Předmět: Didaktika první pomoci

« Zpět
Název předmětu Didaktika první pomoci
Kód předmětu KPG/DIPP
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Krpálková Jaroslava, PhDr. Ph.D.
  • Beláňová Eva, Mgr.
Obsah předmětu
1. Druhy učení z pohledu edukačního procesu výchovy ke zdraví, první pomoc a její legislativa. 2. Prevence v péči o zdraví v náročných životních situacích ohrožujících zdraví jedince. 3. Integrovaný záchranný systém a tísňová volání. 4. Druhy první pomoci v závislosti na poskytování a mechanice vzniku náhlých situací ohrožující život. 5. Důvody a frekvence změn v algoritmu změn při poskytování nástroj předvstupní pomoci (NPP). 6. Stavy bezvědomí a didaktické možnosti nácviku kardiopulmonální resuscitace. 7. Náhlé, život ohrožující stavy v dětském věku. 8. Výukové strategie v edukačním procesu první pomoci. 9. Přístupy a možnosti řešení náhlých a akutně vzniklých stavů s jejich charakteristikou a možnostmi edukačních přístupů - oblast život ohrožující stavy (ŽOS), úrazů a onemocnění. 10. Zajištění zdravotních služeb ve školách a školních zařízeních. 11. Výuka první pomoci dle rámcového vzdělávacího plánu (RVP) a další didaktické přístupy. 12. Reflektivní a evaluační strategie a využití sebehodnocení v pedagogickém procesu první pomoci. 13. Shrnutí a evaluace výuky.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s analýzou videozáznamu, Přednáška s praktickými aplikacemi, Demonstrace dovedností, Přednáška s demonstrací
  • Kontaktní výuka - 30 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 24 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
orientovat se v základech první pomoci a didaktice výchovy ke zdraví
Odborné dovednosti
poskytnout a demonstrovat základní úkony související s první pomoci
Obecné způsobilosti
mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky,
- Bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, - Bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části,
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
Výsledky učení
Odborné znalosti
- popsat teorie a druhy učení využitelné v edukaci první pomoci
- charakterizovat výukové strategie v první pomoci
- reagovat vhodně na nově vzniklou situaci
- uvědomovat si rizika,
Odborné dovednosti
- zhodnotit a použít vhodné metody a výukové strategie do teoretických i praktických postupů první pomoci,
- navrhnout evaluační postup pro evaluaci edukačního procesu první pomoci
- poskytnout zpětnou vazbu a reflexi při realizaci nácviků doporučených endoskopicko retrográdní cholangio-pankreatografií (ERCP) pro dané období,
Obecné způsobilosti
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
- přednáška s poskytnutím vhledu do odborné tematiky, - demonstrační ukázky jednotlivých technik a postupů,
Odborné dovednosti
Cvičení (praktické činnosti),
Obecné způsobilosti
- hierarchicky poskytnutou první pomoc při život ohrožujících stavech.
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Test,
Odborné dovednosti
Praktická zkouška,
Obecné způsobilosti
Kolokvium,
Doporučená literatura
  • https://portfolio.med.muni.cz.
  • https://www.akutne.cz/res/publikace/12-dvoracek.pdf).
  • Rescue - info. z. s. Tísňové volání. Dostupné online. https://www.resuscitace.cz/..
  • www.zachrannaslužba.cz.
  • BYDŽOVSkÝ, J. První pomoc : příručka pro pedagogy základních a mateřských škol. Svotavy, 2012. ISBN 978-80-260-3131-4.
  • Čihák, R. Anatomie 3. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5636-3.
  • FRANĚK, O., TRČKOVÁ, P. První pomoc pro školy. Praha, 2014. ISBN 978-80-260-7346-8.
  • HAMPLOVÁ, L. Veřejné zdravotnictví a výchova ke zdraví pro střední zdravotnické školy. Elektronické vydání. Praha, Grada, 2020.
  • KLEMENTA, B., KLEMENTOVÁ, O., MARCIÁN, P. et. al. RESUSCITACE, 2. rozš. vydání. EPAVA, 2014. ISBN ISBN 978-80-86297.
  • MALÝ, L. První pomoc pro rodiče nemocných dětí. Zdravotnictví a medicína. č. 1, s. 31-33.. 2019.
  • TRČKOVÁ, P. et al. Metodická příručka pro výuku první pomoci na 1. stupni základních škol. Olomouc, 2014.
  • TRČKOVÁ, P. et al. Metodická příručka pro výuku první pomoci na 2. stupni základních škol a středních školách. Olomouc, 2014.
  • TRČKOVÁ, P. et al. Metodická příručka pro výuky první pomoci na středních školách včetně víceletých gymnázií. Olomouc, 2014. ISBN 978-80-260-8223-1.
  • TRUHLÁŘ, A. et. al. Doporučené postupy pro resuscitaci ERC 2021 souhrn doporučení, český překlad připravila Česká resuscitační rada, národní partner European Resuscitation Council (ERC) pro Českou republiku.. Praha: Urgentní medicína,, 2021.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr