Course: Pre-school Child Assessment

« Back
Course title Pre-school Child Assessment
Course code KPG/DGPD
Organizational form of instruction Lecture + Seminar
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Formánková Jana, Mgr. Ph.D.
Course content
Diagnostics of pupils/children in the work of a kindergarten teacher, diagnostic process and interpretation of pedagogical diagnostic results. Areas of pedagogical diagnostics in kindergarten. Basic methods of preschool diagnostics. Diagnostics of the preschool child's personality. Diagnostics of the school and family environment. Diagnosis of social skills and social relationships. Diagnosis of motor skills, self-care and independence Diagnostics of spatial and sensory perception in preschoolers. Diagnosis of graphomotor skills and children's drawing Diagnostics of pre-reading and pre-mathematical literacy. School maturity and school readiness and its diagnosis. Giftedness and double exceptionality in a child of preschool age and its diagnosis Strategy of support and pedagogical-psychological counseling. Student self-diagnosis and teacher self-diagnosis as part of the diagnostic process.

Learning activities and teaching methods
Interactive lecture, Students' portfolio, Individual study, Seminar
  • Contact hours - 26 hours per semester
  • Individual project (40) - 15 hours per semester
  • Undergraduate study programme term essay (20-40) - 20 hours per semester
prerequisite
Knowledge
Graduation subject KPG/MPV1 and knowledge from evolutionary psychology about age and particular specials preschools children.
charakterizovat věkové zvláštnosti předškolního dítěte s oporou o znalosti vývojové psychologie a speciální pedagogiky
Skills
efektivně plánovat výchovně vzdělávací činnost a vytvářet prostor pro uplatnění diagnostických metod a nástrojů
Competences
N/A
N/A
N/A
N/A
learning outcomes
Knowledge
Characterize individual diagnostic methods and techniques, their classification and sorting according to focus.
describe the positives and negatives of individual diagnostic methods, the procedure of their implementation and the specifics of their use.
has knowledge about developmental psychology and takes into consideration the age and individual differences of a pre-school child. Student is also able to combine and komparing the methods appropriately to raise the validity of results.
Skills
manage a portfolio of diagnostic methods and tools
methods and diagnostic techniques in the portfolio to be sorted according to the focus on the diagnosis of mental / social / psychomotor skills and competencies of a preschool child
based on the situation and focus to choose a suitable diagnostic technique, knows its pros and cons and can decide on a specific choice.
use knowledge of developmental psychology and special pedagogy as standards in evaluation of diagnostic methods (observation, interview, testing, etc.) and subsequent proposals of interventions and support measures
methods and diagnostic techniques in the portfolio to use in practice, evaluate them and present in the seminar the interpretation of the data obtained and on the basis of these data to propose the following effective supportive measures for the further development of the child.
to increase the validity of the results of diagnostic methods, combine, supplement and compare methods.
Competences
N/A
teaching methods
Knowledge
Interactive lecture
Seminar
Individual study
Students' portfolio
Skills
Skills demonstration
Discussion
assessment methods
Knowledge
Oral exam
Seminar work
Self-evaluation
Portfolio
Skills
Skills demonstration during practicum
Portfolio
kvalita a obhájení vytvořeného portfolia diagnostických nástrojů a metod, správnost vyhodnocení výsledků provedených diagnostik, interpretace výsledků s oporou o znalosti vývojové psychologie a speciální pedagogiky a vhodnost navržených podpůrných opatření návrh harmonogramu realizace diagnostiky v návaznosti na tematické plány a metodiku předškolního vzdělávání
Competences
Skills demonstration during practicum
Self-evaluation
Recommended literature
  • Bednářová, Jiřina. Co si tužky povídaly : grafomotorická cvičení a rozvoj kresby pro děti od 4 do 6 let - 2. díl. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2005. ISBN 80-251-0895-3.
  • Bednářová, Jiřina. Čteme se skřítkem Alfrédem : čtení s porozuměním a hry s jazykem. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2006. ISBN 80-251-0989-5.
  • Bednářová, Jiřina. Počítání soba Boba. 1. díl, Cvičení pro rozvoj matematických schopností a logického myšlení pro děti od 3 do 5 let. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2006. ISBN 80-251-1312-4.
  • Bednářová, Jiřina; Šmardová, Vlasta. Diagnostika dítěte předškolního věku : co by mělo umět ve věku od 3 do 6 let. 2. vyd. Brno : Edika, 2015. ISBN 978-80-266-0658-1.
