Vyučující
|
-
Klíma Jaroslav, Doc. PaedDr. Ph.D.
-
Hrdina Václav, Mgr. Ph.D.
-
Benešová Jana, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1.) Fyzikální část přírodovědného vzdělávání - pozorování a pokusy, praktické ukázky využití. Jednoduché stroje a technika. 2.) Meteorologická část přírodovědného vzdělávání - pozorování a pokusy, praktická analýza učebních textů. Základní meteorologické pojmosloví. 3.) Neživá příroda jako součást přírodovědného vzdělávání. Horniny, nerosty - jejich vlastnosti, využití a elementární dělení. Pozorování a pokusy. 4.) Voda, vzduch, sluneční záření - vlastnosti, využití, význam. Pokusy se vzduchem a vodou. Oběh vody v přírodě. Voda jako důležitá podmínka života na Zemi. Fotosyntéza. 5.) Pedologie - elementární poznatky o půdě. Půda jako oživená neživá přírody. Pokusy a pozorování. Využití půdy, půdní druhy, půdní typy. 6.) Botanická část přírodovědného vzdělávání - fyziologie a morfologie rostlin. Botanické klíče, určování rostlin, praktická analýza učebních textů s touto tématikou. Fotosyntéza, respirace, transpirace. 7.) Mechy, kapradiny, plavuně, přesličky a houby v MŠ - základní rozbor, popis a poznávání vybraných zástupců. Využití hub v praktickém životě, základní dělení hub. 8.) Pozorování a poznávání rostlin v MŠ - nahosemenné a krytosemenná rostliny. Základní faktografický a didaktický rozbor. Představení a popis základních druhů. Využití dřeva, co se z dřeva vyrábí. Jak roste strom. 9.) Pozorování a poznávání rostlin v MŠ - ovoce, zelenina a hospodářsky důležité plodiny. Základní faktografický a didaktický rozbor. Využití v praktickém životě. Co se s daných zástupců vyrábí. 10.) Pozorování a poznávání rostlin v MŠ - pokojové rostliny, okrasné rostliny, stromy a keře. Léčivé a jedovaté rostliny. Základní faktografický a didaktický rozbor. Využití a význam léčivých rostlin. Chráněné rostliny v České republice. 11.) Poznávání přírody na základě ekosystémů (ekologická koncepce poznávání). Flóra lesa, vod a jejich okolí, louky, pole. Faktografický a didaktický rozbor vybraných ekosystémů. 12.) Světové biomy a jejich základní rozbor. Popis a určování vybraných zástupců fauny a flóry. Popis podmínek a prostředí ve vybraných biomech. Exotické ovoce - určování a poznávání základních dovážených druhů. 13.) Metody, formy a didaktické prostředky v botanické části přírodovědného vzdělávání. Využití moderních technologií ve výuce. Využití koutků přírody, školní zahrady - pěstitelské práce. Aktivní poznávání vybraných zástupců rostlin v nejbližším okolí školy. Environmentální výchova - vybrané ekologické pojmy.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Skupinová výuka, Projektová výuka, Výuka podporovaná multimédii, Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Studium textů, Přednáška, Přednáška s demonstrací
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 39 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 40 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 5 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
elementární znalosti předmětu obecné didaktiky, pedagogické a vývojové psychologie. Základní přírodovědné poznatky ze základní, popř. střední školy a běžného života. Navazuje na předmět KPG/DPMS1, předpokladem je zvládnutí uvedeného předmětu |
Zvládat úkoly vymezené v předmětu DPMS1. Ovládat základní přírodovědné poznatky z oblasti botaniky, zoologie, biologie člověka a neživé přírody s ohledem na práci s dětmi v mateřské škole. |
Odborné dovednosti |
---|
Umět didakticky transformovat přírodovědné a společenskovědní poznatky s ohledem na děti mladšího školního věku. Vést přiměřená pozorování a provádět jednoduché pokusy vhodné pro práci v MŠ. Vytvářet vzdělávací programy a vzdělávací plány pro přírodovědnou a společenskovědní oblast v MŠ. Poznat a charakterizovat vybrané rostliny, živočichy a přírodní jevy. |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
schopnost didaktické transformace přírodovědných poznatků v MŠ. Schopnost pracovat a vytvářet ŠVP v oblasti předmětů o přírodě a společnosti. Schopnost tvořivě aplikovat získané informace do praxe |
Ovládat základní přírodovědné poznatky z oblasti botaniky, zoologie, biologie člověka a neživé přírody s ohledem na práci s dětmi v mateřské škole. Umět využívat základní pedagogické a didaktické kategorie v práci v MŠ. |
Odborné dovednosti |
---|
Umět didakticky transformovat přírodovědné a společenskovědní poznatky s ohledem na děti mladšího školního věku. Vést přiměřená pozorování a provádět jednoduché pokusy vhodné pro práci v MŠ. Vytvářet vzdělávací programy a vzdělávací plány pro přírodovědnou a společenskovědní oblast v MŠ. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Demonstrace dovedností, |
Projektová výuka, |
Skupinová výuka, |
Přednáška s diskusí, |
Kooperativní výuka, |
Samostudium, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti |
---|
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti |
---|
Prezentace práce studentů, |
Samostudium, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Sebehodnocení, |
Výstupní projekt, |
Doporučená literatura
|
-
RVP, RVP ZV, ŠVP volně vybrané mateřské školy.
-
Anděra, Miloš. Encyklopedie naší přírody. 1. české vyd. Praha : Slovart, 2000. ISBN 80-7209-231-6.
-
Bruce, Tina. Předškolní výchova : deset principů moderní pedagogiky a jejich aplikace v praxi. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-068-5.
-
Mladá, Jarmila. Rostliny v přírodovědě a prvouce. 1. vyd. Praha : Scientia, 1996. ISBN 80-7183-044-5.
-
Münker, Bertram. Plané rostliny střední Evropy. 1. vyd. Praha : Knižní klub, 1998. ISBN 80-7176-723-9.
-
Opravilová, Eva. Kurikulum předškolní výchovy. 1. vyd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-210-6.
-
Podroužek, Ladislav. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. Dobrá Voda : Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-37-6.
-
Podroužek, Ladislav. Úvod do didaktiky prvouky a přírodovědy pro primární školu. Dobrá Voda : Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-45-7.
-
Spilková, Vladimíra. Proměny primárního vzdělávání v ČR. Vyd. 1. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-942-9.
-
Šimik, Ondřej. Výchova předškolního dítěte ke zdravému způsobu života. 2013. ISBN 978-80-7464-402-3.
-
Šimik, Ondřej. Základy seznamování s přírodou a společností. Vyd. 1. Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2007. ISBN 978-80-7368-490-7.
-
Toman, Jan; Hísek, Květoslav. Naší přírodou krok za krokem : Rostliny : Pro čtenáře od 10 let. 2., přeprac. vyd., v Albatrosu 1. vyd. Praha : Albatros, 1994. ISBN 80-00-00102-0.
|