Lecturer(s)
|
-
Klíma Jaroslav, Doc. PaedDr. Ph.D.
-
Hrdina Václav, Mgr. Ph.D.
-
Benešová Jana, PhDr. Ph.D.
|
Course content
|
1.) The physical part of natural science education - observation and experiments. Simple machines. 2.) Meteorological part of natural science education. 3.) Inanimate nature in kindergarten. Rocks and minerals. 4.) Water, air, sunshine. Water circle in the nature. Water as an basic condition of life on Earth. Photosynthesis. 5.) Pedology - the basic knowledge of soil. 6.) Botanical part of natural science education - physiology and morphology of plants. 7.) Mosses, ferns, lycopodiums, horsetails and mushrooms in kindergarten. 8.) The observation and identification of plants in kindergarten - gymnospermous and angiospermous plants. The utilization of wood, wooden products. Tree growth. 9.) Observation and identification of plants in kindergarten - fruit, vegetable and arable crops. 10.) Observation and identification of plants in kindergarten - indoor plants, decorative plants, trees and bushes. Medicinal and toxic herbs. Plants protected in the Czech Republic. 11.) Learning about nature based on ecosystems (ecological concept of exploration). Flora of the forests, waters and surrounding, meadows, fields. 12.) The description and basic analysis of world biomes. Description and identification of selected representatives of fauna and flora. Exotic fruit - description and identification of basic imported fruit. 13.) Methods, forms and didactical means in the botanical part of natural science education. Modern technology use during lessons. Plant growing in school gardens and nature spots. Environmental education - selected ecological terms.
|
Learning activities and teaching methods
|
Interactive lecture, Collaborative instruction, Project-based instruction, Multimedia supported teaching, Skills demonstration, Task-based study method, Textual studies, Lecture, Lecture with visual aids
- Practical training (number of hours)
- 39 hours per semester
- Preparation for comprehensive test (10-40)
- 20 hours per semester
- Preparation for an examination (30-60)
- 40 hours per semester
- Presentation preparation (report) (1-10)
- 5 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
Elementary knowledge of general didactics, pedagogical and developmental psychology. Fundamental knowledge of natural science at level of elementary or secondary school and common life. |
Zvládat úkoly vymezené v předmětu DPMS1. Ovládat základní přírodovědné poznatky z oblasti botaniky, zoologie, biologie člověka a neživé přírody s ohledem na práci s dětmi v mateřské škole. |
Skills |
---|
Umět didakticky transformovat přírodovědné a společenskovědní poznatky s ohledem na děti mladšího školního věku. Vést přiměřená pozorování a provádět jednoduché pokusy vhodné pro práci v MŠ. Vytvářet vzdělávací programy a vzdělávací plány pro přírodovědnou a společenskovědní oblast v MŠ. Poznat a charakterizovat vybrané rostliny, živočichy a přírodní jevy. |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
Ability of transformation of natural science knowledge in the kindergarten. Ability of working and creating ŠVP in the field of subjects focused on nature and society. Ability of applying gained information into practice creatively. |
Ovládat základní přírodovědné poznatky z oblasti botaniky, zoologie, biologie člověka a neživé přírody s ohledem na práci s dětmi v mateřské škole. Umět využívat základní pedagogické a didaktické kategorie v práci v MŠ. |
Skills |
---|
Umět didakticky transformovat přírodovědné a společenskovědní poznatky s ohledem na děti mladšího školního věku. Vést přiměřená pozorování a provádět jednoduché pokusy vhodné pro práci v MŠ. Vytvářet vzdělávací programy a vzdělávací plány pro přírodovědnou a společenskovědní oblast v MŠ. |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture |
Lecture with visual aids |
Interactive lecture |
Multimedia supported teaching |
Task-based study method |
Textual studies |
Skills demonstration |
Project-based instruction |
Collaborative instruction |
Lecture supplemented with a discussion |
Cooperative instruction |
Self-study of literature |
Discussion |
Skills |
---|
Task-based study method |
Textual studies |
Self-study of literature |
Discussion |
Competences |
---|
Students' portfolio |
Self-study of literature |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Oral exam |
Test |
Skills demonstration during practicum |
Seminar work |
Skills |
---|
Self-evaluation |
Project |
Recommended literature
|
-
RVP, RVP ZV, ŠVP volně vybrané mateřské školy.
-
Anděra, Miloš. Encyklopedie naší přírody. 1. české vyd. Praha : Slovart, 2000. ISBN 80-7209-231-6.
-
Bruce, Tina. Předškolní výchova : deset principů moderní pedagogiky a jejich aplikace v praxi. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-068-5.
-
Mladá, Jarmila. Rostliny v přírodovědě a prvouce. 1. vyd. Praha : Scientia, 1996. ISBN 80-7183-044-5.
-
Münker, Bertram. Plané rostliny střední Evropy. 1. vyd. Praha : Knižní klub, 1998. ISBN 80-7176-723-9.
-
Opravilová, Eva. Kurikulum předškolní výchovy. 1. vyd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-210-6.
-
Podroužek, Ladislav. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. Dobrá Voda : Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-37-6.
-
Podroužek, Ladislav. Úvod do didaktiky prvouky a přírodovědy pro primární školu. Dobrá Voda : Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-45-7.
-
Spilková, Vladimíra. Proměny primárního vzdělávání v ČR. Vyd. 1. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-942-9.
-
Šimik, Ondřej. Výchova předškolního dítěte ke zdravému způsobu života. 2013. ISBN 978-80-7464-402-3.
-
Šimik, Ondřej. Základy seznamování s přírodou a společností. Vyd. 1. Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2007. ISBN 978-80-7368-490-7.
-
Toman, Jan; Hísek, Květoslav. Naší přírodou krok za krokem : Rostliny : Pro čtenáře od 10 let. 2., přeprac. vyd., v Albatrosu 1. vyd. Praha : Albatros, 1994. ISBN 80-00-00102-0.
|