  • Bednářová, Jiřina; Šmardová, Vlasta. Rozvoj grafomotoriky : jak rozvíjet kreslení a psaní. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2006. ISBN 80-251-0977-9.
  • Bednářová, Jiřina; Šmardová, Vlasta. Školní zralost : co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-2569-4.
  • Berne, Patricia H. Jak nevychovat dítě s pocitem méněcennosti. 1. vyd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-192-4.
  • BIEWER, G.; BUCHNER, T.; SHEVLIN, M.; SMYTH, F.; ŠIŠKA, J.; KÁŇOVÁ, Š.; .. & Díaz, S. R. Pathways to inclusion in European higher education systems. ALTER-European Journal of Disability Research/Revue Européenne de Recherche sur le Handicap.. 2015.
  • Davido, Roseline. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-449-4.
  • Dittrich, Pavel. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Jinočany : H & H, 1992. ISBN 80-85467-69-0.
  • Horká, Hana; Syslová, Zora. Studie k předškolní pedagogice. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5467-7.
  • Hrabal, Vladimír; Hrabal, Vladimír. Diagnostika : pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0319-5.
  • Klenková, Jiřina; Kolbábková, Helena. Diagnostika předškoláka : správný vývoj řeči dítěte. Brno : MC nakladatelství, 2003.
  • Krejčová, Věra; Kargerová, Jana; Syslová, Zora. Individualizace v mateřské škole. Vydání první. 2015. ISBN 978-80-262-0812-9.
  • Kutálková, Dana. Jak připravit dítě do 1. třídy : rozvoj obratnosti, smyslové vnímání, řeč, náměty na hry, kresba, školní zralost. Vyd. 1. Praha : Grada, 2005. ISBN 80-247-1040-4.
  • Lipnická, Milena. Poradenská činnost učitele v mateřské škole. Vydání první. 2017. ISBN 978-80-262-1179-2.
  • Mertin, Václav. Abeceda pro učitelky mateřských škol. Vydání první. 2016. ISBN 978-80-7478-923-6.
  • Mertin, Václav; Gillernová, Ilona. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Vyd. 1. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-799-X.
  • Mertin, Václav. Výchovné maličkosti : průvodce výchovou dítěte do 12 let. Vyd. 1. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-857-9.
  • Mertin, Václav. Ze zkušeností dětského psychologa : na co se často ptáte. 1. vyd. Praha : Scientia, 2004. ISBN 80-7183-316-9.
  • Ollier, Kate; Hobday, Angela. Tvořivé činnosti pro terapeutickou práci s dětmi. Vyd. 1. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-378-1.
  • Ronen, Tammie. Psychologická pomoc dětem v nesnázích : kognitivně-behaviorální přístupy při práci s dětmi. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-370-6.
  • SCHULMAN, L. The Skills of Helping. F. E. Peacock Publishers, Itasca, 1979.
  • Soukupová, Lucie. Školní zralost a připravenost ke vstupu do školy. Plzeň : Západočeská univerzita. Pedagogická fakulta, 2002.
  • Spáčilová, Hana. Pedagogická diagnostika v primární škole. I. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-244-0568-7.
  • Syslová, Zora. Autoevaluace v mateřské škole : cesta ke kvalitě vzdělávání. Vyd. 1. Praha : Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0183-0.
  • Syslová, Zora; Borkovcová, Irena; Průcha, Jan. Péče a vzdělávání dětí v raném věku : komparace české a zahraniční situace. Vydání první. 2014. ISBN 978-80-7478-354-8.
  • Syslová, Zora. Profesní kompetence učitele mateřské školy. Vyd. 1. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4309-7.
  • Syslová, Zora. Proměna mateřské školy v učící se organizaci. Vydání první. 2016. ISBN 978-80-7552-113-2.
  • Syslová, Zora. Učitel v předškolním vzdělávání a jeho příprava na profesi. I. vydání. 2017. ISBN 978-80-210-8475-9.
  • Vágnerová, Marie. Vývoj dětské kresby a její diagnostické využití. 1. vydání. 2017. ISBN 978-80-7496-333-9.
  • Zelinková, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for Pre-school Teachers (19) Category: Pedagogy, teacher training and social care 3 Recommended year of study:3, Recommended semester: Summer