Vyučující
|
-
Klímek Gincelová Michaela, MgA. Ph.D.
-
Klaban Gregorová Darina Josephine, MgA. Ph.D.
-
Pavlů Petr, Mgr. et MgA.
-
Dvořáková Jana, Mgr. MgA.
|
Obsah předmětu
|
Studenti se seznámí se základními principy a vývojem dramatického umění a jeho vztahů ke školní praxi (divadlo s dětmi, divadlo pro děti, divadlo ve vyučování). V praktické části budou studenti ve skupině pracovat na vytvoření menšího inscenačního tvaru a využijí přitom různých výrazových prostředků. Důležitou součástí předmětu je také rozvíjení schopností reflektovat divadelní inscenaci a její hodnoty pro školní praxi. U závěrečné zkoušky studenti prokážou zvládnutí teorie dramatické výchovy a prokážou schopnost tvůrčí aplikace základních principů, metod a technik do pedagogické praxe. Témata 1) Struktura dramatického díla, atributy herecké tvorby 2) Specifika veřejného vystupování dětí a mládeže 3) Dramaturgie a režie divadla pro děti a dětského divadla 4) Scénografie a hudba v divadelní inscenaci 5) Loutkové divadlo a jeho specifika 6) Proces a produkt v divadle a dramatické výchově 7) Metodika práce na inscenaci s dětským kolektivem, Volba námětů a předloh, kritéria literární předlohy pro dětské divadlo
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Projektová výuka, Prezentace práce studentů, Přednáška, Cvičení
- Kontaktní výuka
- 13 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
orientovat se v jednotlivých postupech dramatické výchovy podle cílů a skupin uživatelů |
charakterizovat základní literaturu z oblasti dramatické výchovy |
Odborné dovednosti |
---|
vést lekci dramatické výchovy |
funkčně využívat metody a techniky dramatické výchovy ve vztahu k cílům |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizovat základní pojmy dramatického umění využívané v dramatické výchově |
popsat věkové charakteristiky dětí a mládeže ve vztahu k inscenačním možnostem v programech dramatické výchovy |
Odborné dovednosti |
---|
vytvořit menší inscenační tvar s dětskou skupinou a zdůvodnit postupy práce |
využít základní teorie dramatického umění pro reflexi dramatického tvaru ve vztahu ke vzdělávacímu procesu |
tvůrčím způsobem aplikovat základní principy, metod a technik do pedagogické praxe |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Projektová výuka, |
Prezentace práce studentů, |
Kooperativní výuka, |
Hodnotící metody |
---|
Ústní zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Bláhová, Kristina. Uvedení do systému školní dramatiky : dramatická výchova pro učitele obecné, základní a národní školy. Praha : IPOS Artama, 1996. ISBN 80-7068-070-9.
-
Císař, Jan. Člověk v situaci. Vyd. 1. Praha : ISV, 2000. ISBN 80-85866-67-6.
-
Macková, Silva. Dramatická výchova. Vyd. 1. Brno : Janáčkova akademie múzických umění, Divadelní fakulta, 2004. ISBN 80-85429-93-4.
-
Machková, Eva. Drama v anglické škole : Komentované citace anglických osnov dramatické výchovy. 1. vyd. Praha : Artama, 1991. ISBN 80-7068-029-6.
-
Machková, Eva. Metodika dramatické výchovy : zásobník dramatických her a improvizací. 8. upr. a rozš. vyd. Praha : IPOS, 1999. ISBN 80-7068-105-5.
-
Machková, Eva. Struktura výchovné dramatiky.. Praha, DAMU,, 1993.
-
Morgan, Norah; Saxton, Juliana. Vyučování dramatu : hlava plná nápadů. Vyd. 1. Praha : Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001. ISBN 80-901660-2-4.
-
Read, Herbert. Výchova uměním. Praha : Odeon, 1967.
-
Zich, Otakar. Estetika dramatického umění : Teoretická dramaturgie. Praha : Panorama, 1987.
|