Předmět: Základy pedagogiky

« Zpět
Název předmětu Základy pedagogiky
Kód předmětu KPG/BZPG
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Méner Jindřich, JUDr.
  • Formánková Jana, Mgr. Ph.D.
  • Benediktová Vlasta, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Pedagogika jako věda o výchově, výchova jako pedagogicko-psychologická kategorie, vymezení základních pojmů Vývoj pedagogického myšlení - významné osobnosti české a světové pedagogiky Pedagogické směry 20. století, jejich filozofická a psychologická východiska, reformní pedagogika a alternativní školy Cíle ve výchově a vzdělávání Postavení vychovávaného a vychovatele ve výchovně vzdělávacím procesu Pedagogická komunikace a vedení výchovně vzdělávacího procesu Motivace ve výchově a vzdělávání Prostředky výchovy a vzdělávání Diagnostika ve výchově a vzdělávání

Studijní aktivity a metody výuky
Samostatná práce studentů, Studium textů, Přednáška, Seminář
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 40 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 10 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
předpokládají se základní znalosti ze společenskovědních disciplín na úrovni středoškolského učiva
Výsledky učení
studenti budou znát základní pedagogické pojmy a kategorie (výchova, vzdělávání, vyučování, učení, cíle, prostředky apod.), dále budou znát významné osobnosti ve vývoji České i světové pedagogiky a základní pedagogické směry. Studenti porozumí specifickým znakům a východiskům pedagogických koncepcí a směrů a vzájemným vztahům mezi subjekty výchovně vzdělávacího procesu
Vyučovací metody
Přednáška založená na výkladu,
Seminární výuka (diskusní metody),
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostatná práce studentů,
Hodnotící metody
Ústní zkouška,
Test,
Doporučená literatura
  • Šimonovy pracovní listy.
  • Blížkovský, Bohumír. Systémová pedagogika pro studium a tvůrčí praxi : Celistvé a otevřené pojetí výchovy : Škola plného života - celý život školou : Tvorba výchovně vzdělávací soustavy školy jako dílny lidskosti. Ostrava : Amosium servis, 1992. ISBN 80-85498-18-9.
  • Pike, Graham; Selby, David. Globální výchova : nabídka alternativních aktivit pro práci ve škole. [Praha] : Grada, 1994. ISBN 80-85623-98-6.
  • Průcha, Jan. Moderní pedagogika. Vyd. 1. Praha : Portál, 1997. ISBN 80-7178-170-3.
  • Singule, František. Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1992. ISBN 80-04-26160-4.
  • Vašutová, Jaroslava. Vybrané otázky vysokoškolské pedagogiky pro vzdělavatele učitelů. Praha : Univerzita Karlova, 1999. ISBN 80-86039-97-8.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr