Vyučující
|
-
Votavová Karolína, Mgr. Ing.
-
Klíma Jaroslav, Doc. PaedDr. Ph.D.
-
Benešová Jana, PhDr. Ph.D.
-
Hrdina Václav, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1.) Didaktika předmětů o přírodě a společnosti jako vědní obor, základní pojmy, teoretická východiska, předmět studia tohoto oboru. Vývoj problematiky seznamování dětí s přírodou a společností v MŠ u nás a v mezinárodním kontextu. 2.) Kurikulum (Dítě a svět, Dítě a společnost, Dítě a ten druhý) - seznamování dětí s přírodou a společností v MŠ, rámcový vzdělávací program předškolního vzdělání, cíle a úkoly seznamování dětí s přírodou a společností v mateřské škole. Základní pedagogické dokumenty, didaktická analýza dokumentů a práce s nimi, plánování, koncipování přírodovědného a společenskovědního poznávání v MŠ, typy didaktických koncepcí při poznávání přírody a společnosti a jejich didaktická analýza. 3.) Didaktická transformace, psychodidaktické základy rozvíjení poznání u dětí MŠ, pojmotvorný proces v MŠ. Didaktická transformace jako proces zjednodušování poznatků, její zásady a formy, psychodidaktika a rozvoj poznání dětí předškolního věku, orientace dětí v čase, v prostoru, v genealogických vztazích, v ekonomických vztazích, ve společnosti, metody působení na děti v oblasti předmětů o přírodě a společnosti, představy a pojmy, metody myšlení, názorné smyslové poznávání světa, poznávání světa manipulací s předměty. 4.) Pozorování a poznávání živočichů v MŠ, elementární třídění živočichů a analýza vybraných skupin - bezobratlí živočichové. Základní charakteristika a hodnocení bezobratlých živočichů, faktografický a didaktický rozbor. Užitek x škodlivost. 5.) Pozorování a poznávání živočichů v MŠ, elementární třídění živočichů a analýza vybraných skupin - savci a ptáci. Základní charakteristika a hodnocení těchto tříd živočichů, faktografický a didaktický rozbor. Význam zoologických zahrad. Koutky přírody a praktická pozorování. 6.) Pozorování a poznávání živočichů v MŠ, elementární třídění živočichů a analýza vybraných skupin - ryby. Základní charakteristika a hodnocení této třídy živočichů, faktografický a didaktický rozbor. Chov ryb, rybníkářství. 7.) Pozorování a poznávání živočichů v MŠ, elementární třídění živočichů a analýza vybraných skupin - obojživelníci a plazi. Ochrana živočichů v České republice. 8.) Pozorování a poznávání živočichů v MŠ, elementární třídění živočichů a analýza vybraných skupin - domácí a užitková zvířata, lovná zvěř. 9.) Fenologický přístup k poznávání přírody a společnosti v MŠ - faktografický a didaktický rozbor. Faktografická analýza ročních období. Způsoby didaktického zpracování a ztvárňování věcí a jevů v daných ročních obdobích (jaro, léto, podzim, zima). 10.) Poznávání přírody na základě ekosystémů (ekologická koncepce poznávání). Fauna lesa, vod a jejich okolí, louky, pole. Faktografický a didaktický rozbor vybraných ekosystémů. 11.) Primitivní antropologie v MŠ, faktografický a didaktický rozbor. Zdravotní a sexuální výchova v MŠ, pozorování a popis lidského těla - faktografický a didaktický rozbor. Rozdíly mezi kulturami. 12.) Environmentální výchova v MŠ, základní ekologické pojmy Formy, metody a prostředky environmentální výchovy, rozbor základních ekologických pojmů a zákonitostí. 13.) Dopravní výchova v MŠ Formy, metody a prostředky dopravní výchovy, psychodidaktické základy dopravní výchovy.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Skupinová výuka, Projektová výuka, Výuka podporovaná multimédii, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Studium textů, Přednáška, Přednáška s demonstrací
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 5 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
