Course: History of Pedagogy

« Back
Course title History of Pedagogy
Course code KPG/DPG
Organizational form of instruction Lecture
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course Optional
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Formánková Jana, Mgr. Ph.D.
Course content
1. The views on the education and schooling in ancient Greek 2. The views on the education and schooling in ancient Rome 3. Education and schooling in the Middle Ages 4. The origins of education and culture in Czech countries. 5. Universities and ?Particular? schools 6. Schooling in the period of Reformation and Counter-Reformation 7. J. A. Komenský 8. Naturalism and its representatives 9. Schooling and pedagogy in our countries during the National revival, schooling reforms 10. Schooling and pedagogy in our countries in the second half of the 19th century 11. J.F. Herbart, herbartism 12. Pedagogical streams and their representatives at the turn of the 19th and 20th century 13. Final evaluacing kolokvium

Learning activities and teaching methods
Lecture supplemented with a discussion, E-learning, Discussion, Individual study, Self-study of literature
  • Contact hours - 30 hours per semester
  • Undergraduate study programme term essay (20-40) - 30 hours per semester
prerequisite
Knowledge
Basic overview of knowledge in social sciences at graduate level of secondary education is supposed.
learning outcomes
Student will have an overview of the opinions on schooling and education in the social-historical context, will understand the historical context and will be able to explain particular opinions and evaluate their contributions. Student can classify the pedagogical representatives and their work into particular periods of pedagogy development. He/she is able to write and essay or present a paper, where he/she explains important opinions and ideas of the author, his relation to social changes and give reasons for their impact.
teaching methods
Lecture supplemented with a discussion
E-learning
Self-study of literature
Individual study
Discussion
assessment methods
Seminar work
Recommended literature
  • Cach, J.; Valenta, J. Výchova a vzdělání v českých zemích 3. díl.
  • Cipro, Miroslav. Průvodce dějinami výchovy. 1. vyd. Praha : Panorama, 1984.
  • Hofmann, Franz. J. F. Herbart a jeho pedagogika. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1977.
  • Kasper, Tomáš; Kasperová, Dana. Dějiny pedagogiky. Vyd. 1. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2429-4.
  • Komenský, J. A. Obecná porada o nápravě věcí lidských. Brno, 2007. ISBN 978-80-239-8919-9.
  • Komenský, J. A. Všěnáprava. Brno, 2008. ISBN 978-80-254-1145-2.
  • Komenský, Jan Amos. Didaktika česká. Praha : Pragopress, 1970.
  • Komenský, Jan Amos. Didaktika velká. 3. vyd. Brno : Komenium, 1948.
  • Komenský, Jan Amos. Informatorium školy mateřské. Praha : Fr. A. Urbánek, 1884.
  • Komenský, Jan Amos. O sobě : Soubor textů. 1. vyd. Praha : Odeon, 1987. ISBN 80-207-0016-1.
  • Komenský, Jan Amos. Orbis sensualium pictus [digitization of early printed books]. Praha : Pedagogical museum of J.A. Comenius, 1999.
  • Krykorková, Hana; Váňová, Růžena. Učitel v současné škole. Vyd. 1. Praha : Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, 2010. ISBN 978-80-7308-301-4.
  • Kučera, Zdeněk; Štverák, Vladimír. Chrestomatie z dějin pedagogiky. 1. vyd. V Praze : Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-626-0.
  • Kumpera, Jan. Jan Amos Komenský : Poutník na rozhraní věků. 1. vyd. Ostrava : Amosium servis, 1992. ISBN 80-85498-03-0.
  • Masaryk, Tomáš Garrigue. O škole a vzdělání. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1990. ISBN 80-04-25554-X.
  • Rousseau, Jean Jacques. Emil čili o vychování. Praha : Dědictví Komenského, 1911.
  • Rýdl, K. Tradice a současnost alternativního pedagogického hnutí v ČSFR a ve světě. Prešov, 1992.
  • Singule, František; Rýdl, Karel. Pedagogické proudy první poloviny dvacátého století : Určeno pro posl. fak. filozof.. 1. vyd. Praha : SPN, 1988.
  • Štverák, Vladimír. Stručné dějiny pedagogiky. 2. dopl. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1988.
  • Váňová, R.; Rýdl, K.; Valenta, J. Výchova a vzdělání v českých dějinách, IV. dí,. Praha, 1992.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester