Předmět: Didaktika 1. stupně

« Zpět
Název předmětu Didaktika 1. stupně
Kód předmětu KPG/D1
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 3
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Novák Michal, Mgr. Ph.D.
  • Klíma Jaroslav, Doc. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Didaktika 1. stupně základní školy, její předmět, cíle, metody a specifika v historickém a společenském kontextu. 2. Koncepce výuky, historický vývoj pojetí vyučování a současné tendence (konstruktivismus, alternativní didaktické koncepce, inovativní programy) v primárním vzdělávání. 3. Proměny kurikula základního vzdělávání, vč. kurikulárních dokumentů, vzdělávacího obsahu a standardů v základním vzdělávání. 4. Didaktická transformace učiva v primárním vzdělávání, pojetí učiva ve vyučování, základní učivo, integrování vzdělávacích obsahů, transdisciplinární přesahy, učební plán, tematický plán, učební texty a jejich hodnocení a tvorba. 5. Didaktická analýza učiva na 1. stupni ZŠ a plánování výuky, učitelovo pojetí výuky a žáka. 6. Plánování výuky v primárním vzdělávání - formulace cílů v základních doménách (kognitivní, afektivní a psychomotorické). 7. Plánování výuky v primárním vzdělávání - výukové strategie (metody, organizační formy, modely výuky, individualizace výuky, společné vzdělávání). 8. Plánování výuky v primárním vzdělávání - aktivizující výukové strategie (badatelské metody, integrovaná výuka, výuka orientovaná na žáka, apod.). 9. Plánování výuky v primárním vzdělávání - způsoby ověřování výsledků učení, prostředky hodnocení, způsoby a formy hodnocení žáků. 10. Plánování výuky v primárním vzdělávání - způsoby ověřování výsledků učení, tvorba a hodnocení didaktických testů, žákovské portfolio. 11. Komunikace a interakce ve výuce, autorita ve výchově, problém kázně. 12. Pedagogická diagnostika žáka a její využití v plánování a realizaci výuky na 1. stupni ZŠ. 13. Autodiagnostika učitele, učitel jako reflektující praktik, akční výzkum v práci učitele.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Vybrat témata z RVP ZV, analyzovat vybrané vzdělávací oblasti. průřezová témata a kompetence. Formuluje přesně cíle a očekávané výstupy. Formuluje učební činnosti tak, aby byly naplněny vzdělávací cíle. Je schopen aplikovat znalosti z pedagogiky a obecné didaktiky do didaktiky 1. stupně ZŠ.
Odborné dovednosti
Orientuje se a je schopen pracovat s RVP ZV při přípravě ŠVP, tematických plánů a přípravy na vyučování.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Prokazuje znalost kurikula a základních kurikulárních dokumentů. Charakterizuje cíle, koncepce, očekávané výstupy a kompetence dle RVP ZV. Charakterizuje výukové strategie. Formuluje učební činnosti.
Odborné dovednosti
Provádí didaktickou analýzu učiva vybrané vzdělávací oblasti. Provádí transformaci učiva ve vybrané vzdělávací oblasti. Využívá a připravuje materiálně-technické prostředky s ohledem na naplňování vytčených cílů.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (diskusní metody),
Výuka podporovaná multimédii,
Řešení problémů,
Kooperativní výuka,
Odborné dovednosti
Řešení problémů,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Diskuse,
Obecné způsobilosti
Samostudium,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Průběžné hodnocení,
Skupinová prezentace,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Skupinová prezentace,
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Seminární práce,
Obecné způsobilosti
Portfolio,
Doporučená literatura
  • Čapek, R. Moderní didaktika. Praha: Grada, 2015.
  • KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika.. Praha: Portál,, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
  • Kopřiva, P, Nováčková, J. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2008.
  • Košťálová, H., Miková, Š, & Stang, J. Školní hodnocení žáků a student se zaměřením na slovní hodnocení.. Praha, 2008.
  • Lukášová, H. Kvalita života dětí a didaktika. Praha, Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-784-8.
  • Maňák, J., Janík, T. Problémy kurikula české základní školy. Brno: MU, 2006.
  • Maňák, J. Švec, V.:. Výukové metody. Brno: MU, 2003.
  • Podroužek, L.:. Integrovaná výuka na základní škole. Plzeň: Nakladatelství Fraus, 2002.
  • PRŮCHA, J. Pedagogická evaluace. Brno : MU,, 1996.
  • Skalková, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007.
  • Spilková, V a kol.:. Proměny primárního vzdělávání v ČR. Praha: Portál, 2005.
  • Zormanová, L. Obecná didaktika. Praha, Grada, 2014.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr