|
Vyučující
|
-
Zoubková Barbora, Mag. phil.
-
Vlažná Kamila, Mgr. MgA.
-
Hechtová Jana, MgA. Ph.D.
-
Durasová Kateřina, MgA. Ph.D.
-
Tůma Petr, Mgr. et MgA.
|
|
Obsah předmětu
|
Studenti se seznámí se základy dramatického umění a jeho teorií využitelnou v procesu dramatické výchovy. Poznají výstavbu dramatické situace a její pedagogické využití v práci učitele na prvním stupni ZŠ. Předmět je zaměřen na budování kompetencí pro samostatnou práci s technikami rolové hry, jednání v dramatických situacích, a využitím příběhu pro výstavbu dramatické lekce. Důležitou součástí je seznámení a praktické ověření technik strukturovaného výchovného dramatu. Témata: Formy dramatické výchpovy Dramatická výchova jako samostatný předmět na ZŠ Dramatická výchova jako metoda výuky témat z jiných vzdělávacích oblastí na ZŠ Volba námětů a předloh Volba metod Epický příběh a dramatický konflikt Systém technik (konvencí) strukturovaného dramatu, činnost učitele v průběhu lekce, hodnocení Reflexe a evaluace
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická výuka, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 16 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 8 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 20 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 14 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vysvětlit specifické možnosti využití metod a technik dramatické výchovy v konkrétních pedagogických situacích |
| vyjmenovat jednotlivé metody a techniky dramatické výchovy |
| charakterizovat základní literaturu oboru |
| definovat základní pojmosloví oboru |
| Odborné dovednosti |
|---|
| diskutovat na odborné úrovni o funkčnosti použití jednotlivých metod a technik dramatické výchovy a specifikách jejich využití |
| sestavit program lekce dramatické výchovy pro konkrétní cílovou skupinu |
| interpretovat skupinovou dynamiku v průběhu vedené lekce dramatické výchovy |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vyhledávat edukační obsahy v RVP PV (a konkrétních ŠVP) vhodné pro zpracování metodamy dramatické výchovy |
| vystavět a realizovat výukovou jednotku pro třídu prvního stupně ZŠ s využitím metod moderní didaktiky a metod dramatické výchovy |
| pojmenovat s oporou teorie a odborné terminologie pedagogické přínosy využití metod dramatické výchovy ve výuce na prvním stupni ZŠ |
| znát a pojmenovat úskalí a pozitiva jednotlivých postupů práce v lecích dramatické výchovy |
| Odborné dovednosti |
|---|
| vystavět lekci dramatické výchovy postavenou na technikách strukturovaného dramatu. |
| vést lekci dramatické výchovy postavenou na technikách strukturovaného dramatu |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Prezentace práce studentů, |
| Individuální konzultace, |
| Diskuse, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Samostudium, |
| Přednáška založená na výkladu, |
| Samostatná práce studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Individuální prezentace, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Výstupní projekt, |
|
Doporučená literatura
|
-
Machková, Eva. Projekty dramatické výchovy pro mladší školní věk. Vyd. 1. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0374-2.
-
MARUŠÁK, Radek. Literatura v akci: Metody dramatické výchovy při práci s uměleckou literaturou. Praha: AMU, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2010. ISBN 978-80-7331-172-8.
-
Morgan, Norah; Saxton, Juliana. Vyučování dramatu : hlava plná nápadů. Vyd. 1. Praha : Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001. ISBN 80-901660-2-4.
-
RODOVÁ. Veronika. Dramatická výchova ve službách dějepisu. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7593-1.
-
Ulrychová, Irina. Drama a příběh : tvorba scénáře příběhového dramatu v dramatické výchově. Praha : Akademie múzických umění v Praze, Katedra výchovné dramatiky DAMU, 2007. ISBN 978-80-7331-096-7.
|