Předmět: Dramatická výchova 1

« Zpět
Název předmětu Dramatická výchova 1
Kód předmětu KPG/DIV1
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Klaban Gregorová Darina Josephine, MgA. Ph.D.
  • Pavlů Petr, Mgr. et MgA.
  • Klímek Gincelová Michaela, MgA. Ph.D.
  • Dvořáková Jana, Mgr. MgA.
Obsah předmětu
Předmět je zaměřen na praktické seznámení se základními herními principy používanými v dramatické výchově (volná hra, dramatická hra, hra v roli). Studenti se budou věnovat rozvíjení své schopnosti a dovednosti vyjadřovat základní emoce a rozpoznávat je v chování a jednání druhých, rozlišovat herní a reálnou situaci, pracovat s herními pravidly. Naučí se vstupovat do jednoduchých rolí a přirozeně v nich jednat. Témata: Metody a techniky zaměření na budování důvěry, vytváření skupiny Hra a herní aktivity ve výchově a vzdělávání Uvolnění a soustředění, Smyslové vnímání Kontaktování a mimojazyková komunikace Objevování sebe a okolního světa Techniky rozvoje představivosti a fantazie Souhra a spolupráce Cvičení pro rozvoj uvědomování prostoru, prostorové cítění Dramatické hry a cvičení, práce s dramatickou situací Reflexe a sebereflexe Metodika vedení hry Evaluace společné práce, rozbor přečtené literatury

Studijní aktivity a metody výuky
Diskuse, Prezentace práce studentů, Studium textů, Seminář
  • Kontaktní výuka - 8 hodin za semestr
  • Vypracování kvalifikační práce [52-468] - 26 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 44 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
definovat základní pojmosloví prožitkově orientované osobnostně sociální výuky Upravit Smazat
Odborné dovednosti
využívat základní komunikační a sociální dovednosti.
Výsledky učení
Odborné znalosti
vysvětlit specifické možnosti využití metod a technik dramatické výchovy v konkrétních pedagogických situacích
vyjmenovat jednotlivé metody a techniky dramatické výchovy
charakterizovat základní literaturu oboru
definovat základní pojmosloví oboru
Odborné dovednosti
diskutovat na odborné úrovni o funkčnosti použití jednotlivých metod a technik dramatické výchovy a specifikách jejich využití
sestavit program lekce dramatické výchovy pro konkrétní cílovou skupinu
interpretovat skupinovou dynamiku v průběhu vedené lekce dramatické výchovy
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Analyticko-kritická práce s textem,
Prezentace práce studentů,
Diskuse,
Cvičení (praktické činnosti),
Hodnotící metody
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • Cisovská, Hana. Dramatická výchova a sociální učení v základním vzdělávání. Vyd. 1. Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2012. ISBN 978-80-7464-204-3.
  • Clark, Jim. Lekce pro život : drama a integrované kurikulum. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2008. ISBN 978-80-210-4580-4.
  • Machková, Eva. Dramatika, hra a tvořivost. 1. vydání. 2017. ISBN 978-80-7319-125-2.
  • Machková, Eva. Metodika dramatické výchovy : zásobník dramatických her a improvizací. 8. upr. a rozš. vyd. Praha : IPOS, 1999. ISBN 80-7068-105-5.
  • Machková, Eva. Úvod do studia dramatické výchovy. IPOS - Artama, Praha, 1999.
  • Marušák, Radek; Králová, Olga; Rodriguezová, Veronika. Dramatická výchova v kurikulu současné školy : využití metod a technik. Vyd. 1. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-472-4.
  • Way, Brian. Rozvoj osobnosti dramatickou hrou. Praha: STD, 2014. ISBN 978-80-903901-4-0.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr