Předmět: Asistentská praxe pro 1. stupeň

« Zpět
Název předmětu Asistentská praxe pro 1. stupeň
Kód předmětu KPG/AP1S
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 3
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Ondruszová Lucie, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Pedagogická praxe ve vybraných ZŠ, seznámení se školním prostředím, s organizací ve třídě a s prací třídního učitele. 2. Pozorování průběhu pedagogického procesu, vedení pedagogického deníku, orientace v pedagogické terminologii. 3. Specifika práce asistenta pedagoga, osobního asistenta, školního asistenta. 4. Práce s žáky se specifickými poruchami učení a chování, práce s žáky mimořádně nadanými. 5. Využívání popisného jazyka. 6. Dokumentace třídního učitele, hlubší vhled do dokumentace třídního učitele. 7. Analýza pozorovaných jevů, propojení praktické a teoretické stránky (motivace, metody, formy, hodnocení, klima,...). 8. Reflexe vlastního cítění, vnímání, myšlení a potřeb. 9. Závěrečná rozprava a zhodnocení praxe, hodnocení pozitiv a negativ. 10. Diskuse nad průběhem sestavování portfolia k SZZ.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 52 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vymezit základní poznatky o vyučování orientovaného na žáka
ovládat základní pedagogickou terminologii
hodnotit specifika jednotlivých ročníků ZŠ
uvádět základní pedagogickou dokumentaci a legislativní normy
komentovat kapitoly z RVP ZV
Odborné dovednosti
pozorovat a zapisovat svá pozorování
třídit informace a materiály a aplikovat je do závěrečného portfolia
spolupracovat s učitelem a žáky
vyhledávat aktuální odbornou literaturu
Obecné způsobilosti
mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky,
Výsledky učení
Odborné znalosti
charakterizovat, jak vypadá práce v jedné školní třídě po dobu tří měsíců
popsat a třídit výukové strategie podporujících rozvoj klíčových kompetencí
seznámit se s konkrétní podobou Školního vzdělávacího programu
jmenovat nově poznanou školní dokumentaci
definovat a pojmenovat užité metody a formy práce, motivaci, způsoby hodnocení v pozorované třídě
Odborné dovednosti
pracovat individuálně s jednotlivými žáky či malými skupinami žáků, řešit nastalé problémy
zúčastnit se mimoškolních aktivit se školní třídou
rozvíjet schopnost reflektovat prožité a učit se z toho
pracovat s odbornou literaturou a legislativními normami
komunikovat s žáky, rodiči žáků a třídním učitelem
používat aktivně popisný jazyk
Obecné způsobilosti
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Analyticko-kritická práce s textem,
Seminární výuka (diskusní metody),
Studijní praxe,
Samostudium,
Odborné dovednosti
Studijní praxe,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Diskuse,
Klinická praxe pod dohledem,
Demonstrace dovedností,
Obecné způsobilosti
Prezentace práce studentů,
Demonstrace dovedností,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Průběžné hodnocení,
Portfolio,
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Sebehodnocení,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Portfolio,
Průběžné hodnocení,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • Školský zákon (561/2004 Sb.).
  • Čábalová, Dagmar. Pedagogika. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2993-0.
  • Čapek Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
  • Čapek, Robert. Třídní klima a školní klima. Vyd. 1. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2742-4.
  • Havel, J., Šimoník, O., Šťáva, J. (eds.). Pedagogická praxe a oborové didaktiky. Brno, MSD, 2008. ISBN 978-80-7392-052-4.
  • JANÍK, T.; HAVEL, J. Pedagogická praxe a profesní rozvoj studentů. Brno, 2005. ISBN 80-210-3884-5.
  • Kendíková Jitka. Asistent pedagoga. 2017. ISBN 978-80-7496-349-0.
  • Krejčová,V.,Kargerová,J. Vzdělávací program Začít spolu ( Metodický průvodce pro 1.stupeň ZŠ). Praha, 2003. ISBN 80-7178-695-0.
  • Lukavská,E. Pozor, děti!. Dobrá Voda, 2003. ISBN 80-86473-52-X.
  • Nelešovská, Alena. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Vyd. 1. Praha : Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-0738-1.
  • Průcha, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 3., aktualiz. vyd. Praha : Portál, 2012. ISBN 978-80-7178-999-4.
  • Průcha, Jan. Moderní pedagogika. 4., aktualiz. a dopl. vyd. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-503-5.
  • Spilková,Vl. a kol. Proměny primárního vzdělávání. Praha, 2005. ISBN 80-7178-942-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr