Předmět: Diagnostika předškolního dítěte

« Zpět
Název předmětu Diagnostika předškolního dítěte
Kód předmětu KPG/DGPD
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Formánková Jana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Diagnostika žáků/dětí v práci učitele MŠ, diagnostický proces a interpretace výsledků pedagogické diagnostiky. Oblasti pedagogické diagnostiky v mateřské škole. Základní metody předškolní diagnostiky. Diagnostika osobnosti předškolního dítěte. Diagnostika školního a rodinného prostředí. Diagnostika sociálních dovedností a sociálních vztahů. Diagnostika motoriky, sebeobsluhy a samostatnosti Diagnostika prostorového a smyslového vnímání u předškoláka. Diagnostika grafomotoriky a dětské kresby Diagnostika předčtenářské a předmatematické gramotnosti. Školní zralost a školní připravenost a její diagnostika. Nadání a dvojí výjimečnost u dítěte předškolního věku a její diagnostika Strategie podpory a pedagogicko-psychologického poradenství. Autodiagnostika žáka a autodiagnostika učitele jako součást diagnostického procesu.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Prezentace práce studentů, Samostatná práce studentů, Seminář
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 15 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
využít znalosti z absolvování předmětu KPG/MPV1 a znalosti z Vývojové psychologie o věkových a individuálních zvláštnostech předškoláka
charakterizovat věkové zvláštnosti předškolního dítěte s oporou o znalosti vývojové psychologie a speciální pedagogiky
Odborné dovednosti
efektivně plánovat výchovně vzdělávací činnost a vytvářet prostor pro uplatnění diagnostických metod a nástrojů
Obecné způsobilosti
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy,
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků,
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu,
Výsledky učení
Odborné znalosti
Charakterizovat jednotlivé diagnostické metody a techniky, jejich klasifikace a třídění dle zaměření.
popsat pozitiva i negativa jednotlivých diagnostických metod, postup jejich provedení a specifika jejich užití
aplikovat znalosti z vývojové psychologie a speciální pedagogiky, především zohlednit a popsat věkové a individuální zvláštnosti předškoláka, při interpretaci výsledků diagnostických metod.
Odborné dovednosti
vést si portfolio diagnostických metod a nástrojů
metody a diagnostické techniky v portfoliu třídit dle zaměření na diagnostiku rozumových/ sociálních/ psychomotorických dovedností a kompetencí předškolního dítěte
na základě situace a zaměření vybrat vhodnou diagnostickou techniku, zná její pozitiva i negativa a umí se na základě toho rozhodnout pro konkrétní volbu.
využít znalostí z vývojové psychologie a speciální pedagogiky jako norem při vyhodnocení diagnostických metod (pozorování, rozhovoru, testování a pod.) a následných návrhů intervencí a podpůrných opatření
metody a diagnostické techniky v portfoliu užívat v praxi, vyhodnocovat je a v semináři prezentovat interpretaci získaných dat a na základě těchto dat navrhovat následná účinná podpůrná opatření pro další rozvoj dítěte
pro zvýšení validity výsledků diagnostiky metody vhodně kombinovat, doplňovat a komparovat
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Seminární výuka (diskusní metody),
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností,
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Seminární práce,
Sebehodnocení,
Portfolio,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Portfolio,
kvalita a obhájení vytvořeného portfolia diagnostických nástrojů a metod, správnost vyhodnocení výsledků provedených diagnostik, interpretace výsledků s oporou o znalosti vývojové psychologie a speciální pedagogiky a vhodnost navržených podpůrných opatření návrh harmonogramu realizace diagnostiky v návaznosti na tematické plány a metodiku předškolního vzdělávání
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • Bednářová, Jiřina. Co si tužky povídaly : grafomotorická cvičení a rozvoj kresby pro děti od 4 do 6 let - 2. díl. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2005. ISBN 80-251-0895-3.
  • Bednářová, Jiřina. Čteme se skřítkem Alfrédem : čtení s porozuměním a hry s jazykem. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2006. ISBN 80-251-0989-5.
  • Bednářová, Jiřina. Počítání soba Boba. 1. díl, Cvičení pro rozvoj matematických schopností a logického myšlení pro děti od 3 do 5 let. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2006. ISBN 80-251-1312-4.
