Předmět: Didaktika přírodovědného vzdělávání pro MŠ 2

« Zpět
Název předmětu Didaktika přírodovědného vzdělávání pro MŠ 2
Kód předmětu KPG/DPMS2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Klíma Jaroslav, Doc. PaedDr. Ph.D.
  • Hrdina Václav, Mgr. Ph.D.
  • Benešová Jana, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1.) Fyzikální část přírodovědného vzdělávání - pozorování a pokusy, praktické ukázky využití. Jednoduché stroje a technika. 2.) Meteorologická část přírodovědného vzdělávání - pozorování a pokusy, praktická analýza učebních textů. Základní meteorologické pojmosloví. 3.) Neživá příroda jako součást přírodovědného vzdělávání. Horniny, nerosty - jejich vlastnosti, využití a elementární dělení. Pozorování a pokusy. 4.) Voda, vzduch, sluneční záření - vlastnosti, využití, význam. Pokusy se vzduchem a vodou. Oběh vody v přírodě. Voda jako důležitá podmínka života na Zemi. Fotosyntéza. 5.) Pedologie - elementární poznatky o půdě. Půda jako oživená neživá přírody. Pokusy a pozorování. Využití půdy, půdní druhy, půdní typy. 6.) Botanická část přírodovědného vzdělávání - fyziologie a morfologie rostlin. Botanické klíče, určování rostlin, praktická analýza učebních textů s touto tématikou. Fotosyntéza, respirace, transpirace. 7.) Mechy, kapradiny, plavuně, přesličky a houby v MŠ - základní rozbor, popis a poznávání vybraných zástupců. Využití hub v praktickém životě, základní dělení hub. 8.) Pozorování a poznávání rostlin v MŠ - nahosemenné a krytosemenná rostliny. Základní faktografický a didaktický rozbor. Představení a popis základních druhů. Využití dřeva, co se z dřeva vyrábí. Jak roste strom. 9.) Pozorování a poznávání rostlin v MŠ - ovoce, zelenina a hospodářsky důležité plodiny. Základní faktografický a didaktický rozbor. Využití v praktickém životě. Co se s daných zástupců vyrábí. 10.) Pozorování a poznávání rostlin v MŠ - pokojové rostliny, okrasné rostliny, stromy a keře. Léčivé a jedovaté rostliny. Základní faktografický a didaktický rozbor. Využití a význam léčivých rostlin. Chráněné rostliny v České republice. 11.) Poznávání přírody na základě ekosystémů (ekologická koncepce poznávání). Flóra lesa, vod a jejich okolí, louky, pole. Faktografický a didaktický rozbor vybraných ekosystémů. 12.) Světové biomy a jejich základní rozbor. Popis a určování vybraných zástupců fauny a flóry. Popis podmínek a prostředí ve vybraných biomech. Exotické ovoce - určování a poznávání základních dovážených druhů. 13.) Metody, formy a didaktické prostředky v botanické části přírodovědného vzdělávání. Využití moderních technologií ve výuce. Využití koutků přírody, školní zahrady - pěstitelské práce. Aktivní poznávání vybraných zástupců rostlin v nejbližším okolí školy. Environmentální výchova - vybrané ekologické pojmy.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Skupinová výuka, Projektová výuka, Výuka podporovaná multimédii, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Studium textů, Přednáška, Přednáška s demonstrací
  • Praktická výuka [vyjádření počtem hodin] - 39 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 40 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 5 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
elementární znalosti předmětu obecné didaktiky, pedagogické a vývojové psychologie. Základní přírodovědné poznatky ze základní, popř. střední školy a běžného života. Navazuje na předmět KPG/DPMS1, předpokladem je zvládnutí uvedeného předmětu
Zvládat úkoly vymezené v předmětu DPMS1. Ovládat základní přírodovědné poznatky z oblasti botaniky, zoologie, biologie člověka a neživé přírody s ohledem na práci s dětmi v mateřské škole.
Odborné dovednosti
Umět didakticky transformovat přírodovědné a společenskovědní poznatky s ohledem na děti mladšího školního věku. Vést přiměřená pozorování a provádět jednoduché pokusy vhodné pro práci v MŠ. Vytvářet vzdělávací programy a vzdělávací plány pro přírodovědnou a společenskovědní oblast v MŠ. Poznat a charakterizovat vybrané rostliny, živočichy a přírodní jevy.
Výsledky učení
Odborné znalosti
schopnost didaktické transformace přírodovědných poznatků v MŠ. Schopnost pracovat a vytvářet ŠVP v oblasti předmětů o přírodě a společnosti. Schopnost tvořivě aplikovat získané informace do praxe
Ovládat základní přírodovědné poznatky z oblasti botaniky, zoologie, biologie člověka a neživé přírody s ohledem na práci s dětmi v mateřské škole. Umět využívat základní pedagogické a didaktické kategorie v práci v MŠ.
Odborné dovednosti
Umět didakticky transformovat přírodovědné a společenskovědní poznatky s ohledem na děti mladšího školního věku. Vést přiměřená pozorování a provádět jednoduché pokusy vhodné pro práci v MŠ. Vytvářet vzdělávací programy a vzdělávací plány pro přírodovědnou a společenskovědní oblast v MŠ.
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s aktivizací studentů,
Výuka podporovaná multimédii,
Řešení problémů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Demonstrace dovedností,
Projektová výuka,
Skupinová výuka,
Přednáška s diskusí,
Kooperativní výuka,
Samostudium,
Diskuse,
Odborné dovednosti
Řešení problémů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostudium,
Diskuse,
Obecné způsobilosti
Prezentace práce studentů,
Samostudium,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Sebehodnocení,
Výstupní projekt,
Doporučená literatura
  • RVP, RVP ZV, ŠVP volně vybrané mateřské školy.
  • Anděra, Miloš. Encyklopedie naší přírody. 1. české vyd. Praha : Slovart, 2000. ISBN 80-7209-231-6.
  • Bruce, Tina. Předškolní výchova : deset principů moderní pedagogiky a jejich aplikace v praxi. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-068-5.
  • Mladá, Jarmila. Rostliny v přírodovědě a prvouce. 1. vyd. Praha : Scientia, 1996. ISBN 80-7183-044-5.
  • Münker, Bertram. Plané rostliny střední Evropy. 1. vyd. Praha : Knižní klub, 1998. ISBN 80-7176-723-9.
  • Opravilová, Eva. Kurikulum předškolní výchovy. 1. vyd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-210-6.
  • Podroužek, Ladislav. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. Dobrá Voda : Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-37-6.
  • Podroužek, Ladislav. Úvod do didaktiky prvouky a přírodovědy pro primární školu. Dobrá Voda : Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-45-7.
  • Spilková, Vladimíra. Proměny primárního vzdělávání v ČR. Vyd. 1. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-942-9.
  • Šimik, Ondřej. Výchova předškolního dítěte ke zdravému způsobu života. 2013. ISBN 978-80-7464-402-3.
  • Šimik, Ondřej. Základy seznamování s přírodou a společností. Vyd. 1. Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2007. ISBN 978-80-7368-490-7.
  • Toman, Jan; Hísek, Květoslav. Naší přírodou krok za krokem : Rostliny : Pro čtenáře od 10 let. 2., přeprac. vyd., v Albatrosu 1. vyd. Praha : Albatros, 1994. ISBN 80-00-00102-0.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní