Lecturer(s)
|
-
Votavová Karolína, Mgr. Ing.
-
Klíma Jaroslav, Doc. PaedDr. Ph.D.
-
Benešová Jana, PhDr. Ph.D.
-
Hrdina Václav, Mgr. Ph.D.
|
Course content
|
1.) Didactics of subjects focused on nature and society. Familiarizing children with nature and society in kindergarten in national and international context. 2.) Curriculum. The basic pedagogical documents, didactical analysis of documents and work with them. 3.) Didactical transformation and concept forming process in the kindergarten. 4.) Invertebrates in kindergarten. 5.) Mammals and birds in kindergarten. The zoological gardens. 6.) Fishes in kindergarten. Fish breeding. 7.) Amphibians and reptiles in kindergarten. Protection of animals in the Czech Republic. 8.) Domestic animals and livestock in kindergarten. Game animals. 9.) Analysis of seasons (spring, summer, autumn, winter). 10.) Fauna of the forest, water and surroundings, meadows, fields. 11.) Anthropology in kindergarten. Health and sexual education in kindergarten, observation and description of human body. The cultural differences. 12.) Environmental education in kindergarten, basic terms in ecology. 13.) Road safety education in kindergarten.
|
Learning activities and teaching methods
|
Interactive lecture, Collaborative instruction, Project-based instruction, Multimedia supported teaching, Skills demonstration, Task-based study method, Textual studies, Lecture, Lecture with visual aids
- Presentation preparation (report) (1-10)
- 5 hours per semester
- Undergraduate study programme term essay (20-40)
- 20 hours per semester
- Practical training (number of hours)
- 26 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
Elementary knowledge of general didactics, pedagogical and developmental psychology. Fundamental knowledge of natural science at level of elementary or secondary school and common life. |
Poznat a charakterizovat vybrané rostliny, živočichy a přírodní jevy. |
Hodnotit a využívat základní kategorie obecné didaktiky a předškolní pedagogiky. |
Skills |
---|
Poznat a charakterizovat vybrané rostliny, živočichy a přírodní jevy. |
Hodnotit a znát možnosti vyučovacích forem, metod a prostředků ve výuce se zaměřením na prostředí mateřské školy. |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
Ability of transformation of natural science knowledge in the kindergarten. Ability of working and creating ŠVP in the field of subjects focused on nature and society. Ability of applying gained information into practice creatively. |
Vytvářet ŠVP v oblasti elementárních přírodovědných a společenskovědních poznatků. Využívat |
Využívat vybrané vyučovací formy a metody v práci v MŠ. |
Didakticky transformovat vybrané přírodovědné poznatky do práce v mateřské škole. |
Skills |
---|
Vytvořit školní vzdělávací program pro přírodovědnou a společenskovědní oblast v MŠ. Využívat badatelskou způsob práce v oblasti pozorování u dětí mladšího školního věku. Využívat kooperaci při poznávání okolního světa dětmi mladšího školního věku. |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture |
Lecture with visual aids |
Interactive lecture |
Multimedia supported teaching |
Task-based study method |
Textual studies |
Skills demonstration |
Project-based instruction |
Collaborative instruction |
Lecture with a video analysis |
Lecture supplemented with a discussion |
Cooperative instruction |
Self-study of literature |
Discussion |
Students' portfolio |
Skills |
---|
Task-based study method |
Individual study |
One-to-One tutorial |
Collaborative instruction |
Cooperative instruction |
Skills demonstration |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Skills demonstration during practicum |
Seminar work |
Recommended literature
|
-
RVP PV, RVP ZV, ŠVP volně vybrané mateřské školy.
-
Anděra, Miloš. Encyklopedie naší přírody. 1. české vyd. Praha : Slovart, 2000. ISBN 80-7209-231-6.
-
Bruce, Tina. Předškolní výchova : deset principů moderní pedagogiky a jejich aplikace v praxi. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-068-5.
-
ČÁBALOVÁ, D., PODROUŽEK, L. Specifika přírodovědného vzdělávání v primární škole se zřetelem k projektové a kooperativní výuce.. Plzeň, 2013.
-
Felix Jiří a Květoslav Hísek. Naší přírodou krok za krokem - zvířata. Praha Albatros, 2005. ISBN 80-00-00246-7.
-
Opravilová, Eva. Kurikulum předškolní výchovy. 1. vyd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-210-6.
-
Podroužek, L. Seznamování dětí mladšího školního věku s přírodou a společností. ZČU Plzeň, 1998.
-
PODROUŽEK, L. Tropické ovoce v učivu prvouky a přírodovědy. Komenský ISSN 0323-0449 Roč. 128, č. 3 (2004), s. Komenský, 2004.
-
Podroužek, Ladislav. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. Dobrá Voda : Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-37-6.
-
Podroužek, Ladislav. Hospodářská a domácí zvířata : 1.-3. třída - prvouka : 4.-5. třída - přírodověda. Raabík ISBN 80-902189-6-2 Praha : Raabe, 1998. 1998.
-
Podroužek, Ladislav. Prvouka a přírodověda s didaktikou : Určeno studujícím 3. roč. učitelství pro 1. stupeň ZŠ. [Část] 1, Zoologická část. [Plzeň] : Západočeská univerzita, 1992. ISBN 80-7043-056-7.
-
Podroužek, Ladislav. Přírodovědné experimenty a pozorování jako prostředek rozvoje myšlení žáků primární školy. Pedagogické rozhľady ISSN 1335-0404 Roč. 12, č. 4 . 2003.
-
Podroužek, Ladislav. Úvod do didaktiky prvouky a přírodovědy pro primární školu. Dobrá Voda : Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-45-7.
-
Spilková, Vladimíra. Proměny primárního vzdělávání v ČR. Vyd. 1. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-942-9.
-
Šimik, Ondřej. Výchova předškolního dítěte ke zdravému způsobu života. 2013. ISBN 978-80-7464-402-3.
-
Šimik, Ondřej. Základy seznamování s přírodou a společností. Vyd. 1. Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2007. ISBN 978-80-7368-490-7.
|