Předmět: Státní závěrečná zkouška z pedagogicko-psychologické propedeutiky

« Zpět
Název předmětu Státní závěrečná zkouška z pedagogicko-psychologické propedeutiky
Kód předmětu KPG/BSZK
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hrdina Václav, Mgr. Ph.D.
  • Dolejš Tomáš, Mgr. Ph.D.
  • Čmielová Darina, Mgr. Ph.D.
  • Řezníček Ondřej, PhDr. Ph.D.
  • Hodan Karel, PhDr. Ph.D.
  • Steinberger Libor, Mgr.
  • Žejdl Vít, PhDr. Ph.D.
  • Kopečková Vladislava, doc. PhDr. Ph.D.
  • Caletka Jiří, doc. Ing. CSc.
  • Holý Milan, Mgr. Ph.D.
  • Fast Milan, Mgr. Ph.D.
  • Charvát Zbyšek, Mgr.
  • Bečka Jaromír, Mgr. Ph.D.
  • Kasík Jakub, Mgr. Ph.D.
  • Buriánek Zbyněk, Mgr.
  • Grygar Miroslav, Doc. PaedDr. CSc.
  • Žigová Marie, Prof. PhDr. Ing. Ph.D., MPH
Obsah předmětu
Tematické okruhy státní zkoušky vychází z výsledků učení základních teoretických předmětů ve studijním plánu: Obecná psychologie a psychologie osobnosti, Vývojová psychologie, Obecná pedagogika a didaktika a Základy reflexe a hodnocení kvality výuky. Výklad otázky má být koncipován jako ilustrace teoretických pojmů konkrétními příklady z analýzy praxe a naopak, se zdůrazněním aprobačních oborů studenta. Jedná se o příslušné doložení praktických ukázek (z profesního portfolia) teoretickými pojmovými interpretacemi. Tento požadavek se proto opakuje u každého okruhu. K SZZ je třeba doložit seznam prostudované odborné literatury.

Studijní aktivity a metody výuky
Diskuse, Demonstrace dovedností
Předpoklady
Odborné znalosti
Aplikovat pedagogické znalosti do svého oboru studia.
syntetizovat poznatky různých předmětů studijního oboru daného studijního programu a aplikovat je při řešení určitého problému nebo otázky.
Aplikovat pedagogické znalosti, dovednosti a postoje na studovaný obor a pedagogickou praxi.
Odborné dovednosti
Identifikovat klíčové poznatky studijního oboru, klást je do vzájemné souvislosti.
Reflektovat výukové hodiny z absolvované pedagogické praxe formou studentského portfolia.
Výsledky učení
Odborné znalosti
Aplikovat pedagogické znalosti, dovednosti a postoje na studovaný obor a pedagogickou praxi.
Orientovat se v odborné literatuře
Odborné dovednosti
Integrovat znalosti, dovednosti a postoje z pedagogických disciplín v oblasti studovaného oboru.
Využívat odbornou pedagogickou literaturu při syntetizaci poznatků.
Pracovat s literaturou a studijními oporami.
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Skupinová konzultace,
Hodnotící metody
Písemná zkouška,
Doporučená literatura
  • RVP pro ZV, SŠ v platném znění.
  • Bendl, Stanislav. Základy sociální pedagogiky. 2016. ISBN 978-80-7290-881-3.
  • Dvořáček, Jiří. Základy pedagogiky. Vydání první. 2014. ISBN 978-80-245-2014-8.
  • DVOŘÁK, D., GREGER, D., JANÍK, T., PRŮCHA, J. a kol. Srovnávací pedagogika-proměny a výzvy. 2016. ISBN 978-80-7290-910-0.
  • Dvořák, Dominik; Greger, David,; Janík, Tomáš,; Průcha, Jan,; Rabušicová, Milada,; Spilková, Vladimíra,; Starý, Karel,; Straková, Jana,; Walterová, Eliška. Srovnávací pedagogika proměny a výzvy. 1. vydání. 2016. ISBN 978-80-7290-910-0.
  • HAVLÍK, R., KOŤA, J. Sociologie výchovy a školy. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 978-80-262-0042-0.
  • JANÍK, T. et al. Kvalita (ve) vzdělávání. Obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6349-5.
  • KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Hestia, 1995. ISBN 978-80-262-1147-1.
  • KORTHAGEN, F. A., KESSELS, J., KOSTER, B., LAGERWERF, B., WUBBELS, T. Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-221-5.
  • KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. a kol. Člověk-prostředí-výchova. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-73150-04-2.
  • Kraus, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Vydání 2. 2014. ISBN 978-80-262-0643-9.
  • Lechta, Viktor. Inkluzivní pedagogika. Vydání první. 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
  • Maňák, Josef; Švec, Vlastimil. Cesty pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-078-6.
  • MAZAČOVÁ, N. Vybrané problémy obecné didaktiky. Praha: PdF UK, 2014. ISBN 978-80-7290-677-2.
  • Moree, Dana. Základy interkulturního soužití. Vydání první. 2015. ISBN 978-80-262-0915-7.
  • NOVOSAD, L. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním: základy a předpoklady dobré poradenské praxe. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-509-7.
  • Petlák, Erich. Všeobecná didaktika. 3. vydanie. 2016. ISBN 978-80-8153-064-7.
  • Pipeková, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno : Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0.
  • Procházka, Miroslav. Sociální pedagogika. Vyd. 1. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3470-5.
  • PRŮCHA, J. Vzdělávání a školství ve světě: základy mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-290-4.
  • Průcha, Jan. Srovnávací pedagogika : mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. 3., aktualizované vydání. 2015. ISBN 978-80-262-0870-9.
  • SLAVÍK, J., HAJEROVÁ MŰLLEROVÁ, L., SOUKUPOVÁ, P. et al. Reflexe a hodnocení kvality výuky I. Plzeň: ZČU, 2020. ISBN 978-80-261-0920-4.
  • SLAVÍK, J., JANÍK, T., NAJVAR, P., KNECHT, P. Transdisciplinární didaktika. O učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
  • Slowík, Josef. Speciální pedagogika. 2., aktualizované a doplněné vydání. 2016. ISBN 978-80-271-0095-8.
  • Šafránková, Dagmar. Pedagogika. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-247-5511-3.
  • Vágnerová, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vydání páté. 2012. ISBN 978-80-262-0225-7.
  • Vališová, Alena,; Kasíková, Hana,; Bureš, Miroslav. Pedagogika pro učitele. 2., rozĹĄ. a aktualiz. vyd. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.
  • WALTEROVÁ, E. Srovnávací pedagogika: Vývoj a proměny v globálním kontextu. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2006. ISBN 80-7290-269-5.
  • ZORMANOVÁ, L. Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-4590-9.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr