Předmět: Dějiny pedagogiky

« Zpět
Název předmětu Dějiny pedagogiky
Kód předmětu KPG/DPG
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Formánková Jana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Názory na výchovu a vzdělání ve starém Řecku 2. Ńázory na výchovu a vzdělání ve starém Římě 3. Výchova a vyučování ve středověku 4. Počátky vzdělanosti a škol v českých zemích 5. Univerzity a školy partikulární 6. Škola v období reformace a protireformace 7. J. A. Komenský 8. Naturalismus a jeho představitelé 9. Škola a pedagogika u nás v období národního obrození, školské reformy 10. Škola a pedagogika v našich zemích v 2. pol. 19. Století 11. J. F. Herbart, herbartismus 12. Pedagogické směry a jejich představitelé na přelomu 19. a 20. století 13. Závěrečné evaluační kolokvium k předmětu

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, E-learning, Diskuse, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury
  • Kontaktní výuka - 30 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
předpokládají se základní znalosti ze společenskovědních disciplín na úrovni středoškolského učiva
Výsledky učení
student získá náhled na vývoj názorů na výchovu a vzdělávání v společensko-historickém kontextu, s porozuměním historickým souvislostem dokáže vysvětlit jednotlivé názory na výchovu a vzdělávání v jednotlivých historických etapách a zhodnotit jejich přínosy. Student dokáže zanalyzovat vliv společenských změn na výchovu a vzdělávání a dokáže zdůvodnit jejich dopad. Student umí přiřadit k jednotlivým etapám vývoje významné pedagogické osobnosti a jejich díla. Na základě vlastní četby alespoň jednoho historického pedagogického díla dokáže samostatně zpracovat esej či přednést referát, kde vysvětlí významné názory a myšlenky autora, postaví je do souvislostí se společenskými změnami a zdůvodní jejich dopad. Navrhne způsob aplikace didaktických zásad Jana Ámose Komenského či Sokratovsky vedenou diskusi v podmínkách současné školy (s cílem naplnit očekávané výstupy z konkrétních předmětů a klíčové kompetence žáků)
Vyučovací metody
Přednáška s diskusí,
E-learning,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Diskuse,
Hodnotící metody
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Cach, J.; Valenta, J. Výchova a vzdělání v českých zemích 3. díl.
  • Cipro, Miroslav. Průvodce dějinami výchovy. 1. vyd. Praha : Panorama, 1984.
  • Hofmann, Franz. J. F. Herbart a jeho pedagogika. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1977.
  • Kasper, Tomáš; Kasperová, Dana. Dějiny pedagogiky. Vyd. 1. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2429-4.
  • Komenský, J. A. Obecná porada o nápravě věcí lidských. Brno, 2007. ISBN 978-80-239-8919-9.
  • Komenský, J. A. Všěnáprava. Brno, 2008. ISBN 978-80-254-1145-2.
  • Komenský, Jan Amos. Didaktika česká. Praha : Pragopress, 1970.
  • Komenský, Jan Amos. Didaktika velká. 3. vyd. Brno : Komenium, 1948.
  • Komenský, Jan Amos. Informatorium školy mateřské. Praha : Fr. A. Urbánek, 1884.
  • Komenský, Jan Amos. O sobě : Soubor textů. 1. vyd. Praha : Odeon, 1987. ISBN 80-207-0016-1.
  • Komenský, Jan Amos. Orbis sensualium pictus [digitization of early printed books]. Praha : Pedagogical museum of J.A. Comenius, 1999.
  • Krykorková, Hana; Váňová, Růžena. Učitel v současné škole. Vyd. 1. Praha : Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 2010. ISBN 978-80-7308-301-4.
  • Kučera, Zdeněk; Štverák, Vladimír. Chrestomatie z dějin pedagogiky. 1. vyd. V Praze : Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-626-0.
  • Kumpera, Jan. Jan Amos Komenský : Poutník na rozhraní věků. 1. vyd. Ostrava : Amosium servis, 1992. ISBN 80-85498-03-0.
  • Masaryk, Tomáš Garrigue. O škole a vzdělání. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1990. ISBN 80-04-25554-X.
  • Rousseau, Jean Jacques. Emil čili o vychování. Praha : Dědictví Komenského, 1911.
  • Rýdl, K. Tradice a současnost alternativního pedagogického hnutí v ČSFR a ve světě. Prešov, 1992.
  • Singule, František; Rýdl, Karel. Pedagogické proudy první poloviny dvacátého století : Určeno pro posl. fak. filozof.. 1. vyd. Praha : SPN, 1988.
  • Štverák, Vladimír. Stručné dějiny pedagogiky. 2. dopl. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1988.
  • Váňová, R.; Rýdl, K.; Valenta, J. Výchova a vzdělání v českých dějinách, IV. dí,. Praha, 1992.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr