Vyučující
|
-
Formánková Jana, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Diagnostika žáků/dětí v práci učitele MŠ, diagnostický proces a interpretace výsledků pedagogické diagnostiky. Oblasti pedagogické diagnostiky v mateřské škole. Základní metody předškolní diagnostiky. Diagnostika osobnosti předškolního dítěte. Diagnostika školního a rodinného prostředí. Diagnostika sociálních dovedností a sociálních vztahů. Diagnostika motoriky, sebeobsluhy a samostatnosti Diagnostika prostorového a smyslového vnímání u předškoláka. Diagnostika grafomotoriky a dětské kresby Diagnostika předčtenářské a předmatematické gramotnosti. Školní zralost a školní připravenost a její diagnostika. Nadání a dvojí výjimečnost u dítěte předškolního věku a její diagnostika Strategie podpory a pedagogicko-psychologického poradenství. Autodiagnostika žáka a autodiagnostika učitele jako součást diagnostického procesu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Prezentace práce studentů, Samostatná práce studentů, Seminář
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 15 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
využít znalosti z absolvování předmětu KPG/MPV1 a znalosti z Vývojové psychologie o věkových a individuálních zvláštnostech předškoláka |
charakterizovat věkové zvláštnosti předškolního dítěte s oporou o znalosti vývojové psychologie a speciální pedagogiky |
Odborné dovednosti |
---|
efektivně plánovat výchovně vzdělávací činnost a vytvářet prostor pro uplatnění diagnostických metod a nástrojů |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Charakterizovat jednotlivé diagnostické metody a techniky, jejich klasifikace a třídění dle zaměření. |
popsat pozitiva i negativa jednotlivých diagnostických metod, postup jejich provedení a specifika jejich užití |
aplikovat znalosti z vývojové psychologie a speciální pedagogiky, především zohlednit a popsat věkové a individuální zvláštnosti předškoláka, při interpretaci výsledků diagnostických metod. |
Odborné dovednosti |
---|
vést si portfolio diagnostických metod a nástrojů |
metody a diagnostické techniky v portfoliu třídit dle zaměření na diagnostiku rozumových/ sociálních/ psychomotorických dovedností a kompetencí předškolního dítěte |
na základě situace a zaměření vybrat vhodnou diagnostickou techniku, zná její pozitiva i negativa a umí se na základě toho rozhodnout pro konkrétní volbu. |
využít znalostí z vývojové psychologie a speciální pedagogiky jako norem při vyhodnocení diagnostických metod (pozorování, rozhovoru, testování a pod.) a následných návrhů intervencí a podpůrných opatření |
metody a diagnostické techniky v portfoliu užívat v praxi, vyhodnocovat je a v semináři prezentovat interpretaci získaných dat a na základě těchto dat navrhovat následná účinná podpůrná opatření pro další rozvoj dítěte |
pro zvýšení validity výsledků diagnostiky metody vhodně kombinovat, doplňovat a komparovat |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Diskuse, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Sebehodnocení, |
Portfolio, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
kvalita a obhájení vytvořeného portfolia diagnostických nástrojů a metod, správnost vyhodnocení výsledků provedených diagnostik, interpretace výsledků s oporou o znalosti vývojové psychologie a speciální pedagogiky a vhodnost navržených podpůrných opatření návrh harmonogramu realizace diagnostiky v návaznosti na tematické plány a metodiku předškolního vzdělávání |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Sebehodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Bednářová, Jiřina. Co si tužky povídaly : grafomotorická cvičení a rozvoj kresby pro děti od 4 do 6 let - 2. díl. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2005. ISBN 80-251-0895-3.
-
Bednářová, Jiřina. Čteme se skřítkem Alfrédem : čtení s porozuměním a hry s jazykem. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2006. ISBN 80-251-0989-5.
-
Bednářová, Jiřina. Počítání soba Boba. 1. díl, Cvičení pro rozvoj matematických schopností a logického myšlení pro děti od 3 do 5 let. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2006. ISBN 80-251-1312-4.
-
Bednářová, Jiřina; Šmardová, Vlasta. Diagnostika dítěte předškolního věku : co by mělo umět ve věku od 3 do 6 let. 2. vyd. Brno : Edika, 2015. ISBN 978-80-266-0658-1.
-
Bednářová, Jiřina; Šmardová, Vlasta. Rozvoj grafomotoriky : jak rozvíjet kreslení a psaní. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2006. ISBN 80-251-0977-9.
-
Bednářová, Jiřina; Šmardová, Vlasta. Školní zralost : co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-2569-4.
-
Berne, Patricia H. Jak nevychovat dítě s pocitem méněcennosti. 1. vyd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-192-4.
-
BIEWER, G.; BUCHNER, T.; SHEVLIN, M.; SMYTH, F.; ŠIŠKA, J.; KÁŇOVÁ, Š.; .. & Díaz, S. R. Pathways to inclusion in European higher education systems. ALTER-European Journal of Disability Research/Revue Européenne de Recherche sur le Handicap.. 2015.
-
Davido, Roseline. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-449-4.
-
Dittrich, Pavel. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Jinočany : H & H, 1992. ISBN 80-85467-69-0.
-
Horká, Hana; Syslová, Zora. Studie k předškolní pedagogice. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5467-7.
-
Hrabal, Vladimír; Hrabal, Vladimír. Diagnostika : pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0319-5.
-
Klenková, Jiřina; Kolbábková, Helena. Diagnostika předškoláka : správný vývoj řeči dítěte. Brno : MC nakladatelství, 2003.
-
Krejčová, Věra; Kargerová, Jana; Syslová, Zora. Individualizace v mateřské škole. Vydání první. 2015. ISBN 978-80-262-0812-9.
-
Kutálková, Dana. Jak připravit dítě do 1. třídy : rozvoj obratnosti, smyslové vnímání, řeč, náměty na hry, kresba, školní zralost. Vyd. 1. Praha : Grada, 2005. ISBN 80-247-1040-4.
-
Lipnická, Milena. Poradenská činnost učitele v mateřské škole. Vydání první. 2017. ISBN 978-80-262-1179-2.
-
Mertin, Václav. Abeceda pro učitelky mateřských škol. Vydání první. 2016. ISBN 978-80-7478-923-6.
-
Mertin, Václav; Gillernová, Ilona. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Vyd. 1. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-799-X.
-
Mertin, Václav. Výchovné maličkosti : průvodce výchovou dítěte do 12 let. Vyd. 1. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-857-9.
-
Mertin, Václav. Ze zkušeností dětského psychologa : na co se často ptáte. 1. vyd. Praha : Scientia, 2004. ISBN 80-7183-316-9.
-
Ollier, Kate; Hobday, Angela. Tvořivé činnosti pro terapeutickou práci s dětmi. Vyd. 1. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-378-1.
-
Ronen, Tammie. Psychologická pomoc dětem v nesnázích : kognitivně-behaviorální přístupy při práci s dětmi. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-370-6.
-
SCHULMAN, L. The Skills of Helping. F. E. Peacock Publishers, Itasca, 1979.
-
Soukupová, Lucie. Školní zralost a připravenost ke vstupu do školy. Plzeň : Západočeská univerzita. Pedagogická fakulta, 2002.
-
Spáčilová, Hana. Pedagogická diagnostika v primární škole. I. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-244-0568-7.
-
Syslová, Zora. Autoevaluace v mateřské škole : cesta ke kvalitě vzdělávání. Vyd. 1. Praha : Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0183-0.
-
Syslová, Zora; Borkovcová, Irena; Průcha, Jan. Péče a vzdělávání dětí v raném věku : komparace české a zahraniční situace. Vydání první. 2014. ISBN 978-80-7478-354-8.
-
Syslová, Zora. Profesní kompetence učitele mateřské školy. Vyd. 1. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4309-7.
-
Syslová, Zora. Proměna mateřské školy v učící se organizaci. Vydání první. 2016. ISBN 978-80-7552-113-2.
-
Syslová, Zora. Učitel v předškolním vzdělávání a jeho příprava na profesi. I. vydání. 2017. ISBN 978-80-210-8475-9.
-
Vágnerová, Marie. Vývoj dětské kresby a její diagnostické využití. 1. vydání. 2017. ISBN 978-80-7496-333-9.
-
Zelinková, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X.
|