Vyučující
|
-
Novák Michal, Mgr. Ph.D.
-
Klíma Jaroslav, Doc. PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Didaktika 1. stupně základní školy, její předmět, cíle, metody a specifika v historickém a společenském kontextu. 2. Koncepce výuky, historický vývoj pojetí vyučování a současné tendence (konstruktivismus, alternativní didaktické koncepce, inovativní programy) v primárním vzdělávání. 3. Proměny kurikula základního vzdělávání, vč. kurikulárních dokumentů, vzdělávacího obsahu a standardů v základním vzdělávání. 4. Didaktická transformace učiva v primárním vzdělávání, pojetí učiva ve vyučování, základní učivo, integrování vzdělávacích obsahů, transdisciplinární přesahy, učební plán, tematický plán, učební texty a jejich hodnocení a tvorba. 5. Didaktická analýza učiva na 1. stupni ZŠ a plánování výuky, učitelovo pojetí výuky a žáka. 6. Plánování výuky v primárním vzdělávání - formulace cílů v základních doménách (kognitivní, afektivní a psychomotorické). 7. Plánování výuky v primárním vzdělávání - výukové strategie (metody, organizační formy, modely výuky, individualizace výuky, společné vzdělávání). 8. Plánování výuky v primárním vzdělávání - aktivizující výukové strategie (badatelské metody, integrovaná výuka, výuka orientovaná na žáka, apod.). 9. Plánování výuky v primárním vzdělávání - způsoby ověřování výsledků učení, prostředky hodnocení, způsoby a formy hodnocení žáků. 10. Plánování výuky v primárním vzdělávání - způsoby ověřování výsledků učení, tvorba a hodnocení didaktických testů, žákovské portfolio. 11. Komunikace a interakce ve výuce, autorita ve výchově, problém kázně. 12. Pedagogická diagnostika žáka a její využití v plánování a realizaci výuky na 1. stupni ZŠ. 13. Autodiagnostika učitele, učitel jako reflektující praktik, akční výzkum v práci učitele.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Vybrat témata z RVP ZV, analyzovat vybrané vzdělávací oblasti. průřezová témata a kompetence. Formuluje přesně cíle a očekávané výstupy. Formuluje učební činnosti tak, aby byly naplněny vzdělávací cíle. Je schopen aplikovat znalosti z pedagogiky a obecné didaktiky do didaktiky 1. stupně ZŠ. |
Odborné dovednosti |
---|
Orientuje se a je schopen pracovat s RVP ZV při přípravě ŠVP, tematických plánů a přípravy na vyučování. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Prokazuje znalost kurikula a základních kurikulárních dokumentů. Charakterizuje cíle, koncepce, očekávané výstupy a kompetence dle RVP ZV. Charakterizuje výukové strategie. Formuluje učební činnosti. |
Odborné dovednosti |
---|
Provádí didaktickou analýzu učiva vybrané vzdělávací oblasti. Provádí transformaci učiva ve vybrané vzdělávací oblasti. Využívá a připravuje materiálně-technické prostředky s ohledem na naplňování vytčených cílů. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Řešení problémů, |
Kooperativní výuka, |
Odborné dovednosti |
---|
Řešení problémů, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti |
---|
Samostudium, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Skupinová prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Sebehodnocení, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Portfolio, |
Doporučená literatura
|
-
Čapek, R. Moderní didaktika. Praha: Grada, 2015.
-
KALHOUS, Z., OBST, O. Školní didaktika.. Praha: Portál,, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
-
Kopřiva, P, Nováčková, J. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2008.
-
Košťálová, H., Miková, Š, & Stang, J. Školní hodnocení žáků a student se zaměřením na slovní hodnocení.. Praha, 2008.
-
Lukášová, H. Kvalita života dětí a didaktika. Praha, Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-784-8.
-
Maňák, J., Janík, T. Problémy kurikula české základní školy. Brno: MU, 2006.
-
Maňák, J. Švec, V.:. Výukové metody. Brno: MU, 2003.
-
Podroužek, L.:. Integrovaná výuka na základní škole. Plzeň: Nakladatelství Fraus, 2002.
-
PRŮCHA, J. Pedagogická evaluace. Brno : MU,, 1996.
-
Skalková, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007.
-
Spilková, V a kol.:. Proměny primárního vzdělávání v ČR. Praha: Portál, 2005.
-
Zormanová, L. Obecná didaktika. Praha, Grada, 2014.
|