Vyučující
|
-
Klíma Jaroslav, Doc. PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Rodina a zdraví (komunikace a vztahy v rodině, zdravé bydlení, náhradní rodinná péče). Analýza kritických míst v didaktické přípravě a ve výuce uvedeného tématu. Tvorba alternativ pro výuku tematického celku. Reflexe osobnostních a sociálních kompetencí studenta ve vztahu k tématu. 2. Péče o zdraví (zdraví a nemoc, zdraví životní styl, osobní, intimní a duševní hygiena, první pomoc). Analýza kritických míst v didaktické přípravě a ve výuce uvedeného tématu. Tvorba alternativ pro výuku tematického celku. Reflexe osobnostních a sociálních kompetencí studenta ve vztahu k tématu. 3. Výživa a zdraví (základní složky potravy, specifické potřeby výživy u dítěte, alternativní výživové směry, poruchy příjmu potravy). Analýza kritických míst v didaktické přípravě a ve výuce uvedeného tématu. Tvorba alternativ pro výuku tematického celku. Reflexe osobnostních a sociálních kompetencí studenta ve vztahu k tématu. 4. Sexuální výchova (komunikace s vrstevníky, pohlavně přenosné choroby, sexuální orientace a postoje společnosti). Analýza kritických míst v didaktické přípravě a ve výuce uvedeného tématu. Tvorba alternativ pro výuku tematického celku. Reflexe osobnostních a sociálních kompetencí studenta ve vztahu k tématu. 5. Návykové látky, nelátkové závislosti a zdraví (návykové látky, hazardní hry a počítače, způsoby odmítání návykových látek, reklamní vlivy, návykové látky a zákony). Analýza kritických míst v didaktické přípravě a ve výuce uvedeného tématu. Tvorba alternativ pro výuku tematického celku. Reflexe osobnostních a sociálních kompetencí studenta ve vztahu k tématu. Introspektivní posouzení studentových vlastních hodnot a postojů k závislostem. 6. Osobní bezpečí (sociální dovednosti, krizové situace, brutalita a jiné formy násilí v médií). Analýza kritických míst v didaktické přípravě a ve výuce uvedeného tématu. Tvorba alternativ pro výuku tematického celku. Reflexe osobnostních a sociálních kompetencí studenta ve vztahu k tématu. 7. Pohybové aktivity a zdraví (pohybový režim, zdravotně orientovaná zdatnost, doping ve sportu, zneužívání anabolik). Analýza kritických míst v didaktické přípravě a ve výuce uvedeného tématu. Tvorba alternativ pro výuku tematického celku. Reflexe osobnostních a sociálních kompetencí studenta ve vztahu k tématu. 8. Zvládání zátěže (možnosti sebeřízení, time-management). Analýza kritických míst v didaktické přípravě a ve výuce uvedeného tématu. Tvorba alternativ pro výuku tematického celku. Reflexe osobnostních a sociálních kompetencí studenta ve vztahu k tématu. 9. Učení bez stresu. Reflexe studenta jeho vlastních postupů směřující k dosažení zásad psychohygieny v učení. 10. Možnosti spolupráce s institucemi péče o zdraví. 11. Škola podporující zdraví. Implementace principů a zásad školy podporující zdraví do současné (konkrétní) školy. 12. Pomůcky a metodické materiály, jejich využití ve výuce výchovy ke zdraví.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Laboratorní praktika, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Samostudium literatury, Seminář, Exkurze, výuka v terénu
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 7 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 35 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Charakterizovat Výchovu ke zdraví jako vzdělávací obor v RVP ZV. |
Vysvětlit význam Výchovy ke zdraví v současném vzdělávání. |
Popsat očekávané výstupy a tematické celky ze vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví. |
Popsat spojitost očekávaných výstupů s odbornými tématy z oblasti podpory zdraví. |
Odborné dovednosti |
---|
Navrhovat možnosti naplňování klíčových kompetencí ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví. |
Transformovat očekávané výstupy a tematické celky ze vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví do školních vzdělávacích programů a ročních tematických celků. |
Prakticky realizovat didaktickou analýzu učiva ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví: edukační cíle, vyučovací metody a organizační formy. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Vysvětlí didaktickou analýzu učiva ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví: evaluace vzdělávacího procesu. |
Popsat a objasnit využívání aktivizujících vyučovacích metod v pedagogickém procesu výchovy ke zdraví. |
Charakterizovat jednotlivé informační zdroje pro pedagogický proces výchovy ke zdraví. |
Odborné dovednosti |
---|
Prakticky realizovat didaktickou analýzu učiva ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví: evaluace vzdělávacího procesu. |
Implementovat zákony učení v pedagogickém procesu ve výchově ke zdraví. |
Adekvátně využívat hodnotících prostředků ve výchově ke zdraví. |
Vhodně využívat informační zdroje v pedagogickém procesu výchovy ke zdraví. |
Projektovat a realizovat didaktické analýzy učiva na jednotlivá témata ze vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví. |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Prezentace práce studentů, |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
ČEPEK, R. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnotících metod. Praha, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7.
-
Fialová, Ludmila; Flemr, Libor; Marádová, Eva,; Mužík, Vladislav. Vzdělávací oblast Člověk a zdraví v současné škole. Vydání první. 2014. ISBN 978-80-246-2885-1.
-
HAJEROVÁ MŰLLEROVÁ, L., SLAVÍK, J. Modelování kurikula. Plzeň: ZČU, 2020. ISBN 978-80-261-0903-7.
-
KOPECKÝ, M. Didaktika zdravotní tělesné výchovy. Olomouc, 2014. ISBN 978-80-244-4093-4.
-
Kovaříková, Miroslava; Marádová, Eva. Didaktika výchovy ke zdraví a bezpečí v kontextu kurikulární reformy a učitelského vzdělávání. 2020. ISBN 978-80-7603-142-5.
-
Petty, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Praha : Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
-
PODROUŽEK, L., ČÁBALOVÁ, D. Varianta pojetí didaktiky výchovy ke zdraví v profesní přípravě studentů učitelství základní školy. České Budějovice, 2014.
-
SLAVÍK, J (eds.). Obory ve škole: Metaanalýza empirických poznatků oborových didaktik ? výchova ke zdraví. Praha, 2005. ISBN 80-7290-225-3.
-
Valenta, Josef. Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Vyd. 1. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4473-5.
|