednosti |
---|
- na základě schématu zařadit konkrétní vzdělávací aktivitu do příslušné kategorie, |
- použít Mezinárodní klasifikaci vzdělávacích programů ISCED, |
- použít nástroje pro hodnocení kvality vzdělávacích institucí, nástroje pro hodnocení kvality vzdělávacích programů, nástroje pro hodnocení kvality lektorů dalšího vzdělávání, |
- zpracovat vzdělávací projekt pro dospělé odpovídající probraným kritériím. |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Kolokvium, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Kolokvium, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární práce, |
Kolokvium, |
Doporučená literatura
|
-
ARMSTRONG, M., STEPHEN, T. Řízení lidských zdrojů: Moderní pojetí a postupy. Praha: Grada Publishing, 2015.
-
BARTOŇKOVÁ, H. Firemní vzdělávání. 2010. ISBN 80-2477-625-1.
-
Beneš, Milan. Andragogika. 2., aktualizované a rozšířené vydání. 2014. ISBN 978-80-247-4824-5.
-
BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5.
-
DANIELOVÁ, L., JANDERKOVÁ, D., VYLEŤAL, P., FOLTOVÁ, L. a kol. Vybrané trendy celoživotního učení v České republice a dalších státech Evropské unie. Brno: Mendelova univerzita v Brně, 2013. ISBN 978-80-7375-883-7.
-
HAJEROVÁ MűLLEROVÁ, L. Vzdělávání dospělých. Praha: VŠEM, 2016.
-
HRONÍK, F. Rozvoj a vzdělávání pracovníků. Praha: Grada Publishing, 2007.
-
MEZERA, A. Obrázkový kariérový test. Praha: Raabe, 2015. ISBN 978-80-7496-180-9.
-
Miller, Laurence. Jak zvládat a řídit problémové zaměstnance. 2009. ISBN 978-80-247-2904-6.
-
MUŽÍK, J. Andragogická didaktika. Řízení vzdělávacího procesu. Praha: Wolters-Kluwer, 2011.
-
PLAMÍNEK, J. Vzdělávání dospělých. Praha: Grada Publishing, 2014.
-
ROHLÍKOVÁ, L., VEJVODOVÁ, J. Vyučovací metody na vysoké škole. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4152-9.
-
SLAVÍK, M. Vysokoškolská pedagogika. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4054-6.
-
ŠERÁK, M. Zájmové vzdělávání dospělých. Praha: Grada Publishing, 2007.
-
VETEŠKA, J. A KOL. Nové paradigma v kurikulu vzdělávání dospělých. Praha: Educa Service, 2009.
-
VETEŠKA, J. Přehled andragogiky - Úvod do studia vzdělávání a učení se dospělých. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1026-9.
-
VETEŠKA, J. Východiska a inspirace pro teorii a praxi vzdělávání dospělých. Praha, Česká andragogická společnost, 2016. ISBN 978-80-905460-6-6.
-
VODÁK, J., KUCHARČÍKOVÁ, A. Efektivní vzdělávání zaměstnanců. Praha: Grada Publishing, 2011.
-
VYCHOVÁ, H. Vzdělávání dospělých ve vybraných zemích EU. Praha: VÚPSV, 2008.
-
ZORMANOVÁ, L. Didaktika dospělých. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0051-4.
|