elementární znalosti předmětu obecné didaktiky, pedagogické a vývojové psychologie. Základní přírodovědné poznatky ze základní, popř. střední školy a běžného života |
Poznat a charakterizovat vybrané rostliny, živočichy a přírodní jevy. |
Hodnotit a využívat základní kategorie obecné didaktiky a předškolní pedagogiky. |
Odborné dovednosti |
---|
Poznat a charakterizovat vybrané rostliny, živočichy a přírodní jevy. |
Hodnotit a znát možnosti vyučovacích forem, metod a prostředků ve výuce se zaměřením na prostředí mateřské školy. |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
schopnost didaktické transformace přírodovědných poznatků v MŠ. Schopnost pracovat a vytvářet ŠVP v oblasti předmětů o přírodě a společnosti. Schopnost tvořivě aplikovat získané informace do praxe |
Vytvářet ŠVP v oblasti elementárních přírodovědných a společenskovědních poznatků. Využívat |
Využívat vybrané vyučovací formy a metody v práci v MŠ. |
Didakticky transformovat vybrané přírodovědné poznatky do práce v mateřské škole. |
Odborné dovednosti |
---|
Vytvořit školní vzdělávací program pro přírodovědnou a společenskovědní oblast v MŠ. Využívat badatelskou způsob práce v oblasti pozorování u dětí mladšího školního věku. Využívat kooperaci při poznávání okolního světa dětmi mladšího školního věku. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Demonstrace dovedností, |
Projektová výuka, |
Skupinová výuka, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Přednáška s diskusí, |
Kooperativní výuka, |
Samostudium, |
Diskuse, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Skupinová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Demonstrace dovedností, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
RVP PV, RVP ZV, ŠVP volně vybrané mateřské školy.
-
Anděra, Miloš. Encyklopedie naší přírody. 1. české vyd. Praha : Slovart, 2000. ISBN 80-7209-231-6.
-
Bruce, Tina. Předškolní výchova : deset principů moderní pedagogiky a jejich aplikace v praxi. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-068-5.
-
ČÁBALOVÁ, D., PODROUŽEK, L. Specifika přírodovědného vzdělávání v primární škole se zřetelem k projektové a kooperativní výuce.. Plzeň, 2013.
-
Felix Jiří a Květoslav Hísek. Naší přírodou krok za krokem - zvířata. Praha Albatros, 2005. ISBN 80-00-00246-7.
-
Opravilová, Eva. Kurikulum předškolní výchovy. 1. vyd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-210-6.
-
Podroužek, L. Seznamování dětí mladšího školního věku s přírodou a společností. ZČU Plzeň, 1998.
-
PODROUŽEK, L. Tropické ovoce v učivu prvouky a přírodovědy. Komenský ISSN 0323-0449 Roč. 128, č. 3 (2004), s. Komenský, 2004.
-
Podroužek, Ladislav. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. Dobrá Voda : Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-37-6.
-
Podroužek, Ladislav. Hospodářská a domácí zvířata : 1.-3. třída - prvouka : 4.-5. třída - přírodověda. Raabík ISBN 80-902189-6-2 Praha : Raabe, 1998. 1998.
-
Podroužek, Ladislav. Prvouka a přírodověda s didaktikou : Určeno studujícím 3. roč. učitelství pro 1. stupeň ZŠ. [Část] 1, Zoologická část. [Plzeň] : Západočeská univerzita, 1992. ISBN 80-7043-056-7.
-
Podroužek, Ladislav. Přírodovědné experimenty a pozorování jako prostředek rozvoje myšlení žáků primární školy. Pedagogické rozhľady ISSN 1335-0404 Roč. 12, č. 4 . 2003.
-
Podroužek, Ladislav. Úvod do didaktiky prvouky a přírodovědy pro primární školu. Dobrá Voda : Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-45-7.
-
Spilková, Vladimíra. Proměny primárního vzdělávání v ČR. Vyd. 1. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-942-9.
-
Šimik, Ondřej. Výchova předškolního dítěte ke zdravému způsobu života. 2013. ISBN 978-80-7464-402-3.
-
Šimik, Ondřej. Základy seznamování s přírodou a společností. Vyd. 1. Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2007. ISBN 978-80-7368-490-7.
|