  • Bednářová, Jiřina; Šmardová, Vlasta. Diagnostika dítěte předškolního věku : co by mělo umět ve věku od 3 do 6 let. 2. vyd. Brno : Edika, 2015. ISBN 978-80-266-0658-1.
  • Bednářová, Jiřina; Šmardová, Vlasta. Rozvoj grafomotoriky : jak rozvíjet kreslení a psaní. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2006. ISBN 80-251-0977-9.
  • Bednářová, Jiřina; Šmardová, Vlasta. Školní zralost : co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-2569-4.
  • Berne, Patricia H. Jak nevychovat dítě s pocitem méněcennosti. 1. vyd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-192-4.
  • BIEWER, G.; BUCHNER, T.; SHEVLIN, M.; SMYTH, F.; ŠIŠKA, J.; KÁŇOVÁ, Š.; .. & Díaz, S. R. Pathways to inclusion in European higher education systems. ALTER-European Journal of Disability Research/Revue Européenne de Recherche sur le Handicap.. 2015.
  • Davido, Roseline. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-449-4.
  • Dittrich, Pavel. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Jinočany : H & H, 1992. ISBN 80-85467-69-0.
  • Horká, Hana; Syslová, Zora. Studie k předškolní pedagogice. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5467-7.
  • Hrabal, Vladimír; Hrabal, Vladimír. Diagnostika : pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0319-5.
  • Klenková, Jiřina; Kolbábková, Helena. Diagnostika předškoláka : správný vývoj řeči dítěte. Brno : MC nakladatelství, 2003.
  • Krejčová, Věra; Kargerová, Jana; Syslová, Zora. Individualizace v mateřské škole. Vydání první. 2015. ISBN 978-80-262-0812-9.
  • Kutálková, Dana. Jak připravit dítě do 1. třídy : rozvoj obratnosti, smyslové vnímání, řeč, náměty na hry, kresba, školní zralost. Vyd. 1. Praha : Grada, 2005. ISBN 80-247-1040-4.
  • Lipnická, Milena. Poradenská činnost učitele v mateřské škole. Vydání první. 2017. ISBN 978-80-262-1179-2.
  • Mertin, Václav. Abeceda pro učitelky mateřských škol. Vydání první. 2016. ISBN 978-80-7478-923-6.
  • Mertin, Václav; Gillernová, Ilona. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Vyd. 1. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-799-X.
  • Mertin, Václav. Výchovné maličkosti : průvodce výchovou dítěte do 12 let. Vyd. 1. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-857-9.
  • Mertin, Václav. Ze zkušeností dětského psychologa : na co se často ptáte. 1. vyd. Praha : Scientia, 2004. ISBN 80-7183-316-9.
  • Ollier, Kate; Hobday, Angela. Tvořivé činnosti pro terapeutickou práci s dětmi. Vyd. 1. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-378-1.
  • Ronen, Tammie. Psychologická pomoc dětem v nesnázích : kognitivně-behaviorální přístupy při práci s dětmi. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-370-6.
  • SCHULMAN, L. The Skills of Helping. F. E. Peacock Publishers, Itasca, 1979.
  • Soukupová, Lucie. Školní zralost a připravenost ke vstupu do školy. Plzeň : Západočeská univerzita. Pedagogická fakulta, 2002.
  • Spáčilová, Hana. Pedagogická diagnostika v primární škole. I. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-244-0568-7.
  • Syslová, Zora. Autoevaluace v mateřské škole : cesta ke kvalitě vzdělávání. Vyd. 1. Praha : Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0183-0.
  • Syslová, Zora; Borkovcová, Irena; Průcha, Jan. Péče a vzdělávání dětí v raném věku : komparace české a zahraniční situace. Vydání první. 2014. ISBN 978-80-7478-354-8.
  • Syslová, Zora. Profesní kompetence učitele mateřské školy. Vyd. 1. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4309-7.
  • Syslová, Zora. Proměna mateřské školy v učící se organizaci. Vydání první. 2016. ISBN 978-80-7552-113-2.
  • Syslová, Zora. Učitel v předškolním vzdělávání a jeho příprava na profesi. I. vydání. 2017. ISBN 978-80-210-8475-9.
  • Vágnerová, Marie. Vývoj dětské kresby a její diagnostické využití. 1. vydání. 2017. ISBN 978-80-7496-333-9.
  • Zelinková, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní