Vyučující
|
-
Křížková Červená Jana, Mag. phil.
-
Dvořáková Jana, Mgr. MgA.
-
Klaban Gregorová Darina Josephine, MgA. Ph.D.
-
Klímek Gincelová Michaela, MgA. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Studenti se seznámí se základy dramatického umění a jeho teorií využitelnou v procesu dramatické výchovy. Poznají výstavbu dramatické situace a její pedagogické využití v práci učitele na prvním stupni ZŠ. Předmět je zaměřen na budování kompetencí pro samostatnou práci s technikami rolové hry, jednání v dramatických situacích, a využitím příběhu pro výstavbu dramatické lekce. Důležitou součástí je seznámení a praktické ověření technik strukturovaného výchovného dramatu. Témata: Formy dramatické výchpovy Dramatická výchova jako samostatný předmět na ZŠ Dramatická výchova jako metoda výuky témat z jiných vzdělávacích oblastí na ZŠ Volba námětů a předloh Volba metod Epický příběh a dramatický konflikt Systém technik (konvencí) strukturovaného dramatu, činnost učitele v průběhu lekce, hodnocení Reflexe a evaluace
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická výuka, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 16 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 8 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 20 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 14 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit specifické možnosti využití metod a technik dramatické výchovy v konkrétních pedagogických situacích |
vyjmenovat jednotlivé metody a techniky dramatické výchovy |
charakterizovat základní literaturu oboru |
definovat základní pojmosloví oboru |
Odborné dovednosti |
---|
diskutovat na odborné úrovni o funkčnosti použití jednotlivých metod a technik dramatické výchovy a specifikách jejich využití |
sestavit program lekce dramatické výchovy pro konkrétní cílovou skupinu |
interpretovat skupinovou dynamiku v průběhu vedené lekce dramatické výchovy |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vyhledávat edukační obsahy v RVP PV (a konkrétních ŠVP) vhodné pro zpracování metodamy dramatické výchovy |
vystavět a realizovat výukovou jednotku pro třídu prvního stupně ZŠ s využitím metod moderní didaktiky a metod dramatické výchovy |
pojmenovat s oporou teorie a odborné terminologie pedagogické přínosy využití metod dramatické výchovy ve výuce na prvním stupni ZŠ |
znát a pojmenovat úskalí a pozitiva jednotlivých postupů práce v lecích dramatické výchovy |
Odborné dovednosti |
---|
vystavět lekci dramatické výchovy postavenou na technikách strukturovaného dramatu. |
vést lekci dramatické výchovy postavenou na technikách strukturovaného dramatu |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Diskuse, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostudium, |
Přednáška založená na výkladu, |
Samostatná práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Výstupní projekt, |
Doporučená literatura
|
-
Machková, Eva. Projekty dramatické výchovy pro mladší školní věk. Vyd. 1. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0374-2.
-
MARUŠÁK, Radek. Literatura v akci: Metody dramatické výchovy při práci s uměleckou literaturou. Praha: AMU, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2010. ISBN 978-80-7331-172-8.
-
Morgan, Norah; Saxton, Juliana. Vyučování dramatu : hlava plná nápadů. Vyd. 1. Praha : Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001. ISBN 80-901660-2-4.
-
RODOVÁ. Veronika. Dramatická výchova ve službách dějepisu. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7593-1.
-
Ulrychová, Irina. Drama a příběh : tvorba scénáře příběhového dramatu v dramatické výchově. Praha : Akademie múzických umění v Praze, Katedra výchovné dramatiky DAMU, 2007. ISBN 978-80-7331-096-7.
|