Předmět: Didaktika přírod. vzdělávání pro MŠ

« Zpět
Název předmětu Didaktika přírod. vzdělávání pro MŠ
Kód předmětu KPG/DPMS1
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Votavová Karolína, Mgr. Ing.
  • Klíma Jaroslav, Doc. PaedDr. Ph.D.
  • Benešová Jana, PhDr. Ph.D.
  • Hrdina Václav, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1.) Didaktika předmětů o přírodě a společnosti jako vědní obor, základní pojmy, teoretická východiska, předmět studia tohoto oboru. Vývoj problematiky seznamování dětí s přírodou a společností v MŠ u nás a v mezinárodním kontextu. 2.) Kurikulum (Dítě a svět, Dítě a společnost, Dítě a ten druhý) - seznamování dětí s přírodou a společností v MŠ, rámcový vzdělávací program předškolního vzdělání, cíle a úkoly seznamování dětí s přírodou a společností v mateřské škole. Základní pedagogické dokumenty, didaktická analýza dokumentů a práce s nimi, plánování, koncipování přírodovědného a společenskovědního poznávání v MŠ, typy didaktických koncepcí při poznávání přírody a společnosti a jejich didaktická analýza. 3.) Didaktická transformace, psychodidaktické základy rozvíjení poznání u dětí MŠ, pojmotvorný proces v MŠ. Didaktická transformace jako proces zjednodušování poznatků, její zásady a formy, psychodidaktika a rozvoj poznání dětí předškolního věku, orientace dětí v čase, v prostoru, v genealogických vztazích, v ekonomických vztazích, ve společnosti, metody působení na děti v oblasti předmětů o přírodě a společnosti, představy a pojmy, metody myšlení, názorné smyslové poznávání světa, poznávání světa manipulací s předměty. 4.) Pozorování a poznávání živočichů v MŠ, elementární třídění živočichů a analýza vybraných skupin - bezobratlí živočichové. Základní charakteristika a hodnocení bezobratlých živočichů, faktografický a didaktický rozbor. Užitek x škodlivost. 5.) Pozorování a poznávání živočichů v MŠ, elementární třídění živočichů a analýza vybraných skupin - savci a ptáci. Základní charakteristika a hodnocení těchto tříd živočichů, faktografický a didaktický rozbor. Význam zoologických zahrad. Koutky přírody a praktická pozorování. 6.) Pozorování a poznávání živočichů v MŠ, elementární třídění živočichů a analýza vybraných skupin - ryby. Základní charakteristika a hodnocení této třídy živočichů, faktografický a didaktický rozbor. Chov ryb, rybníkářství. 7.) Pozorování a poznávání živočichů v MŠ, elementární třídění živočichů a analýza vybraných skupin - obojživelníci a plazi. Ochrana živočichů v České republice. 8.) Pozorování a poznávání živočichů v MŠ, elementární třídění živočichů a analýza vybraných skupin - domácí a užitková zvířata, lovná zvěř. 9.) Fenologický přístup k poznávání přírody a společnosti v MŠ - faktografický a didaktický rozbor. Faktografická analýza ročních období. Způsoby didaktického zpracování a ztvárňování věcí a jevů v daných ročních obdobích (jaro, léto, podzim, zima). 10.) Poznávání přírody na základě ekosystémů (ekologická koncepce poznávání). Fauna lesa, vod a jejich okolí, louky, pole. Faktografický a didaktický rozbor vybraných ekosystémů. 11.) Primitivní antropologie v MŠ, faktografický a didaktický rozbor. Zdravotní a sexuální výchova v MŠ, pozorování a popis lidského těla - faktografický a didaktický rozbor. Rozdíly mezi kulturami. 12.) Environmentální výchova v MŠ, základní ekologické pojmy Formy, metody a prostředky environmentální výchovy, rozbor základních ekologických pojmů a zákonitostí. 13.) Dopravní výchova v MŠ Formy, metody a prostředky dopravní výchovy, psychodidaktické základy dopravní výchovy.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Skupinová výuka, Projektová výuka, Výuka podporovaná multimédii, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Studium textů, Přednáška, Přednáška s demonstrací
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 5 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 20 hodin za semestr
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
elementární znalosti předmětu obecné didaktiky, pedagogické a vývojové psychologie. Základní přírodovědné poznatky ze základní, popř. střední školy a běžného života
Poznat a charakterizovat vybrané rostliny, živočichy a přírodní jevy.
Hodnotit a využívat základní kategorie obecné didaktiky a předškolní pedagogiky.
Odborné dovednosti
Poznat a charakterizovat vybrané rostliny, živočichy a přírodní jevy.
Hodnotit a znát možnosti vyučovacích forem, metod a prostředků ve výuce se zaměřením na prostředí mateřské školy.
Výsledky učení
Odborné znalosti
schopnost didaktické transformace přírodovědných poznatků v MŠ. Schopnost pracovat a vytvářet ŠVP v oblasti předmětů o přírodě a společnosti. Schopnost tvořivě aplikovat získané informace do praxe
Vytvářet ŠVP v oblasti elementárních přírodovědných a společenskovědních poznatků. Využívat
Využívat vybrané vyučovací formy a metody v práci v MŠ.
Didakticky transformovat vybrané přírodovědné poznatky do práce v mateřské škole.
Odborné dovednosti
Vytvořit školní vzdělávací program pro přírodovědnou a společenskovědní oblast v MŠ. Využívat badatelskou způsob práce v oblasti pozorování u dětí mladšího školního věku. Využívat kooperaci při poznávání okolního světa dětmi mladšího školního věku.
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s aktivizací studentů,
Výuka podporovaná multimédii,
Řešení problémů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Demonstrace dovedností,
Projektová výuka,
Skupinová výuka,
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Přednáška s diskusí,
Kooperativní výuka,
Samostudium,
Diskuse,
Prezentace práce studentů,
Odborné dovednosti
Řešení problémů,
Samostatná práce studentů,
Individuální konzultace,
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Demonstrace dovedností,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • RVP PV, RVP ZV, ŠVP volně vybrané mateřské školy.
  • Anděra, Miloš. Encyklopedie naší přírody. 1. české vyd. Praha : Slovart, 2000. ISBN 80-7209-231-6.
  • Bruce, Tina. Předškolní výchova : deset principů moderní pedagogiky a jejich aplikace v praxi. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-068-5.
  • ČÁBALOVÁ, D., PODROUŽEK, L. Specifika přírodovědného vzdělávání v primární škole se zřetelem k projektové a kooperativní výuce.. Plzeň, 2013.
  • Felix Jiří a Květoslav Hísek. Naší přírodou krok za krokem - zvířata. Praha Albatros, 2005. ISBN 80-00-00246-7.
  • Opravilová, Eva. Kurikulum předškolní výchovy. 1. vyd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-210-6.
  • Podroužek, L. Seznamování dětí mladšího školního věku s přírodou a společností. ZČU Plzeň, 1998.
  • PODROUŽEK, L. Tropické ovoce v učivu prvouky a přírodovědy. Komenský ISSN 0323-0449 Roč. 128, č. 3 (2004), s. Komenský, 2004.
  • Podroužek, Ladislav. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. Dobrá Voda : Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-37-6.
  • Podroužek, Ladislav. Hospodářská a domácí zvířata : 1.-3. třída - prvouka : 4.-5. třída - přírodověda. Raabík ISBN 80-902189-6-2 Praha : Raabe, 1998. 1998.
  • Podroužek, Ladislav. Prvouka a přírodověda s didaktikou : Určeno studujícím 3. roč. učitelství pro 1. stupeň ZŠ. [Část] 1, Zoologická část. [Plzeň] : Západočeská univerzita, 1992. ISBN 80-7043-056-7.
  • Podroužek, Ladislav. Přírodovědné experimenty a pozorování jako prostředek rozvoje myšlení žáků primární školy. Pedagogické rozhľady ISSN 1335-0404 Roč. 12, č. 4 . 2003.
  • Podroužek, Ladislav. Úvod do didaktiky prvouky a přírodovědy pro primární školu. Dobrá Voda : Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-45-7.
  • Spilková, Vladimíra. Proměny primárního vzdělávání v ČR. Vyd. 1. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-942-9.
  • Šimik, Ondřej. Výchova předškolního dítěte ke zdravému způsobu života. 2013. ISBN 978-80-7464-402-3.
  • Šimik, Ondřej. Základy seznamování s přírodou a společností. Vyd. 1. Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2007. ISBN 978-80-7368-490-7.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní