Vyučující
|
-
Ondruszová Lucie, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Pedagogická praxe ve vybraných ZŠ, seznámení se školním prostředím, s organizací ve třídě a s prací třídního učitele. 2. Pozorování průběhu pedagogického procesu, vedení pedagogického deníku, orientace v pedagogické terminologii. 3. Specifika práce asistenta pedagoga, osobního asistenta, školního asistenta. 4. Práce s žáky se specifickými poruchami učení a chování, práce s žáky mimořádně nadanými. 5. Využívání popisného jazyka. 6. Dokumentace třídního učitele, hlubší vhled do dokumentace třídního učitele. 7. Analýza pozorovaných jevů, propojení praktické a teoretické stránky (motivace, metody, formy, hodnocení, klima,...). 8. Reflexe vlastního cítění, vnímání, myšlení a potřeb. 9. Závěrečná rozprava a zhodnocení praxe, hodnocení pozitiv a negativ. 10. Diskuse nad průběhem sestavování portfolia k SZZ.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 52 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
vymezit základní poznatky o vyučování orientovaného na žáka |
ovládat základní pedagogickou terminologii |
hodnotit specifika jednotlivých ročníků ZŠ |
uvádět základní pedagogickou dokumentaci a legislativní normy |
komentovat kapitoly z RVP ZV |
Odborné dovednosti |
---|
pozorovat a zapisovat svá pozorování |
třídit informace a materiály a aplikovat je do závěrečného portfolia |
spolupracovat s učitelem a žáky |
vyhledávat aktuální odbornou literaturu |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizovat, jak vypadá práce v jedné školní třídě po dobu tří měsíců |
popsat a třídit výukové strategie podporujících rozvoj klíčových kompetencí |
seznámit se s konkrétní podobou Školního vzdělávacího programu |
jmenovat nově poznanou školní dokumentaci |
definovat a pojmenovat užité metody a formy práce, motivaci, způsoby hodnocení v pozorované třídě |
Odborné dovednosti |
---|
pracovat individuálně s jednotlivými žáky či malými skupinami žáků, řešit nastalé problémy |
zúčastnit se mimoškolních aktivit se školní třídou |
rozvíjet schopnost reflektovat prožité a učit se z toho |
pracovat s odbornou literaturou a legislativními normami |
komunikovat s žáky, rodiči žáků a třídním učitelem |
používat aktivně popisný jazyk |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analyticko-kritická práce s textem, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Studijní praxe, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Studijní praxe, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Diskuse, |
Klinická praxe pod dohledem, |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti |
---|
Prezentace práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Sebehodnocení, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Školský zákon (561/2004 Sb.).
-
Čábalová, Dagmar. Pedagogika. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-2993-0.
-
Čapek Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
-
Čapek, Robert. Třídní klima a školní klima. Vyd. 1. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2742-4.
-
Havel, J., Šimoník, O., Šťáva, J. (eds.). Pedagogická praxe a oborové didaktiky. Brno, MSD, 2008. ISBN 978-80-7392-052-4.
-
JANÍK, T.; HAVEL, J. Pedagogická praxe a profesní rozvoj studentů. Brno, 2005. ISBN 80-210-3884-5.
-
Kendíková Jitka. Asistent pedagoga. 2017. ISBN 978-80-7496-349-0.
-
Krejčová,V.,Kargerová,J. Vzdělávací program Začít spolu ( Metodický průvodce pro 1.stupeň ZŠ). Praha, 2003. ISBN 80-7178-695-0.
-
Lukavská,E. Pozor, děti!. Dobrá Voda, 2003. ISBN 80-86473-52-X.
-
Nelešovská, Alena. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Vyd. 1. Praha : Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-0738-1.
-
Průcha, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 3., aktualiz. vyd. Praha : Portál, 2012. ISBN 978-80-7178-999-4.
-
Průcha, Jan. Moderní pedagogika. 4., aktualiz. a dopl. vyd. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-503-5.
-
Spilková,Vl. a kol. Proměny primárního vzdělávání. Praha, 2005. ISBN 80-7178-942-9.
|