Předmět: Dramatická výchova 2

« Zpět
Název předmětu Dramatická výchova 2
Kód předmětu KPG/DIV2
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Křížková Červená Jana, Mag. phil.
  • Dvořáková Jana, Mgr. MgA.
  • Klaban Gregorová Darina Josephine, MgA. Ph.D.
  • Klímek Gincelová Michaela, MgA. Ph.D.
Obsah předmětu
Studenti se seznámí se základy dramatického umění a jeho teorií využitelnou v procesu dramatické výchovy. Poznají výstavbu dramatické situace a její pedagogické využití v práci učitele na prvním stupni ZŠ. Předmět je zaměřen na budování kompetencí pro samostatnou práci s technikami rolové hry, jednání v dramatických situacích, a využitím příběhu pro výstavbu dramatické lekce. Důležitou součástí je seznámení a praktické ověření technik strukturovaného výchovného dramatu. Témata: Formy dramatické výchpovy Dramatická výchova jako samostatný předmět na ZŠ Dramatická výchova jako metoda výuky témat z jiných vzdělávacích oblastí na ZŠ Volba námětů a předloh Volba metod Epický příběh a dramatický konflikt Systém technik (konvencí) strukturovaného dramatu, činnost učitele v průběhu lekce, hodnocení Reflexe a evaluace

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická výuka, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 16 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 8 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 20 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 14 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vysvětlit specifické možnosti využití metod a technik dramatické výchovy v konkrétních pedagogických situacích
vyjmenovat jednotlivé metody a techniky dramatické výchovy
charakterizovat základní literaturu oboru
definovat základní pojmosloví oboru
Odborné dovednosti
diskutovat na odborné úrovni o funkčnosti použití jednotlivých metod a technik dramatické výchovy a specifikách jejich využití
sestavit program lekce dramatické výchovy pro konkrétní cílovou skupinu
interpretovat skupinovou dynamiku v průběhu vedené lekce dramatické výchovy
Výsledky učení
Odborné znalosti
vyhledávat edukační obsahy v RVP PV (a konkrétních ŠVP) vhodné pro zpracování metodamy dramatické výchovy
vystavět a realizovat výukovou jednotku pro třídu prvního stupně ZŠ s využitím metod moderní didaktiky a metod dramatické výchovy
pojmenovat s oporou teorie a odborné terminologie pedagogické přínosy využití metod dramatické výchovy ve výuce na prvním stupni ZŠ
znát a pojmenovat úskalí a pozitiva jednotlivých postupů práce v lecích dramatické výchovy
Odborné dovednosti
vystavět lekci dramatické výchovy postavenou na technikách strukturovaného dramatu.
vést lekci dramatické výchovy postavenou na technikách strukturovaného dramatu
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Prezentace práce studentů,
Individuální konzultace,
Diskuse,
Cvičení (praktické činnosti),
Samostudium,
Přednáška založená na výkladu,
Samostatná práce studentů,
Hodnotící metody
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Výstupní projekt,
Doporučená literatura
  • Machková, Eva. Projekty dramatické výchovy pro mladší školní věk. Vyd. 1. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0374-2.
  • MARUŠÁK, Radek. Literatura v akci: Metody dramatické výchovy při práci s uměleckou literaturou. Praha: AMU, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2010. ISBN 978-80-7331-172-8.
  • Morgan, Norah; Saxton, Juliana. Vyučování dramatu : hlava plná nápadů. Vyd. 1. Praha : Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001. ISBN 80-901660-2-4.
  • RODOVÁ. Veronika. Dramatická výchova ve službách dějepisu. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7593-1.
  • Ulrychová, Irina. Drama a příběh : tvorba scénáře příběhového dramatu v dramatické výchově. Praha : Akademie múzických umění v Praze, Katedra výchovné dramatiky DAMU, 2007. ISBN 978-80-7331-096-7.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr