Vyučující
|
-
Pavlů Petr, Mgr. et MgA.
-
Benediktová Vlasta, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Cílem předmětu je umožnit studentům praktickou zkušenost s možnými aplikacemi multikulturní výchovy v podmínkách školy i v mimoškolní oblasti. Prostřednictvím konkrétních edukačních situací studenti zažijí a reflektují využití aktivních metod a technik práce v kontextu klíčových témat multikulturní výchovy. Studenti si ověří znalosti, dovednosti a schopnosti při realizaci a následné obhajobě vlastního projektu/výukové hodiny s multikulturní tematikou. 1. Multikulturní výchova v systému kurikulárních dokumentů, možnosti realizace multikulturní výchovy v prostředí 1. stupně ZŠ a dalších mimoškolních institucích. 2. Cíle multikulturní výchovy a vzdělávání (formulace konkrétních cílů z hlediska rozvoje klíčových kompetencí). 3. Tematické okruhy multikulturní výchovy, přehled aktuálních témat a možnosti jejich zpracování ve výukové hodině. 4. Analýza vybraných výukových metod při realizaci multikulturní výchovy. 5. Praktické ukázky vybraných výukových metod a technik (beseda, diskuse, didaktická hra, narativní techniky aj.). 6. Možnosti využití prvků dramatické výchovy (role a simulační hry, modelové situace). 7. Organizační formy multikulturní výchovy (využití zejména prvků kooperativního vyučování a projektové výuky). 8. Evaluační postupy a hodnocení v projektech multikulturní výchovy. 9. Plánování multikulturní výchovy ve školní i mimoškolní praxi. 10. Prezentace stávajících projektů multikulturní výchovy v ČR a v zahraničí ( z oblasti státního i neziskového sektoru). 11. Workshop odborníků z praxe - představení vybraného projektu s multikulturní tematikou. 12. Prezentace vlastních projektů multikulturní výchovy, jejich obhajoba a vyhodnocení.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 20 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Vymezit a vysvětlit základní terminologii zejména z oblasti obecné pedagogiky a obecné didaktiky |
Orientovat se v základním pojmosloví z oblasti multikulturní výchovy. |
Odborné dovednosti |
---|
Orientovat se odborné pedagogické literatuře |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Vymezit a na příkladech vysvětlit základní pojmosloví z oblasti multikulturní výchovy. |
Orientovat se v základních kurikulárních dokumentech. |
Orientovat se v nabídce a možnostech projektů s multikulturní tematikou. |
Odborné dovednosti |
---|
Naplánovat a připravit výukovou hodinu/projekt s multikulturní tematikou. |
Prezentovat a obhájit připravenou výukovou hodinu/projekt s multikulturní tematikou. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Skupinová výuka, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Výstupní projekt, |
Doporučená literatura
|
-
CÍLKOVÁ, E. Náměty pro multikulturní výchovu.. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-282-0493-3.
-
KOCOUREK, J., MOREE, D., TVRĎOCHOVÁ, D. Multikulturní výchova II., praktické náměty na průřezová témata ve výuce na 1. stupni ZŠ. Praha: Raabe, 2014. ISBN 978-80-7496-096-9.
-
kolektiv autorů. Multikulturní výchova, praktické náměty pro výuku na 1. stupni ZŠ. Praha: Raabe, 2014. ISBN 80-86-775-6.
-
MOREE, D. Než začneme s multikulturní výchovou.. Praha: Člověk v tísni, 2002.
-
MOREE, D. Základy interkulturního soužití.. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0915-7.
-
MORGENSTERNOVÁ et al. Interkulturní psychologie, rozvoj interkulturní senzitivity.. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1361-1.
-
PRŮCHA, J. Interkulturní komunikace.. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-262-0915-7.
-
PRŮCHA, J. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro pedagogy.. Praha: Triton, 2006. ISBN 978-80-7254-866-2.
-
ŠISKOVÁ, T. Výchova k toleranci a proti rasismu.. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-285-8.
-
TOLLAROVÁ, B. Jsme lidé jedné Země.. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0376-6.
|