Předmět: Didaktika multikulturní výchovy

« Zpět
Název předmětu Didaktika multikulturní výchovy
Kód předmětu KPG/D1MV
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pavlů Petr, Mgr. et MgA.
  • Benediktová Vlasta, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Cílem předmětu je umožnit studentům praktickou zkušenost s možnými aplikacemi multikulturní výchovy v podmínkách školy i v mimoškolní oblasti. Prostřednictvím konkrétních edukačních situací studenti zažijí a reflektují využití aktivních metod a technik práce v kontextu klíčových témat multikulturní výchovy. Studenti si ověří znalosti, dovednosti a schopnosti při realizaci a následné obhajobě vlastního projektu/výukové hodiny s multikulturní tematikou. 1. Multikulturní výchova v systému kurikulárních dokumentů, možnosti realizace multikulturní výchovy v prostředí 1. stupně ZŠ a dalších mimoškolních institucích. 2. Cíle multikulturní výchovy a vzdělávání (formulace konkrétních cílů z hlediska rozvoje klíčových kompetencí). 3. Tematické okruhy multikulturní výchovy, přehled aktuálních témat a možnosti jejich zpracování ve výukové hodině. 4. Analýza vybraných výukových metod při realizaci multikulturní výchovy. 5. Praktické ukázky vybraných výukových metod a technik (beseda, diskuse, didaktická hra, narativní techniky aj.). 6. Možnosti využití prvků dramatické výchovy (role a simulační hry, modelové situace). 7. Organizační formy multikulturní výchovy (využití zejména prvků kooperativního vyučování a projektové výuky). 8. Evaluační postupy a hodnocení v projektech multikulturní výchovy. 9. Plánování multikulturní výchovy ve školní i mimoškolní praxi. 10. Prezentace stávajících projektů multikulturní výchovy v ČR a v zahraničí ( z oblasti státního i neziskového sektoru). 11. Workshop odborníků z praxe - představení vybraného projektu s multikulturní tematikou. 12. Prezentace vlastních projektů multikulturní výchovy, jejich obhajoba a vyhodnocení.

Studijní aktivity a metody výuky
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 20 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Vymezit a vysvětlit základní terminologii zejména z oblasti obecné pedagogiky a obecné didaktiky
Orientovat se v základním pojmosloví z oblasti multikulturní výchovy.
Odborné dovednosti
Orientovat se odborné pedagogické literatuře
Výsledky učení
Odborné znalosti
Vymezit a na příkladech vysvětlit základní pojmosloví z oblasti multikulturní výchovy.
Orientovat se v základních kurikulárních dokumentech.
Orientovat se v nabídce a možnostech projektů s multikulturní tematikou.
Odborné dovednosti
Naplánovat a připravit výukovou hodinu/projekt s multikulturní tematikou.
Prezentovat a obhájit připravenou výukovou hodinu/projekt s multikulturní tematikou.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Skupinová výuka,
Diskuse,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Výstupní projekt,
Doporučená literatura
  • CÍLKOVÁ, E. Náměty pro multikulturní výchovu.. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-282-0493-3.
  • KOCOUREK, J., MOREE, D., TVRĎOCHOVÁ, D. Multikulturní výchova II., praktické náměty na průřezová témata ve výuce na 1. stupni ZŠ. Praha: Raabe, 2014. ISBN 978-80-7496-096-9.
  • kolektiv autorů. Multikulturní výchova, praktické náměty pro výuku na 1. stupni ZŠ. Praha: Raabe, 2014. ISBN 80-86-775-6.
  • MOREE, D. Než začneme s multikulturní výchovou.. Praha: Člověk v tísni, 2002.
  • MOREE, D. Základy interkulturního soužití.. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0915-7.
  • MORGENSTERNOVÁ et al. Interkulturní psychologie, rozvoj interkulturní senzitivity.. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1361-1.
  • PRŮCHA, J. Interkulturní komunikace.. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-262-0915-7.
  • PRŮCHA, J. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro pedagogy.. Praha: Triton, 2006. ISBN 978-80-7254-866-2.
  • ŠISKOVÁ, T. Výchova k toleranci a proti rasismu.. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-285-8.
  • TOLLAROVÁ, B. Jsme lidé jedné Země.. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0376-6.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr